بیماری انگل چیست و چه نشانه ها و علائمی دارد؟

انگل ها موجودات زنده ای هستند که از موجودات زنده دیگر ( مانند بدن شما ) برای غذا و مکانی برای زندگی استفاده می کنند. می توانید آنها را از طریق غذا یا آب آلوده ، گزش اشکال یا تماس جنسی بدست آورید. برخی از بیماری های انگلی به راحتی درمان می شوند و برخی دیگر نیز درمان نمی شوند.

اندازه انگل ها از ارگانیسم های کوچک و یک سلول به نام تک یاخته تا کرم هایی که با چشم غیر مسلح دیده می شوند ، متغیر است. برخی از بیماری های انگلی در ایالات متحده رخ می دهد. منابع آب آلوده می تواند منجر به عفونت های ژیاردیا شود. گربه ها می توانند توکسوپلاسموز را منتقل کنند که برای زنان باردار خطرناک است. موارد دیگر ، مانند مالاریا ، در سایر نقاط جهان رایج است. باید بدانید که هیچ واکسنی برای بیماری های انگلی وجود ندارد. برخی از داروها برای درمان عفونت های انگلی در دسترس هستند.

بیماری عفونت انگلی چیست و علائم آن

عفونت انگلی چیست؟

انگل ها همانطور که گفته شد موجوداتی هستند که برای زنده ماندن از موجودات دیگر یا میزبان ها استفاده می کنند. برخی از انگل ها به طور محسوسی بر میزبان خود تأثیر نمی گذارند و برخی دیگر رشد و تولید مثل می کنند یا به اندام میزبان حمله می کنند و آن را بیمار می کند و در نتیجه باعث عفونت انگلی می شود.

علائم عفونت انگلی چیست؟

علائم عفونت های انگلی بسته به ارگانیسم متفاوت است. مثلا:

  • تریکومونیازیس عفونت مقاربتی است که توسط انگلی ایجاد می شود و اغلب علائمی ایجاد نمی کند. در بعضی موارد ، ممکن است باعث خارش ، قرمزی ، تحریک و ترشحات غیرمعمول در ناحیه تناسلی شما شود.
  • ژیاردیازیس ممکن است باعث اسهال ، گاز معده ، ناراحتی معده ، مدفوع چرب و کم آبی شود.
  • کریپتوسپوریدیوز ممکن است باعث گرفتگی معده ، درد معده ، حالت تهوع ، استفراغ ، کمبود آب ، کاهش وزن و تب شود.
  • توکسوپلاسموز ممکن است علائمی شبیه به آنفولانزا ایجاد کند ، از جمله غدد لنفاوی متورم و درد یا دردهای عضلانی که می تواند بیش از یک ماه طول بکشد.

چه عواملی باعث ایجاد عفونت های انگلی می شود؟

عفونت های انگلی می توانند توسط سه نوع ارگانیسم ایجاد شوند:

  • تک یاخته ای
  • هلمینت
  • اکتوپارازیت ها

تک یاخته ها موجوداتی تک سلولی هستند که می توانند در داخل بدن شما زندگی و تکثیر کنند. برخی از عفونت های ناشی از پروتوزوآ شامل ژیاردیازیس است. این یک عفونت جدی است که می توانید از طریق نوشیدن آب آلوده به پروتوزوآ Giardia مبتلا شوید.

هلمینت ها موجودات چند سلولی هستند که می توانند در داخل یا خارج از بدن شما زندگی کنند. آنها بیشتر به عنوان کرم شناخته می شوند. آنها شامل کرمهای تخت ، کرمهای نواری ، کرمهای سر خار دار و کرمهای گرد هستند.

اکتوپارازیت ها موجوداتی چند سلولی هستند که روی پوست شما زندگی می کنند یا از آن تغذیه می کنند. آنها شامل برخی از حشرات و گل مروارید مانند پشه ، کک ، کنه و کنه می باشند.

عفونت های انگلی می توانند به روش های مختلفی منتقل شوند. به عنوان مثال ، پروتوزوآ و کلمینت ها می توانند از طریق آب ، غذا ، مواد زائد ، خاک و خون آلوده منتقل شوند. برخی از آنها می توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. برخی از انگلها توسط حشراتی پخش می شوند که به عنوان ناقل یا ناقل بیماری عمل می کنند. به عنوان مثال ، مالاریا در اثر تک یاخته های انگلی ایجاد می شود که هنگام تغذیه از انسان توسط پشه ها منتقل می شود.

چه کسانی در معرض خطر عفونت های انگلی هستند؟

هرکسی می تواند به یک عفونت انگلی مبتلا شود. اما برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. در صورت ابتلا به عفونت انگلی بیشتر احتمال دارد:

  • سیستم ایمنی بدن خود را به خطر بیندازید یا قبلا به بیماری دیگری مبتلا هستید
  • در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری جهان زندگی کنید یا سفر کنید
  • فاقد منبع تمیز آب آشامیدنی باشید
  • گربه ها در فضای باز می توانند با جوندگان و پرندگان آلوده تماس داشته باشند. این باعث می شود که صاحبان آنها به توکسوپلاسموز ، نوعی پروتوزوآ مبتلا شوند. توکسوپلاسموز می تواند برای زنان باردار و نوزادان در حال رشد آنها بسیار مضر باشد و همچنین عفونت از طریق مدفوع گربه نیز میتواند منتشر شود. 
  • در دریاچه ها ، رودخانه ها یا استخرهایی که احتمال وجود انگل در آنجا رایج است، شنا کنید.

چگونه می توان از عفونت های انگلی جلوگیری کرد؟

  • با استفاده از کاندوم رابطه جنسی ایمن را انجام دهید.
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید ، به خصوص پس از دست زدن به غذاهای نپخته یا مدفوع
  • غذا را در دمای توصیه شده بپزید.
  • هنگام سفر آب تمیز بنوشید.
  • از بلعیدن آب دریاچه ها ، نهرها یا برکه ها خودداری کنید.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}