نتایج موفق واکسن فایزر بر روی کرونا

واکسن کرونا

واکسن Pfizer و BioNTeh طبق اطلاعات اولیه برای covid19 موثر واقع شده است.

این دو شرکت دوشنبه هفته گذشته اعلام کرده اند ک واکسن آنها می تواند در جلوگیی از شیوع کووید 19 موثر واقع شود.

نتایج بدست آمده از آزمایشات بیش از انتظارات بوده است این واکسن اولین واکسنی است که با نتایج امیدوار کننده ایی در مراحل نهایی آزمایش است شرکت ها نیز گفته اند که نتایج اولیه داده ها نشان داد افرادی که دوبار تزریق واکسن به فاصله زمانی سه هفته انجام داده اند بیش از 90 درصد متقضیان را در برابر کرونا ایمن ساخته است.

ماههاست که دانشمندان بر این باورند واکسنی که بتواند تنها 60 تا 70 درصد متقاضیان را مصون نگاه دارد قدرت بالایی برای ایمن سازی دارد.

مطابق با راهنمایی های سازمان غذا و دارو شرکت ها مجوز استفاده اضطراری از دارو تا زمانی که به مرحله دیگر برسند را نخواهند داشت هنگامی که نیمی ازبیماران پس از استفاده از دو دوز از بیماری حداقل دو ماه پس از استفاده در مقابل ویروس ایمن شده اند .

فایزر انتظار دارد در هفته سوم ماه نوامبر از این آستانه عبور کند.

ویلیام گروبر معاون ارشد تحقیقات و توسعه واکسن Pfizer می گوید : من حدود 35 سال است در کار تولید واکسن هستم من دید روشنی دارم این واقعه ما را کمک خواهد کرد که از پاندمی که با آن درگیر هستیم عبور کنیم.

اگرچه این نقطه روشن در میان تاریکی همه گیری است و موفقیت بسیار بزرگی برای این دو شرکت آلمانی خواهد بود اما هنوز واکسن در دسترس همگان نیست.

باید بر این امر واقف بود که هنوز هیچ اطلاعات کاملی از نتیجه تست برای بیماری از نوع حاد به دست نیامده است و باید بر این نتیجه نیز تمرکز کرد که آیا ممکن است برای بیماری از نوع حاد که منجر به مرگ می گردد مورد تائید قرار گیرد.

همچنین هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا افراد ناقل بدون علامت نیز تحت تاثیر این واکسن قرار خواهند گرفت یا خیر بدست نیامده است.

بدون اطلاعات بیشتر همچنان بسیار زود است که نتیجه گیری کنیم،ما نمی خواهیم از خوشحالی بدست آمدن واکسن کم کنیم اما واقع گرا بودن بخشی از کار ماست.

برای اینکه واکسن واقعا حداکثر تاثیر را داشته باشد باید بیماری شدید و مرگ را کاهش دهد و ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا ممکن است یا خیر زیرا این واکسن تنها برای چند ماه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است بنابراین نمی توان گفت تا چه زمانی ایمنی خواهد داد .

طبق داده های منتشر شده قبلی این واکسن عوارض جانبی از جمله تب و درد ایجاد می کند.

در صورت مجوز تامین اولیه واکسن محدود خواهد شد و این کمپانی می گوید حداکثر 50 میلیون دوز از این واکسن در سراسر جهان در دسترس می باشد و تا پایان سال و شروع سال 2021 نیز 1.3 میلیون دوز از این دارو در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

چالش توزیع واکسن نیز همچنان جز مسائل حائز اهمیت می باشد.واکسن باید در دمای فوق العاده سرد نگهداری شود این قضیه نیز ممکن است چالش توزیع را دوچندان کند.

Pfizer نیز اعلام کرده است با قدرت در پی برطرف کردن این چالش ها خواهد بود.

اگرچه برآورد کارایی واکسن با اتمام تحقیقات ممکن است تغیر یابد اما بیشتر به پایان خوب نزدیک است.

این امر همچنین برای سایر واکسن ها که در مراحل پایانی ساخت به سر می برند مانند واکسن MODERNA نوید بخش است.

اگر آن عدد واقعا بالا باشد این پیروزی نزدیک است.محققان خاطر نشان کرده اند که عوارض جانبی باید با دقت بررسی شود باید عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت نیز مورد بررسی قرار بگیرد.این نوید بخش است که می توانیم از این پاندمی خارج شویم.

واکسن Pfizer و moderna  هردو برپایه messenger RNA یا mRNA می باشند، که از مواد ژنتیکی برای ایجاد پروتئین در بدن از ویروس استفاده می کند.

سپس سیستم ایمنی بدن ویروس را تشخیص داده و حمله را یاد می گیرد.واکسن های دیگر در مراحل آخر رشد از ویروس های مهندسی ژنتیکی برای یک هدف مشابه استفاده می کنند.

یا تکیه های پروتئین که مستقیما تزریق می شوند. هیچ محصولی از Mrna تا کنون توسط تنظیم کننده ها تائید نشده است .

Pfizer با دیدن فرصتی برای کمک به نبرد این همه گیری توانست قدرت خود را در تحقیق نشان دهد و این شرکت تصمیماتی اتخاد کرد که ممکن است جز اولین ازمایشات برای تولید واکسن کووید19 باشد.

از جمله تصمیات این شرکت می توان به داشتن گروه های مستقل تحقیقاتی اشاره کرد که به عنوان یک هیت نظارت بر داده ها عمل می کنند.قبل از اتمام آن داده ها روی 44000 داوطلب بررسی انجام شد.اولین تحلیل بعد از 32 داوطلب بود.

هم کسانی که واکسن دریافت کرده اند و هم کسانی که از دارونما استفاده کرده اند با کووید19 مثبت گزارش شده اند اما کمتر از 6 داوطلب در گروه واکسن مبتلا به کووید 19 شده اند.

شرکت ها اعلام کرده اند که به نظر می رسد واکسن موثر بوده است.این مطالعه حداقل تا 164 مورد کووید 19 ادامه خواهد یافت.افراد حداقل با یک علامت و تست مثبت گزارش شده اند.

این طرح نیز مورد انتقاد تعدادی از کارشناسان قرار گرفت که نگران بودند.

حتی اگر از نظر آماری معتبر باشند این تجزیه و تحلیل های موقت اطلاعات کافی در مورد واکسن برای میلیارد ها نفر ارائه نمی دهد.در اعلام نتایج Pfizer یک سورپرایز گزارش داده شده است.

این شرکت ها اعلام کرده اند که تصمصم گرفته اند که آنالیز 32 مورد را انجام ندهند پس از بحث و گفتگو با FDA در عوض آنها برنامه ریزی کرده اند که نزدیک 62 بیمار را آنالیز کنند.

اما تا زمان رسمی شدن طرح 94 مورد کووید در این مطالعه وجود داشته اند مشخص نیست که چه تعداد در مرحله نهایی استفاده از واکسن بوده اند.

گروبر گفت تجزیه و تحلیل موقت دیگری در این مطالعه انجام نخواهد شد .وی همچنین افزود که Pfizer می تواند تا هفته سوم نوامبر مجوز واکسن را ثبت کند.مبتنی بر این فرض که FDA مایل است داده های ایمنی دو ماهه را در مورد نیمی از داوطلبان در مطالعه همانطور که در ابتدا برنامه ریزی شده بود بپذیرد.

زمانی که قرار بود 30000 داوطلب در این پروژه شرکت کنند تعداد 44000 نفر داوطلب شده اند.با رسیدن به 161 مورد مثبت کارایی قابل مطالعه به اتمام می رسد.

وی همچنین تائید کرد که اگر چه تنها چند ماه اطلاعات به دست آمده است اما همچنان به این تحقیق ادامه میدهیم.این شرکت 43.538 داوطلب را که شرکت ها گفته اند ثبت کرده اند 38.955 دوز دوم را دریافت کرده اند.حدود 42 درصد از شرکت کنندگان جهانی و 30 درصد شرکت کنندگان ایالات متحده دارای نژاد قومی مختلف بوده اند.

بورلا مدیرعامل Pfizer گفت که این نتایج یک روز عالی برای علم و بشریت است.در بیانیه ای با بیان اینکه شواهد اولیه توانایی واکسن ما در جلوگیری از کووید19 را ارائه می دهند.وی افزود :ما مشتاقانه منتظریم که اطلاعات کارآیی و ایمنی اضافی تولید شده از هزاران نفر در هفته های آینده را به اشتراک بگذاریم.

 

برای انجام تست کرونا در منزل و دریافت جواب بصورت آنلاین کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایش کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}