استفاده از روش ویرایش ژنی کریسپر در تشخیص ویروس کرونا

کریسپر و کرونا

به گفته دانشمندان ، استفاده از روش ویرایش ژنی کریسپر میتواند راهی ساده تر برای تشخیص ویروس کرونا در منزل باشد.اخیرا ، دانشمندان موسسه MIT و Broad اعلام كردند كه یكی از تیم هایی كه روش ویرایش ژنی انقلابی (اما بحث برانگیز) کریسپر را ایجاد كرد ، مجددا از این روش برای ایجاد آزمایش جدید ویروس کرونا استفاده کرده است.

این آزمایش تازه طراحی شده می تواند حتی مقادیر بسیار کم ویروس را از طریق نمونه سواب بینی یا نمونه بزاق شناسایی کند.دکتر فنگ ژانگ و تیم وی به اخبار گفتند که آزمایش جدید آنها می تواند یک ساعته نتیجه تست را مشخص کند.و از آنجا که تمام مواد شیمیایی مورد نیاز برای آزمایش تشخیصی در یک لوله آزمایش قرار میگیرند ، محققان می گویند که این آزمایش دقیق تر و راحت تر از بسیاری از آزمایش های پرخطا که زودتر وارد بازار ایالات متحده شده اند ، خواهد بود.

پیش از این ، همكاران دكتر ژانگ پروتكل مورد نياز براي این آزمايش را منتشر كرده اند و محققان در حال مذاكره با سازمان غذا و دارو براي گرفتن مجوز استفاده اضطراري آن هستند.دکتر ژانگ به اخبار گفت که این آزمایش تشخیصی در حال حاضر فقط برای اهداف تحقیقاتی در دسترس است ، اما آزمایش بسیار دقیقی میباشد.بعد از اینكه دانشمندان چینی در سال گذشته فاش كردند كه کریسپر ، ژن یك جفت دوقلو را در رحم ویرایش كرده است و به علت پتانسیلش در تصحیح بیماری های ژنتیكی ، هیجان زیادی را ایجاد کرده است.

این فناوری از قابلیت های قابل ملاحظه ای برخوردار است : می تواند ژنهای خاصی را در طول رشته DNA پیدا کند ، سپس قطعه معیوب را برداشته و در آخر آن را با یک نسخه اصلاح شده از ژن جایگزین کند.

این عنصر اول - که بطور صحیح بخشی از ماده ژنتیکی را شناسایی می کند - اساساً همان کاری است که آزمایش ویروس کرونا انجام می دهد. در آزمایش ویروس کرونا ، ماده ژنتیکی یا RNA ویروس کرونا را تشخیص می دهد.

در تست های آزمایشگاهی ، آزمایش کریسپر دارای حساسیت 97 درصد می باشد - به این معنی که تنها در نمونه های کمی ( 3 درصد موارد ) ویروس کرونا را تشخیص نمیدهد - و همچنین دارای اختصاصیت 100 درصد میباشد ، به این معنی که هرگز چیز دیگری را به جای ویروس کرونا اشتباه نمیگیرد.این ویژگی مطابق با ویژگی سایر تست های تشخیصی ویروس کرونا میباشد.

اما مهمترین وجه تمایز تست کریسپر این است که این آزمایش یک آزمایشه "یک لوله ای" است ، به این معنی که نمونه به داخل لوله آزمایشی می رود که در آن تمام واکنش های لازم برای شناسایی ویروس اتفاق می افتند.

در روش کریسپر لازم نیست مانند روش های دیگر از یک دستگاه آنالیز استفاده شود.در حال حاضر ، یک کیت تست ویروس کرونا در منزل– پیکسل ابوت - مجوز استفاده اضطراری FDA را دریافت کرده است.در این روش ، نمونه - سواب قسمت پایینی بینی- به راحتی توسط یک بیمار در خانه گرفته میشود.

سپس ، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و باید در دستگاه PCR ( واکنش زنجیره ای پلیمراز ) اجرا شود.

بنابراین با اینکه برخی از این آزمایش ها ممکن است طی چند دقیقه انجام شوند اما اغلب چند روز طول می کشد تا نتیجه برای بیماران ارسال شود.تیم برود می گوید ، کل آزمایش کریسپر در نهایت می تواند یک تست تشخیص در منزل باشد.

تمام عواملی که به نمونه واکنش نشان می دهند می توانند این واکنش ها را در یک لوله آزمایش انجام دهند ، سپس یک نوار کاغذی نتایج را نشان می دهد ، مانند نوار تست بارداری.

تشخیص در کریسپر توسط آنزیم ها انجام می شود. دانشمندان برای ویرایش ژنهای انسانی از آنزیمی به نام Cas9 استفاده می كنند.اما برای اینکه ویرایشگر ، ویروس کرونا را در دمای مناسب تشخیص دهد ، محققان مجبور به انتخاب آنزیم متفاوتی بودند.

آنها از آنزیمی استفاده کردند که از باکتری نشات میگیرد که باعث بوی بد آب پرتقال فاسد می شود.به جای اینکه به متخصصی نیاز باشد تا معرف ، نمونه و دیگر مواد شیمیایی را مخلوط کند ، همه این موارد در یک کیت موجود است.

بنابراین ، از نظر تئوری ، فرد می تواند نمونه خود را در یک لوله قرار دهد ، در آنجا با آنزیم و معرف کریسپر مخلوط می شود ، واکنش نشان می دهد و خط مثبت یا منفی را روی نوار کاغذی تیره تر می کند.

در آزمایشات اولیه ، این آزمایش با بزاق نیز قابل انجام است و انجام آزمایش در خانه را به مراتب ساده تر کرده و  خطر نمونه گیری از بینی را صفر میکند.

دکتر ژانگ گفت : "توانایی انجام آزمایش کووید 19 در خانه ، یا حتی در داروخانه ها یا محل کار ، می تواند باعث بازگشت ایمن به کار و اجتماع شود."

" ایجاد یک ابزار مراقبت در محل ، یک هدف بسیار مهم برای امکان تصمیم گیری به موقع به منظور محافظت از بیماران و اطرافیان آنهاست."

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}