علت به وجود آمدن زگیل تناسلی و راه درمان آن چیست؟

زگیل تناسلی یک عارضه پوستی است که بر اثر ویروس HPV به وجود می آید. درمان آن می تواند به صورت استفاده از پماد های موضعی تا لیزر و ... انجام شود. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس شایع است که پوست و غشاهای مخاطی را درگیر می‌ کند. بیش از 150 نوع مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارند. انواعی از این ویروس که زگیل‌های عادی مثل زگیل‌های روی دست و پاها را ایجاد می ‌کنند می‌توانند با تماس پوست با پوست منتقل شوند. برای انجام آزمایش HPV می توانید برروی لینک کلیک کنید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عارضه پوستی است که بر اثر انتقال ویروس به وجود می ‌آید. حتما شما هم  اسم ویروس اچ ‌پی ‌وی (HPV) را شنیده ‌اید. این ویروس انواع خیلی مختلفی دارد که بیشترشان اصلا خطرناک نیستند و در صورت تشخیص زودهنگام، اصلا سلامت خانم‌ ها را تهدید نمی‏کنند اما اگر عفونت مربوط به آن‌ها دائمی شود و درمان مناسب صورت نگیرد، سلول‎های طبیعی ناحیه تناسلی را دچار تقسیم شدید می‏کنند و تبدیل به سرطان می‌ شوند. 

زگیل ‌های عادی می‌توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل ‌‍‌های تناسلی تنها روی اندام‎‌های تناسلی پدیدار می‏‎شوند. اندام ‎هایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی یا دور مقعد (زگیل ‌های دور مقعد، زگیل مقعدی هم نامیده می‌شوند).  زگیل‌های عادی در قسمت‌ های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل‌های معقدی ممکن است در گروه‏های چندتایی خودشان را نشان بدهند و در صورت عدم درمان، بیشتر هم بشوند. زگیل‌ های تناسلی گنبدی ‎شکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می ‏آیند و به شکل تخت رشد می‌کنند. رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‏ای روشن. رنگ این زگیل‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. بد نیست بدانید که بعد از از بین رفتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه پوست به حالت قبلی بر می‌ گردد.

علت زگیل تناسلی

نشانه ‌ها و علائم زگیل تناسلی عبارتند از:

  • تشکیل ورم ‌های کوچکی به رنگ پوست یا به رنگ خاکستری در ناحیه‌ی تناسلی
  • خونریزی در جریان رابطه‌ جنسی
  • احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه‌ تناسلی
  • تجمع چند زگیل در مجاورت یکدیگر که حالتی گل ‌کلمی شکل تشکیل می‌دهند

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عارضه پوستی است که بر اثر انتقال ویروس به وجود می‌آید. حتما شما هم نام ویروس اچ‌ پی ‌وی HPV را شنیده ‌اید. این ویروس انواع خیلی مختلفی دارد که بیشترشان اصلا خطرناک نیستند و در صورت تشخیص زود هنگام، اصلا سلامت خانم‌ ها را تهدید نمی‏ کنند اما اگر عفونت مربوط به آن‌ ها دائمی شود و درمان مناسب صورت نگیرد، سلول‎ های طبیعی ناحیه تناسلی را دچار تقسیم شدید می‏کنند و تبدیل به سرطان می ‌شوند. سرطانی که خانم ها دچار آن می شوند، سرطان دهانه رحم می باشد که این سرطان را با آزمایشی به نام آزمایش پاپ اسمیر می توانند تشخیص دهند که شما سرطان دهانه رحم دارید یا خیر.

درمان زگیل تناسلی :

درمان زگیل تناسلی به شکل زگیل، تعداد و محل آنها بستگی دارد. هدف درمان برداشتن زگیل مشخص است. میزان تاثیرگذاری و موفقیت درمان متغیر است و به اندازه و نوع زگیل، روش درمان و واکنش سیستم ایمنی در مقابله با ویروس بستگی دارد. برخی بیماران نیازی به درمان ندارند یا خود ترجیح می‌دهند که تحت درمان قرار نگیرند. بااین حال اکثر زگیل‌ها پس از شروع درمان به سرعت از بین می‌روند. زگیل تناسلی عامل ویروسی دارد و باکتری منشأ آن نیست، بنابراین آنتی بیوتیک کاربردی در درمان آن ندارد.

روش ‌های درمان زگیل تناسلی :

  • کرایوتراپی: زگیل تناسلی هر یک تا دو هفته یک بار با نیتروژن مایع فریز یا منجمد می شود
  • استعمال پماد یا مایع روی زگیل به مدت چند روز در هفته، بیمار معمولا خود این کار را در خانه انجام می‌دهد. طول دوره این درمان موضعی چند هفته است.
  • درمان با لیزر: این روش تحت بی ‌حسی موضعی انجام می‌ شود.
  • گرما (الکتروکوتری) یا سوزاندن زگیل: این درمان به بی‌حسی موضعی نیاز دارد

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}