آزمایش تعیین جنسیت یا آزمایش PGTMB چیست و این آزمایش در آزمایشگاه مندل چگونه انجام می شود؟

بسیاری از خانواده ها و مادران باردار تمایل دارند که در سریعترین زمان ممکن از جنسیت جنین خود آگاه شوند. در حالت عادی می بایست تا هفته حداقل 14 صبر کنند تا بتوان با استفاده از سونوگرافی جنسیت را تشخیص داد. با استفاده از آزمایش PGTMB تنها با استفاده از 10 میلی لیتر از خون مادر امکان تشخیص زود هنگام جنسیت از هفته هفتم بارداری میسر می شود. برای انجام آزمایش PGTMB می توانید برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش PGTMB در آزمایشگاه آنلاین مندل چگونه انجام می شود؟

این آزمایش از ابتدای هفته هفتم بارداری قابل انجام می باشد. مدت زمان لازم برای جوابدهی آزمایش جنسیت جنین این آزمایش حدود سه تا هفت روز می باشد. البته به دلایل فنی در مواردی لازم است تا نمونه گیری مجدد از مادر باردار صورت گیرد و به همین دلیل اعلام نتایج آزمایش کمی طولانی تر شود. سوال شایعی که بسیاری از مادران باردار می پرسند این است که مبنای محاسبه هفته هفتم بارداری چیست؟ توجه فرمایید که تعیین سن بارداری برای این آزمایش حتما باید بر اساس سونوگرافی محاسبه شود و در صورتی که بر اساس تاریخ آخرین پریود و قاعدگی محاسبه نمایید ممکن است سن جنینی به اندازه لازم نرسیده باشد و این موضوع منجر به وقوع خطا در آزمایش گردد. در طی هفت سال گذشته که این ازمایش در آزمایشگاه آنلاین مندل در صفحه خدمات تعیین جنسیت جنین قابل انجام می باشد. 

آزمایش تعیین جنسیت pgtmb

آزمایش PGTMB چیست؟

 این آزمایش از طریق بررسی خون مادر یک روش بسیار جدید بوده که در طی آن بر پایه شناسایی توالی های DNA آزاد جنینی در خون مادر می توان جنسیت جنین را با قطعیت بالایی شناسایی کرد. اولین بار در سال 1997 دانشمندان وجود توالی های DNA جنین به صورت قطعات کوتاه در خون مادر را شناسایی کردند و از همان زمان حجم انبوهی از تحقیقات برای یافتن کاربرد های بالینی از این DNA آغاز شد. در این راستا آزمایشات بسیار مفیدی همانند (NIPT (Non invasive prenatal test برای شناسایی ناهنجاری های کروموزومی در جنین نیز بر پایه DNA آزاد جنینی ابداع گردید. آزمایشگاه آنلاین مندل نیز مفتخر است که شناسایی حضور توالی های کروموزوم Y به منظور تعیین جنسیت را از سال 1391 و آزمایش NIPT را از سال 1395 به مراجعین ارائه می نماید.

آزمایش تعیین جنسیت بر چه پایه ای انجام می شود و نحوه انجام آزمایش چگونه است؟

در برخی آزمایشگاههای سطح کشور امروزه تعیین جنسیت بر پایه شناسایی توالی ژن SRY با روش PCR صورت می پذیرد که این روش به دلیل نحوه انجام آزمایش و حساسیت پایین آن تنها در حدود 75 تا 80% صحت دارد و در موارد زیادی نتایج کاذب حاصل می کند. در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی و پاتوبیولوژی مندل در حال حاضر روش PCR معمولی با روش real time PCR بر پایه استفاده از پروب های TaqMan جایگزین شده است که در طی آن علاوه بر فاکتور SRY تعداد دیگری نیز از فاکتورهای کروموزوم Y مربوط به جنین های پسر در خون مادر اندازه گیری می شود. همچنین برای بالا بردن دقت آزمایش با استفاده از توالی ژنهای موجود بر روی کروموزوم های اتوزوم میزان DNA مادری در مقایسه با DNA جنینی اندازه گیری شده و به این ترتیب از ایجاد بسیاری از جواب های کاذب جلوگیری به عمل می آید و می توان انتظار داشت که دقت آزمایش تا حد 95 الی 98 درصد بالاتر رود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}