ارتباط سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر

 پاپ اسمیر که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. 

سرطان دهانه رحم را بیشتر بشناسید :

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول‌های قسمت پایین رحم و متصل به واژن، رخ می‌دهد. هنگامی که سلول‌های دهانه رحم رشد غیر طبیعی دارند و به سرعت تکثیر می‌شوند، سرطان گردن رحم اتفاق می ‌افتد.مثلا یکی از عوامل محرک سرطان دهانه رحم تماس با ویروس پاپیلومای انسانی یا همان hpv است که در سلول‌های سرویکس جهش ایجاد می‌شود. این جهش باعث می‌شود سلول‌های طبیعی به سلول‌های غیر طبیعی تبدیل شوند. سلول‌های غیرطبیعی جمع شده و توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. توده یا تومور در سرویکس می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. برای انجام آزمایش hpv می توانید برروی لینک کلیک کنید.

ارتباط سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear) که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. به وسیله این تست می توان از تغییرات سلول های رحمی به احتمال بروز سرطان در آینده پی برد. شناسایی این سلول های غیر عادی توسط پاپ اسمیر اولین مرحله در توقف شیوع احتمالی سرطان دهانه رحم است.

آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی مناسب می باشد؟

زنانی که بالای 21 سال دارند و رابطه جنسی ندارند نیاز به انجام این آزمایش ندارند و زنانی بالای 21 سال دارند هم باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. زنان بالای 21 سال که دارای رابطه جنسی هستند می بایست هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند، زنان بین 21 تا 29 سال هم هر 3 سال یک بار و خانوم های 30 تا 65 سال هر 3 تا 5 سال باید این آزمایش را انجام دهند.

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر در آزمایشگاه مندل چه آمادگی هایی لازم است؟

  • در دوران قاعدگی این آزمایش هفته نباید انجام شود، درصورت امکان اجازه دهید این دوران سپری شود زیرا در این دوران احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد.
  • 2 روز قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از دارو های واژنی یا فوم های اسپرم کش و کرم و ژل خودداری بشود، زیرا این مواد می توانند سبب دور شدن سلول های غیر عادی شده یا آن ها را بپوشانند.
  • بعد از زایمان نیز باید 12 صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر را پیگیری کنید.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}