انعقاد بیش از حد خون و سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا

کرونا و سکته مغزییک مطالعه جدید نشان میدهد که بیماری کرونا باعث انعقاد بیش از حد خون و سکته مغزی در افراد جوان و سالم می شود.تیمی از متخصصان سکته مغزی در دانشکده پزشکی جورجیا و خدمات سلامت دانشگاه آگوستا نشان دادند که سکته مغزی یک عارضه در حال ظهور کووید 19 است که به دلیل سندرم تنفسی حاد کروناویروس 2 (SARS-CoV-2)  ایجاد می شود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

در طی ماه های گذشته ، جهان با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکند و بیش از 5 میلیون نفر به این ویروس آلوده شده و 332.000 نفر جان خود را از دست داده اند. اگرچه دوره بالینی این بیماری در افراد مسن ، افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند شدید تر است ، برخی علائم عصبی حتی در بیمارانی که جوان و سالم هستند نیز گزارش شده است.

علائم عصبی کرونا

بیماری ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است که باعث ذات الریه و پریشانی تنفسی می شود. شایع ترین علائم کرونا شامل تب ، سرفه و مشکلات تنفسی می باشد. با این حال ، در برخی از بیماران علائم عصبی مانند آنوسمی یا از بین رفتن حس بویایی ، کاهش حس چشایی ، تشنج و سکته مغزی ظاهر می شود.

محققان تأكید كردند كه به غیر از سكته مغزی ، این علائم ممكن است نشانگر خطر ابتلا به مشکلات شناختی و سایر بیماریهای عصبی باشند. در سایر بیماران ، درگیری مغزی به نام انسفالوپاتی ایجاد می شود که ممکن است بر هوشیاری تأثیر گذاشته و باعث گیجی ، سردرد و تشنج شود.

تا کنون مشخص شده بود که ویروس کرونا دستگاه تنفسی را هدف قرار می دهد ، اما داده های اخیر نشان می دهند که این ویروس به مغز نیز حمله می کند. هنگامی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند ، ویروس از طریق قطرات انتقال میابد. ویروس می تواند از طریق بینی ، چشم ها و حتی دهان وارد بدن شود.

هنگامی که وارد بینی شد ، می تواند مجاری هوایی را آلوده کند ، یا راه خود را به سمت لب بویایی که در ناحیه جلویی مغز می باشد ، طی کند. عملکرد این لب برداشت و پردازش بو می باشد و این امر توجیه می کند که چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید 19 ممکن است آنوسمی یا از دست دادن حس بویایی را تجربه کنند.

هنگامی که ویروس به سلول های لب بویایی حمله می کند ، می تواند در سراسر مغز پخش شود. بعلاوه ، دهان نیز می تواند مستقیماً ویروس را به مغز ببرد. متخصصان مغز و اعصاب نیز بر این باورند که در یک فرد آلوده ، ویروس می تواند هر دو راه را برای دسترسی به سیستم عصبی مرکزی انتخاب کند.

به همین دلیل است که درمان کرونا چالش برانگیز است زیرا می تواند همزمان به چندین سیستم بدن حمله کند. محققان این مطالعه همچنین خاطرنشان كردند كه برخی از بیماران در حال بهبودی هستند که بطور ناگهانی دیگر نفس نمیکشند. با اینکه نارسایی تنفسی شایعترین علت مرگ بر اثر کرونا می باشد ، دانشمندان گمان میکنند که حمله به ریه و عفونت مراکز تنفسی در مغز علل اصلی میباشند.

انعقاد بیش از حد خون و سکته مغزی

محققان خاطرنشان كردند كه در برخي از بيماران مبتلا به کووید 19 ، انعقاد بیش از حد خون و سکته مغزی مشاهده میشود. در برخی موارد ، سکته مغزی نیز ممکن است منجر به پارگی رگ خونی شده و باعث خونریزی در مغز شود.

سكته مغزی زمانی اتفاق می افتد كه یک لخته خون در رگ مانع از تامین خون مغز شود. این امر ممکن است به عدم ذخیره اکسیژن برای عملکرد سلولهای عصبی منجر شده و باعث عوارض شدید و بالقوه کشنده شود.

بسیاری از عوامل بیماری زا ، مانند ویروس های ایجاد کننده آنفولانزا و زونا ، منجر به التهاب بیش از حد می شوند که می تواند منجر به افزایش انعقاد شود. التهاب همچنین ممکن است باعث ایجاد لخته های میکروسکوپی در آلوئول ها ، کیسه های هوایی کوچک ریه ، شود. همه این موارد می توانند در ایجاد سندرم دیسترس تنفسی که علت مهم بیماری شدید و مرگ و میر ناشی از کووید 19 است ، نقش داشته باشند.

محققان همچنین خاطرنشان كردند كه خون بیماران دارای میزان زیادی دی-دایمر میباشد. دی-دایمر ، پروتئین تولید شده در زمان تخریب لخته خون میباشد. بیماران همچنین ممکن است فرآیند انعقاد خون سریعتری را تجربه کنند.

درمان های قدیمی سکته مغزی

نویسندگان این مطالعه توصیه می کنند که درمان های قدیمی سکته مغزی مانند استفاده از فعال کننده های پلاسمینوژن بافتی (tPA) که پروتئین هایی هستند که لخته های خون را تجزیه می کنند و برداشتن لخته های بزرگ مغز با جراحی می توانند مداخلات مناسبی برای بیماران مبتلا به کووید که دچار سکته مغزی شده اند ، باشند.

یک درمان امیدوارکننده شامل تولید آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) در آزمایشگاه با استفاده از محلول نوترکیب  (hrsACE2) ACE2 می باشد. این درمان به ممانعت از عفونت ویروس کرونا در ارگانوئیدهای سلولهای خون انسانی مهندسی شده کمک کرده است. این روش درمانی ممکن است به بازیابی سطح ACE2 سالم تر کمک کند و در توانایی ویروس کرونا برای اتصال به سلولها اختلال ایجاد کند. در حال حاضر ، این درمان در یک کارآزمایی بالینی آزمایشی بی خطر به نظر می رسد و برای شروع آزمایشات بالینی کووید 19 انتخاب شده است.

نویسندگان این کارآزمایی بالینی گفتند : این کارآزمایی کنترل شده ، کارایی ، ایمنی و تأثیر بالینی تزریق آنژیوتانسین (1تا7) را در یک گروه از بیماران مبتلا به کووید 19 که به دستگاه اکسیژن نیاز دارند ، ارزیابی می کند. نتایج این کارآزمایی ممکن است اطلاعات مفیدی را برای مدیریت این بیماری فراهم کنند.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}