حفاظت از کرونا با استفاده از دهانشویه ها

دهانشویه و کرونا
دانشمندان می گویند ، دهانشویه ها با از بین بردن لایه چربی خارجی ویروس کرونا که از آن برای اتصال به سلول های انسانی استفاده می کند می توانند شما را از ابتلا به کرونا محافظت کنند.براساس یک گزارش جدید ، دهانشویه ها با کشتن ویروس کرونا قبل از اینکه بتواند سلولهای انسانی را آلوده کند ، از شما محافظت می کنند.

ویروس کرونا متعلق به گروه "ویروس های پوشش دار" است ، یعنی آنها توسط یک لایه چربی پوشیده شده اند و در برابر برخی مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند.

تیمی از محققان بین المللی می گویند ، دهانشویه ها می تواند بیرونی ترین لایه یا "پوشش" ویروس را از بین ببرند و از تکثیر آن در دهان و گلو جلوگیری کنند.

دانشمندان می گویند ، نیاز فوری به آزمایش اثربخشی دهانشویه ها در آزمایشات بالینی وجود دارد ، اگرچه در حال حاضر هیچ مدرک بالینی مبنی بر موفقیت آنها وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این گفته بود : "هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از دهانشویه شما را در برابر عفونت ویروس کرونا محافظت می کند ، وجود ندارد."

نویسندگان این مطالعه نمی گویند که دهانشویه های تجاری موجود مانع از  ابتلا به کرونا می شوند ، اما میگویند تحقیقات بیشتر بر روی مواد شیمیایی دهانشویه ها می تواند مفید باشد.

نویسندگان این مطالعه می گویند که دهانشویه ها " تحت بررسی برای نیاز های عمده بالینی" هستند.

این گروه توسط ویروس شناسان ، متخصصان لیپید و کارشناسان بهداشت و درمان دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف به همراه دانشگاه های ناتینگهام ، کلرادو ، اتاوا ، بارسلونا و موسسه بابراهام کمبریج حمایت می شوند.پروفسور ادونل ، نویسنده راهنما این مطالعه و مدیر مؤسسه تحقیقات ایمنی دانشگاه کاردیف ، گفت : " استفاده ایمن از دهانشویه ، همانطور که در غرغره انجام میشود ، تاکنون مورد توجه نهادهای بهداشت عمومی در انگلستان نبوده است."

در برخی آزمایش ها و مطالعات بالینی محدود ، بعضی از دهانشویه ها حاوی مقادیر کافی از مواد ضد ویروسی هستند تا لیپیدها (چربی ها) را در ویروسهای پوشش دار مشابه هدف قرار دهند.

آنچه هنوز نمی دانیم این است که آیا دهانشویه های موجود علیه غشای چربی ویروس کرونا نیز فعال هستند یا خیر."بررسی مقالات علمی نشان می دهد که تحقیقات به عنوان یک فوریت برای تعیین پتانسیل استفاده از دهانشویه به منظور از بین بردن این ویروس جدید مورد نیاز است.این موضوع تحت بررسی برای نیاز های عمده بالینی قرار دارد و امیدواریم پروژه های تحقیقاتی به سرعت برای ارزیابی بیشتر این موضوع بسیج شوند."

 به گفته محققان ، ترکیبات دهانشویه های دندان از جمله کلرهگزیدین ، ​​ستیل پیریدینیوم کلرید ، هیدروژن پراکسید و پوویدون-ید ، همه از پتانسیل جلوگیری از عفونت برخوردار هستند و چندین مورد " شایسته ارزیابی بالینی" هستند. 

به ویژه ، این مواد شیمیایی باعث اختلال در غشای لیپیدی خارجی ، معروف به "پوشش ویروسی" یا "پوشش لیپیدی" ویروس کرونا می شوند.

پوشش لیپیدی به چندین ویروس از جمله ویروس های کرونا کمک می کند تا ضمن اجتناب از سیستم ایمنی میزبان ، به سلول های انسانی متصل شوند.

پروتئین های تاجی خاصی به نام "گلیکوپروتئین ها" روی سطح پوشش ویروس ، گیرنده های غشای سلولی میزبان را شناسایی کرده و به آنها متصل میشوند ، که این امر امکان عفونت را ایجاد می کند.

مواد شیمیایی دهانشویه به طور بالقوه می توانند توانایی گلیکوپروتئین های تاجی در تعامل با گیرنده های سطح سلولهای میزبان را تغییر دهند.محققان اظهار کردند که تاکنون هیچ بحثی درباره نقش احتمالی از بین بردن غشای چربی به عنوان یک روش احتمالی برای غیرفعال کردن ویروس انجام نشده است.

هنگامی که ویروس ها جهش می یابند ، پوشش لیپیدی آنها تغییر نمی کند ، یعنی دهانشویه ها هنوز هم می توانند علیه هر گونه ویروس جدید کرونا که از این پاندمیک پدید آمده است ، عمل کنند.

سابق بر این ، سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، این پیشنهاد که دهانشویه ها می توانند از عفونت توسط ویروس کرونا که باعث کووید 19 میشود جلوگیری کنند را رد کرد.

به گفته این سازمان ، "برخی از مارک های دهان شویه میتوانند میکروب های خاصی را برای چند دقیقه در بزاق دهان شما از بین ببرند.با این حال ، این بدان معنا نیست که این دهانشویه ها شما را از ابتلا به ویروس کرونا محافظت می کنند."

به نظر می رسد تحقیقات در این زمینه تا حد زیادی ناشناخته باشد ، لیسترین ، یکی از بزرگترین مارک های دهانشویه ، در وب سایت خود می گوید که هیچ یک از محصولاتش در برابر هیچ گونه ای از ویروس کرونا  آزمایش نشده است.این شرکت می گوید ، دهانشویه های لیسترین برای ضدعفونی کردن دستها و سطوح ساخته نشده اند.

دهانشویه های رایج ، حاوی مواد اصلی یکسانی با ضدعفونی کننده های الکلی دست کشنده ویروس کرونا هستند.با این حال ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها و مرجع بهداشت عمومی ایالات متحده ، ضد عفونی کننده های دستی را توصیه می کنند که حداقل 60 درصد الکل برای محافظت مؤثر داشته باشند و محصولات لیسترین تنها دارای حدود 20 درصد الکل میباشند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین تأکید می کند که نوشیدن الکل خالص ، به همراه متانول یا وایتکس ، فوق العاده خطرناک است.

این مواد مانع از ابتلا به کووید 19 نمی شوند یا کووید 19 را درمان نمیکنند و می توانند منجر به ناتوانی و مرگ شوند.سازمان بهداشت جهانی در وب سایت خود می گوید : "متانول ، اتانول و وایتکس گاهی در محصولات بهداشتی برای از بین بردن ویروسهای سطوح استفاده می شوند - با این حال هرگز نباید آنها را بنوشید.این مواد ویروس های بدن شما را نمی کشند و به اندام های داخلی شما آسیب می رسانند."

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}