آزمایش pap پاپ اسمیر چه ارتباطی با آزمایش hpv دارد؟

برخی از انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی نیز می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند. بیشتر عفونت های HPV منجر به سرطان نمی شوند. اما برخی از انواع HPV دستگاه تناسلی می توانند باعث سرطان قسمت تحتانی رحم شوند که به مهبل (دهانه رحم) وصل می شود. این مدل که منجر به سرطان دهانه رحم می شود با آزمایشی به نام پاپ اسمیر مشخص میشود.

آزمایش پاپ اسمیر چیست و برای چه کاربرد دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear) که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. به وسیله این تست می توان از تغییرات سلول های رحمی به احتمال بروز سرطان در آینده پی برد. شناسایی این سلول های غیر عادی توسط پاپ اسمیر اولین مرحله در توقف شیوع احتمالی سرطان دهانه رحم است. این آزمایش در آزمایشگاه مندل با قیمت مناسب و دقت بالا انجام می شود. کافیست برروی لینک آزمایش پاپ اسمیر کلیک کنید.

 

آزمایش hpv چیست؟

HPV گروهی متشکل از بیش از ۶۰ نوع ویروس است که بعضی از آن‌ها باعث زگیل تناسلی می‌شوند. طی بررسی‌ها برای زگیل  تناسلی، ممکن است پزشکتان برای بررسی HPV نیز آزمایشی پیشنهاد دهد. ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که بین افراد از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌ تناسلی شوند. برای انجام آزمایش hpv برروی لینک کلیک کنید.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند؟

زنان بالای 21 سال باید هر از چند گاهی این آزمایش را انجام دهند و اگر شرایطی که در زیر به آن می پردازیم را دارید باید آزمایش های بیشتری بدهید :

  • زنانی که بالای 21 سال دارند و رابطه جنسی ندارند نیاز به انجام این آزمایش ندارند و زنانی بالای 21 سال دارند هم باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. 
  • کسانی که hpv مثبت دارند.
  • ایمنی بدنتان در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو کاهش یافته است.

ارتباط پاپ اسمیر و hpv

علائم ویروس HPV در بدن چگونه است؟

  • در مردان ، زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی به ندرت باعث ناراحتی یا درد می شوند ، هرچند ممکن است حس خارش یا حساسیت داشته باشند.
  • زگیل های تناسلی. این زگیل ها به شکل زخم های صاف ، برجستگی های کوچک گل کلمی یا برآمدگی های کوچک ساقه مانند ظاهر می شوند. در خانم ها ، زگیل های تناسلی عمدتاً روی فرج مشاهده می شوند اما می توانند در نزدیکی مقعد ، گردن رحم یا واژن نیز ایجاد شوند.

رده سنی انجام آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

درواقع به طور کلی این آزمایش برای رده سنی بالای 21 سال که دارای رابطه جنسی هستند توصیه می شود اما براساس رده سنی های متفاوت فاصله زمانی متفاوتی هم برای انجام آزمایش پاپ اسمیر لحاظ می شود برای مثال زنانی که بالای 21 سال دارند و رابطه جنسی ندارند نیاز به انجام این آزمایش ندارند و زنانی که بالای 21 سال دارند هم باید هر 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

برای بررسی بود و نبود ویروس hpv چه اقدامی لازم است؟

برای اینکه متوجه بشید که ویروس اچ پی وی در بدنتان وجود دارد یا خیر باید آزمایش hpv را در یک آزمایشگاه مجهز انجام دهید. درواقع آزمایش HPV یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه رحم است ، اما این آزمایش به شما نمی گوید که مبتلا به سرطان هستید. اما آزمایش حضور HPV، ویروسی که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شود را در سیستم شما تشخیص می دهد. انواع خاصی از HPV از جمله انواع 16 و 18 که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}