آزمایش nipt چه کمکی به شما می کند؟

آزمایش NIPT یا آزمایش سل فری DNA نوعی آزمایش خون قبل از تولد نوزاد می باشد که در آن اختلالات کروموزومی جنین همانند سندروم داون، سندروم ادوارد و سندروم پاتاو تشخیص داده می شود. این بیماری ها جز شایع ترین اختلالات ژنتیکی در انسان هستند و همه آنها با درجات مختلف باعث ناتوانی ذهنی یا نقص در تولد می شوند. این آزمایش در واقع بر روی دی ان ای آزاد و خارج از سلول (cell free DNA) انجام می شود. برای انجام آزمایش nipt می توانید برروی لینک کلیک کنید.

در طی سالهای 2005 تا 2010 آزمایشاتی تحت عنوان (NIPT (noninvasive prenatal testing یا آزمایش غیر تهاجمی برای تشخیص پیش از تولد به وجود آمد که همچنین به آزمایش cell free DNA testing هم معروف است. آزمایشگاه مندل در طی یک دوره سه ساله از سال 1395 تا 1397 پس از انجام حجم وسیعی از آزمایشات کاملا موفق به راه اندازی نسخه 100 درصد داخلی از این آزمایش انجام گردید.

آزمایش NIPT یا سل فری چیست؟

آزمایش nipt یک تست غیر تهاجمی قبل از تولد است که برای تشخیص سندروم داون و برخی دیگر از ناهنجاری های جنینی بسیار حساس است. در دوران بارداری، مقدار کمی از DNA جنین از طریق جفت و دیواره رحم عبور کرده و وارد جریان خون مادر می شود. تست پیش از تولد غیر تهاجمی (NIPT) اطلاعات ژنتیکی موجود در این DNA را تجزیه و تحلیل می کند و از طریق آن تعدادی از ناهنجاری های کروموزومی جنین را غربالگری میکند. این آزمایش به ویژه به سندرم داون حساس است. NIPT شامل یک آزمایش خون ساده است و از هفته دهم بارداری قابل انجام است. 

آزمایش nipt

آزمایش nipt چه کمکی به شما میکند؟

NIPT اغلب برای جستجوی اختلالات کروموزومی مورد استفاده قرار می گیرد که در اثر وجود نسخه اضافی یا مفقود شده (aneuploidy) کروموزوم ایجاد می شود. NIPT در درجه اول به دنبال سندرم داون (تریزومی 21 ، ناشی از کروموزوم اضافی 21)، تریزومی 18 (ناشی از کروموزوم اضافی 18)، تریزومی 13 (ناشی از کروموزوم اضافی 13) و نسخه های اضافی یا مفقود کروموزوم X و کروموزوم Y (کروموزوم های جنسی) می گردد و با حساسیت و دقت بسیار بالایی این کاررا انجام می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین انجام آزمایش NIPT می توانید برروی لینک کلیک کنید تا به صفحه خدمات این آزمایش مراجعه کنید.

انجام آزمایش nipt در آزمایشگاه مندل چه مزایایی دارد :

  1. حساسیت و صحت بالای آزمایش در آزمایشگاه مندل
  2. غیر تهاجمی بودن آزمایش NIPT 
  3. جوابدهی سریع آزمایش NIPT در آزمایشگاه مندل
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}