کلسترول بالا چیست و از علت های ایجاد آن چه میدانید؟

کلسترول ماده مومی است که در خون شما یافت می شود. بدن شما برای ساختن سلولهای سالم به کلسترول نیاز دارد ، اما مقادیر بالای کلسترول می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. کلسترول بالا ، می تواند رسوبات چربی در رگ های خونی ایجاد کند. در نهایت ، این رسوبات رشد می کنند و جریان خون کافی در عروق شما را دشوار می کند. گاهی اوقات ، این رسوبات می توانند به طور ناگهانی شکسته شده و لخته ای ایجاد کنند که باعث حمله قلبی یا سکته می شود. کلسترول بالا می تواند به صورت ارثی منتقل شود ، اما اغلب نتیجه انتخاب سبک زندگی ناسالم است که باعث پیشگیری و درمان آن می شود. یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و گاهی اوقات دارو می تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند.

کلسترول بالا چیست

عل ایجاد کلسترول :

کلسترول از طریق خون منتقل می شود و به پروتئین ها متصل می شود. به این ترکیب پروتئین ها و کلسترول لیپوپروتئین گفته می شود. بر اساس آنچه لیپوپروتئین حمل می کند ، انواع مختلفی از کلسترول وجود دارد:

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL). LDL یا کلسترول "بد" ، ذرات کلسترول را به سراسر بدن شما منتقل می کند. کلسترول LDL در دیواره عروق شما جمع شده و آنها را سفت و باریک می کند.
لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL). HDL یا کلسترول "خوب" کلسترول اضافی را گرفته و دوباره به کبد می برد.
مشخصات لیپیدی همچنین به طور معمول تری گلیسیریدها ، نوعی چربی در خون را اندازه گیری می کند. داشتن سطح تری گلیسیرید بالا نیز می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

  • عواملی که می توانید کنترل کنید مانند کم تحرکی 
  • چاقی و رژیم غذایی ناسالم
  • به کلسترول بالا و کلسترول HDL پایین کمک می کنند.
  • عوامل خارج از کنترل شما نیز ممکن است نقش داشته باشند. به عنوان مثال ، ترکیب ژنتیکی شما ممکن است سلول ها را از بین بردن کلسترول LDL از خون به طور مثر باز دارد یا باعث شود که کبد کلسترول زیادی تولید کند.

عواملی که می توانند خطر ابتلا به کلسترول بد را افزایش دهد عبارتند از:

رژیم غذایی ضعیف :

خوردن چربی اشباع موجود در محصولات حیوانی و چربی های ترانس که در برخی کلوچه ها و کراکرهای تجاری و پاپ کورن مایکروویو وجود دارد ، می تواند سطح کلسترول شما را بالا ببرد. غذاهایی که کلسترول بالایی دارند ، مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب ، کلسترول شما را نیز افزایش می دهند.
چاقی :

داشتن شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر شما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می دهد.
ورزش نکردن :

ورزش ضمن افزایش اندازه ذرات سازنده LDL یا کلسترول "بد" ، باعث افزایش HDL یا کلسترول "خوب" بدن می شود که باعث آسیب کمتری می شود.
سیگار کشیدن :

سیگار کشیدن به دیواره رگ های خونی آسیب می رساند و باعث می شود آنها بیشتر در معرض تجمع رسوبات چربی قرار بگیرند. سیگار کشیدن همچنین ممکن است سطح HDL یا کلسترول "خوب" شما را کاهش دهد.
سن :

از آنجا که با افزایش سن ، شیمی بدن شما تغییر می کند ، خطر کلسترول بالا افزایش می یابد. به عنوان مثال ، با افزایش سن ، کبد کمتر قادر به حذف کلسترول LDL می شود.
دیابت :

قند خون بالا منجر به افزایش سطح کلسترول خطرناکی به نام لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL) و کاهش کلسترول HDL می شود. قند خون بالا به دیواره رگ های شما نیز آسیب می زند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}