تست NIPT یا سل فری چه کمکی به شما می کند؟

آزمایش NIPT یا سل فری مخفف non invasive prenatal testing می باشد که جهت تشخیص اختلالات کروموزومی پیش از تولد انجام می شود و در واقع جدیدترین متد غربالگری برای زنان باردار محسوب می شود. به دلیل شیوع کرونا نیازی نیست خطر رفتن به آزمایشگاه را به جان بخرید، آزمایش NIPT را می توانید در منزل انجام دهید کافیست کلیک کنید. البته اگر بخواهید می توانید آزمایش کرونا را هم در منزل انجام دهید برای کسب اطلاعات بیشتر برروی لینک کلیک کنید.

نکته : کاربر گرامی برای انجام آزمایش nipt کافیست برروی لینک کلیک کنید.

nipt یا سل فری چیست؟

آزمایش nipt یک تست غیر تهاجمی قبل از تولد است که برای تشخیص سندروم داون و برخی دیگر از ناهنجاری های جنینی بسیار حساس است. در دوران بارداری، مقدار کمی از DNA جنین از طریق جفت و دیواره رحم عبور کرده و وارد جریان خون مادر می شود. تست پیش از تولد غیر تهاجمی (NIPT) اطلاعات ژنتیکی موجود در این DNA را تجزیه و تحلیل می کند و از طریق آن تعدادی از ناهنجاری های کروموزومی جنین را غربالگری میکند. این آزمایش به ویژه به سندرم داون حساس است. NIPT شامل یک آزمایش خون ساده است و از هفته دهم بارداری قابل انجام است. 

درواقع آزمایش NIPT جدید ترین متد غربالگری سندروم داون و سایر ناهنجاری های کروموزومی در جنین می باشد که می تواند با دقتی بیشتر از 99 درصد جنین های مبتلا را شناسایی نماید. از طرفی به دلیل ماهیت غیر تهاجمی آزمایش و اینکه تنها با 10 میلی لیتر خون مادر باردار قابل انجام است، خطری نیز جنین شما را تهدید نخواهد کرد. این آزمایش برای کسانی که در مورد بارداری های پر خطر مانند زنان باردار بالای 35 سال و کسانی که نتیجه پر خطر (مثبت) در روش های غربالگری رایج داشته اند، همچنین برای کسانی که از نحوه نمونه گیری روش های تهاجمی نگران هستند یا برای زنانی که نمی توانند خطر سقط در روش های تهاجمی را بپذیرند، کاربرد دارد.

آزمایش nipt

این تست چه اختلالاتی را مشخص می کند و در چه زمانی قابل انجام است؟

این تست برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی از قبیل تریزومی 21 (سندرم داون) ،تریزومی 18 ( سندرم ادوارد) و تریزومی 13 ( سندرم پاتو) انجام می گیرد. تست NIPT بعد از هفته 9 بارداری در هر زمانی قابل انجام است. در حالی که، سونوگرافی NT) nuchal translucency screening) بین هفته 11 و 12، نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS ) بین هفته 10 تا 15، تست چهارگانه (quad screening) بین هفته 15 تا 22 و آمنیوسنتز بین هفته 15 تا 20 انجام خواهد شد.

آزمایش nipt یا سل فری برای چه کسانی توصیه می شود؟

  • یافته های غیر طبیعی اولتراسوند (افزایش NT )
  • زنانی که ترس زیادی از نمونه گیری تست های تشخیصی مثل آمنیوسنتز و یا CVS دارند
  • سن بالای 35 سال مادر
  • نتایج غیر طبیعی تست غربالگری سرم
  • عدم انجام تست های روتین غربالگری تا 22 هفتگی به هر دلیل و یا وجود یک یافته سونوگرافیک غیرطبیعی از هفته 22 به بعد
  • زنانی که زیر بار ریسک سقط تست های تشخیصی نمی روند
  • زنانی که سابقه سقط مکرر (سه و یا بیشتر از سه سقط زیر 20 هفتگی و یا وزن جنین زیر 500 گرم) دارند
  • زنانیکه سابقه پارگی کیسه آب دارند
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}