بیماری التهابی روده یعنی چه و علائم آن چیست؟

بیماری التهابی روده مخفف Inflammatory Bowel Disease می باشد. درواقع بیماری IBD اصطلاحی برای دو بیماری (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو) است که با التهاب مزمن دستگاه گوارش (GI) مشخص می شود. التهاب طولانی مدت منجر به آسیب به دستگاه GI می شود.

انواع بیماری التهابی روده یا IBD :

  1. کولیت زخمی: این وضعیت شامل التهاب و زخم (زخم) در امتداد لایه سطحی روده بزرگ و روده راست شما است. درواقع این بیماری منجر به التهاب طولانی مدت و زخم در دستگاه گوارش می شود.
  2. بیماری کرون: این نوع IBD با التهاب مخاط دستگاه گوارش شما مشخص می شود که اغلب می تواند لایه های عمیق دستگاه گوارش را درگیر کند. درواقع این بیماری موجب التهاب در بافت لوله گوارشی می شود.

هم کولیت اولسراتیو و هم بیماری کرون معمولا با اسهال ، خونریزی مقعدی ، درد شکم ، خستگی و کاهش وزن مشخص می شوند.

بیماری التهابی روده چیست

چه عواملی باعث بیماری التهابی روده می شود؟

علت دقیق بیماری التهابی روده ناشناخته است ، اما بیماری التهابی روده نتیجه نقص سیستم ایمنی بدن است. یک سیستم ایمنی با عملکرد مناسب برای محافظت از بدن به ارگانیسم های خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها حمله می کند. در IBD ، سیستم ایمنی بدن به عوامل محرک محیطی ، که باعث التهاب دستگاه گوارش می شود ، پاسخ نادرستی می دهد. به نظر می رسد که یک مولفه ژنتیکی نیز وجود دارد درواقع کسی که سابقه خانوادگی IBD یا بیماری التهابی روده دارد ، احتمالا به این پاسخ ایمنی نامناسب دچار می شود.

علائم بیماری التهابی روده بسته به شدت التهاب و محل بروز آن متفاوت است. علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشد. به احتمال زیاد دوره های بیماری فعال و به دنبال آن دوره های بهبودی خواهید داشت.

علائم و نشانه هایی که هم در بیماری کرون و هم در کولیت اولسراتیو مشترک هستند عبارتند از:

  • اسهال
  • خستگی
  • درد و گرفتگی شکم
  • خون در مدفوع شما
  • اشتها را کاهش می دهد
  • لاغری ناخواسته

چگونه بیماری التهابی روده تشخیص داده می شود؟

IBD با استفاده از ترکیبی از آندوسکوپی (برای بیماری کرون) یا کولونوسکوپی (برای کولیت اولسراتیو) و مطالعات تصویربرداری مانند رادیوگرافی کنتراست ، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) تشخیص داده می شود. پزشکان همچنین ممکن است نمونه های مدفوع را بررسی کنند تا مطمئن شوند علائم ناشی از عفونت نیستند یا آزمایش خون را برای تایید تشخیص انجام می دهند.

عوارض بیماری التهابی روده :

  • سرطان روده بزرگ : داشتن کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون که بیشتر روده بزرگ شما را تحت تأثیر قرار می دهد ، می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. غربالگری سرطان معمولاً حدود هشت تا 10 سال پس از تشخیص آغاز می شود. از پزشک خود بپرسید که چه زمان و چند مرتبه نیاز به انجام این آزمایش دارید.
  • التهاب پوست ، چشم و مفصل : برخی از اختلالات ، از جمله آرتروز ، ضایعات پوستی و التهاب چشم (یووئیت) ، ممکن است در هنگام شعله ور شدن IBD رخ دهد.
  • عوارض جانبی دارو برخی از داروها برای IBD با خطر کمی ابتلا به برخی سرطان ها همراه هستند. کورتیکواستروئیدها می توانند با خطر پوکی استخوان ، فشار خون بالا و سایر شرایط همراه باشند.
  • کلانژیت اسکلروزان اولیه : در این شرایط ، التهاب باعث ایجاد زخم در مجاری صفراوی می شود و در نهایت باعث تنگ شدن آنها می شود و به تدریج باعث آسیب کبدی می شود.
  • لخته شدن خون : IBD خطر لخته شدن خون در وریدها و عروق را افزایش می دهد.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}