تولید واکسن های ویروس کرونا در چه مرحله ای هستند؟

واکسن کروناتعدادی از واکسن های کرونا در حال آزمایش بر روی انسان هستند.آزمایش انسانی دو واکسن کاندید ویروس کرونا در انگلستان در حال انجام است.هر دو تیم در دانشگاه آکسفورد و کالج امپریال لندن امیدوارند تا پایان سال به نتیجه برسند و تولید واکسن را تضمین کنند.همچنان آزمایشاتی در سراسر جهان در حال انجام است ، زیرا محققان برای یافتن راهی به منظور محافظت از مردم در برابر ویروس کرونا در تلاشند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

واکسن دانشگاه آکسفورد برای کرونا

محققان دانشگاه آکسفورد از آغاز آزمایشات بالینی مرحله دوم و سوم انگلستان در ماه گذشته خبر دادند.

مرحله اول آزمایشات بالینی بر روی داوطلبان بزرگسال سالم در فروردین ماه آغاز شد. بیش از هزار واکسیناسیون کامل شده است و پیگیری ها همچنان ادامه دارد.تاکنون بیش از 4.000 شرکت کننده در انگلستان برای آزمایش این واکسن معروف به ChAdOx1 nCoV-19 شرکت کرده اند.آزمایشات بالینی در آفریقای جنوبی و برزیل نیز در حال انجام اند.امید است که نتایج این کارآزمایی ها تا شهریور ماه حاصل شود و بزودی یک واکسن موثر برای ویروس کرونا آماده شود.

واکسن ChAdOx1 nCoV-19 از ویروس (ChAdOx1) ساخته شده است که یک نسخه ضعیف شده از ویروس شایع سرماخوردگی (آدنوویروس) میباشد و باعث ایجاد عفونت در شامپانزه ها می شود و به طور ژنتیکی تغییر داده شده به طوری که همانندسازی آن در انسان غیرممکن است.

واکسن کالج امپریال لندن برای کرونا

در روز 30 خرداد ، اولین داوطلب سالم ، دوز کمی از واکسن کووید 19که توسط محققان کالج امپریال لندن ساخته شده بود ، دریافت کرد.گزارش شده است كه این شركت كننده پس از تزریق واکسن از سلامتی کامل برخوردار بود و هیچ گونه نگرانی از وضعیت ایمنی وی وجود ندارد.دوز تقویت شده دوم چهار هفته بعد تزریق میشود.انتظار می رود حدود 300 شرکت کننده سالم در این آزمایش بالینی شرکت کنند.

واکسن RNA امپریال از رشته های مصنوعی کد ژنتیکی مبتنی بر ماده ژنتیکی Sars-CoV-2 ، ویروس کرونا مسئول بیماری همه گیر ، استفاده می کند.این واکسن از طریق ارائه دستورالعمل های ژنتیکی به سلول های ماهیچه ای برای تولید پروتئین "تاجی" سطح Sars-CoV-2 عمل می کند.

حضور این پروتئین پاسخ ایمنی را تحریک می کند و محافظت در برابر کرونا را ایجاد میکند.اگر واکسن ایمن باشد و پاسخ ایمنی امیدوارکننده ای نشان دهد ، انتظار می رود که یک آزمایش دیگر شامل 6000 نفر در مهر ماه انجام شود.

دیگر واکسن های ویروس کرونا در سراسر جهان

در اسفند ماه ، دانشمندان ایالات متحده آزمایش های انسانی را برای واکسن آغاز کردند.

در  اردیبهشت ماه آنها گفتند كه نشانه های اولیه ای مبنی بر اینكه واكسن می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس کرونا آموزش دهد ، وجود دارد.آنها گزارش كردند كه در هشت نفر اول كه در آزمايشات سنجش ايمني براي واكسن آزمايشي mRNA-1273 شرکت كرده بودند ، آنتي بادي هاي خنثي كننده يافت شدند.این واکسن که توسط شرکت مدرنا مورد آزمایش قرار گرفته است ، نمونه کوچکی از کد ژنتیکی کووید 19 را به بیماران تزریق می کند.در جای دیگر ، شرکتهای دارویی سانوفی و GSK با هم همکاری میکنند به این امید که واکسن کرونا را تا اواسط سال آینده در دسترس قرار دهند.

آنها امیدوارند که در نیمه دوم سال جاری یک واکسن کاندید را در کارآزمایی های بالینی قرار دهند.دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ در حال کار بر روی یک ماده به اندازه نوک انگشت هستند که می تواند یک واکسن بالقوه برای ویروس کرونا باشد.

واکسنهای کاندید در تعدادی از کشورهای دیگر جهان از جمله چین و استرالیا نیز آزمایش میشوند.

اگر یک واکسن موفقیت آمیز تولید شود ، آیا می توان آن را در مقیاس بالا تولید کرد؟

تولید واکسن پیش از اتمام آزمایشات بالینی افزایش یافته است تا هر چه سریعتر برای استقرار احتمالی آینده آماده شود.شرکت آسترازنکا با اتحادیه واکسن های فراگیر اروپا (IVA) به توافق رسیده است تا 400 میلیون دوز واکسن کووید 19 دانشگاه آکسفورد را بدون سود تهیه کند و تحویل آن از پایان سال 2020 آغاز می شود.ضمنا ، دولت انگلیس موافقت کرده است تا هزینه 100 میلیون دوز را بپردازد و افزود که 30 میلیون ممکن است تا شهریور ماه برای شهروندان انگلستان آماده باشد.

این شرکت همچنین توافق نامه های مشابهی را با انگلستان ، ایالات متحده ، ائتلاف نوآوری برای آمادگی در برابر همه گیری و اتحادیه واکسن برای 700 میلیون دوز واکسن داشته است.این کشور همچنین برای تامین یک میلیارد دوز اضافی ، به ویژه برای کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​، با موسسه سرم سازی هند موافقت کرده است.کل ظرفیت تولید آن در حال حاضر دو میلیارد دوز است.

امپریال همچنین یک پروژه اجتماعی جدید به نام VGH برای توسعه و توزیع واکسن خود در سراسر انگلیس و جهان تشکیل داده است.شرکت های دیگری مانند جانسون و جانسون و فایزر نیز بر روی واکسنهای کاندید کار می کنند.

منبع: BBC Science Focus
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}