سم زنبور عسل سلولهای سرطان سینه را از بین می برد

عسل و سرطان سینه

در تحقیقات آزمایشگاهی جدید نشان داده شد که سم زنبور عسل می تواند به سرعت دو نوع سلول سرطانی پستان را از بین برد که درمان آنها جز درمان های دشوار بشمار می آیدنکته مهم این است در این پروژه سلولهای سالم آسیب ندیده اند.

هزاران سال است انسانها از زنبور عسل ، عسل و نیش زنبور به عنوان دارو استفاده می کنند، اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که سم زنبور عسل جز فعال آن است ، ملیتین ،برای آزمایشات آزمایشگاهی برای طیف وسیعی از تومور ها از جمله ملانوم ، ریه ،تخمدان و سرطان لوزالمعده سمی است.

ملیتین مولکولی است که احساس دردناک نیش زنبور را ایجاد می کند و دانشمندان هنوز درک نکرده اند چگونه می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

برای اولین بار محققان اثر سم ملیتین و زنبور عسل را در طیف وسیعی از سرطان های پستان از جمله دو نوع سخت ان را برای درمان بررسی کردند.

سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. دو نوع تهاجمی سرطان پستان با کمترین نتایج مثبت در ارتباطند.این دو نوع به درمان های موجود مقاومت نشان می دهند.

دانشمندان در موسسه تحقیقاتی مری پرکینز در استرالیا ،دریافتند که سم زنبور عسل به سرعت این نوع سرطان را از بین می برد و نکته بسیار مهم اینکه اثر تخریب کنندگی بر روی سلول های سالم ندارد.

سرپرست این تحقیق می گوید اثر این سم بسیار قوی است وی افزود که ملیتین می تواند در عرض 60 ثانیه غشای سلول سرطانی را از بین ببرد این مطالعه همچنین نشان داد که سم ناشی از نیش زنبور عسل که حاوی ملیتین نیست سلولهای سرطانی را از بین نمی برد حتی در غلظت های بالا.

ملیتین می تواند با ایجاد سوراخی در غشا سلول های سرطانی در عرض یک ساعت کل غشا را از بین ببرد

با این حال در طی بیست دقیقه از زمان مصرف این ماده موجب از بین رفتن پیام های شیمیایی که منجر به تقسیم سلولی میشوند ،میگردد.

محققان چگونگی اثر ملیتین و زهر زنبور عسل را بر مسیر سیگنال های سرطانی بررسی کردند، پیام هایی که برای رشد و تولید مثل سلول های سرطانی اساسی هستند و متوجه شدند که این مسیر های سیگنالینی به سرعت خاموش می شوند.

دانشمندان کشف کردند که ملیتین این کار را با جلوگیری از فعال شدن گیرنده های فاکتورهای رشد در غشای سلول انجام میدهند.

یکی از دلایل رشد غیر قابل کنترول سلول های سرطانی غنی شده با HER2 و برخی از سرطان های منفی سه گانه این است که تعداد زیادی گیرنده دارند.با جلوگیری از عبور سیگنال های رشد، ملیتین تکثیر سلول ها را متوقف می کند .

این یک مشاهده فوق العاده هیجان انگیز است که ملیتین یکی از اجزای اصلی سم زنبور عسل است و می تواند رشد سلول های کشنده سرطان پستان را سرکوب کند.

ترکیب درمانی :

از آنجایی که ملیتین سوراخ هایی را در غشا سلول ایجاد می کند می تواند به داروهای شیمیایی اجازه نفوذ و عمل دهد و در انتها نتیجه بهتری حاصل شود برای تائید این آزمایش محققان موشی را با ملیتین و داروی دوتاکسل درمان کردند اثبات این امر درکوچک شدن تومورها بیشتر است.

پزشکان می توانند از این استراتژی برای افزایش کارایی یا کاهش دوز داروهای شیمیایی استفاده کنند و درنتیجه عوارض جانبی مضر را کاهش دهند .

نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کردند که سم زنبور عسل نسبتا ارزان است و به راحتی قابل دستیابی است و این گزینه بسیار خوبی است برای کشورهایی که به دلیل کمبود منابع بهداشتی و درمان سرطان به این داروها دسترسی ندارند.

" زهر زنبور عسل در سراسر جهان یافت می شود و گزینه درمانی مقرون به صرفه ایست و درمناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته هم نیز به راحتی به دست می آید حال باید روی ژنوتایپ زنبور های عسل تحقیقاتی انجام شود که آیا تفاوتی در سم موجود و تاثیر آن وجود دارد."

این تحقیق در ابتدای راه است ،محققان هنوز ارزیابی های بالینی را برای اثر بخشی ملیتین روی بیماران سرطانی انجام نداده اند.اگر چه تا به اینجا در این مطالعات شواهدی مبنی بر آسیب رسانی به سلول های سالم دیده نشده است مطالعات دیگر خلاف این موضوع را بررسی می کنند،بنابراین ،ممکن است متخصصان مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از آسیب جانبی به بافت سالم نیز استفاده ار این دارو را به دقت به هدف برسانند.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}