درد در لگن زنان چه علت هایی میتواند داشته باشد؟

درد لگن پایین ترین قسمت شکم ، بین شکم و کشاله ران را تحت تأثیر قرار می دهد. در زنان ، درد لگن ممکن است نشانه گرفتگی قاعدگی ، تخمک گذاری یا مسئله گوارشی مانند عدم تحمل غذا باشد. همچنین می تواند به دلیل مشکل جدی تری ایجاد شود. گاهی اوقات ، درد لگن شاخصی از عفونت یا مشکل سیستم تولیدمثلی یا سایر اندام های منطقه است. در این صورت ، ممکن است نیاز باشد که به پزشک مراجعه کنید.

درد در لگن زنان

علل درد در لگن زنان :

درد و گرفتگی قاعدگی :

درد و گرفتگی قاعدگی یکی از دلایل عمده درد لگن در زنان است. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) می گوید ، از بین همه اختلالات قاعدگی ، زنان معمولا احساس درد می کنند. بیش از نیمی از زنانی که قاعدگی دارند ، حداقل به مدت 1-2 روز در هر چرخه درد احساس می کنند. گرفتگی قاعدگی معمولاً بلافاصله قبل از شروع قاعدگی توسط خانم اتفاق می افتد ، زیرا رحم منقبض شده و پوشش داخلی آن را از بین می برد. این درد ممکن است شبیه اسپاسم عضله یا یک درد مبهم باشد.

تخمک گذاری :

هنگامی که یک زن تخمک گذاری می کند ، تخمدان ها به همراه مقداری مایع تخمک آزاد می کنند. سپس تخمک به سمت پایین لوله رحمی حرکت کرده و به داخل رحم می رود. مایعات آزاد شده توسط تخمدان می تواند در ناحیه لگن پخش شود ، گاهی اوقات باعث تحریک در لگن و منجر به درد می شود. این ناراحتی ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و بسته به اینکه کدام تخمدان تخمک آزاد کند ، ممکن است طرفین بدن را تغییر دهد. درد موقتی است و نیاز به درمان خاصی ندارد.

سیستیت بینابینی :

همچنین ممکن است زن دچار التهاب مداوم مثانه شود که علت مشخصی ندارد. اصطلاح پزشکی این بیماری التهاب مثانه بینابینی است و پزشکان در حال حاضر از علت وقوع آن اطمینان ندارند. سیستیت بینابینی می تواند باعث درد لگن و علائمی مانند ادرار دردناک ، نیاز به ادرار مکرر و درد در هنگام رابطه جنسی شود.

سیستیت یا عفونت ادراری :

سیستیت به التهاب مثانه در اثر عفونت باکتریایی اشاره دارد. این اتفاق می افتد زیرا باکتری های واژن ، مقعد یا پوست می توانند به مجرای ادرار وارد شده و به مثانه راه پیدا کنند. عفونت مجاری ادراری (UTI) عفونت ادراری (عفونت ادراری) است که می تواند در هر جای سیستم رخ دهد ، در حالی که سیستیت فقط در مثانه رخ می دهد. هر دو حالت در زنان شایع است. این عفونت ها گاهی به خودی خود برطرف می شوند ، اما یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک به طور معمول التهاب مثانه و سایر عفونت های ادراری را درمان می کند.

عفونت های مقاربتی :

یک عفونت منتقله از طریق مقاربت می تواند باعث درد لگن شود. درد لگن ممکن است وجود عفونت مقاربتی (STI) مانند سوزاک یا کلامیدیا را نشان دهد. STI در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند رخ می دهد. همراه با درد لگن ، سایر علائم STIs ممکن است شامل ادرار دردناک ، خونریزی بین پریود و تغییر در ترشحات واژن باشد.

آندومتریوز :

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد که آندومتر یا بافتی که درون رحم را می پوشاند ، در خارج از رحم رشد می کند. آندومتریوز ممکن است منبعی از درد مزمن و طولانی مدت لگن در برخی از زنان باشد. وقتی پریود فرد شروع می شود ، این بافت در خارج از رحم به تغییرات هورمونی پاسخ می دهد ، که ممکن است باعث خونریزی و التهاب در لگن شود. برخی از افراد ممکن است دردی خفیف تا شدید را تجربه کنند. آندومتریوز ممکن است بارداری را برای برخی از زنان دشوار کند. پزشکان ممکن است بسته به شدت علائم ، درمان های مختلفی را توصیه کنند.

سنگ های ادراری :

سنگ های موجود در دستگاه ادراری از نمک ها و مواد معدنی مانند کلسیم تشکیل شده اند که بدن در خلاص شدن از طریق ادرار با مشکل مواجه است. این مواد معدنی می توانند در مثانه یا کلیه ها بلورهایی جمع شده و ایجاد کنند که اغلب باعث درد در لگن یا کمر می شوند. سنگ ها همچنین ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار شوند ، و اغلب با خون صورتی یا مایل به قرمز می شوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}