زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی رشد مسری، گوشتی در ناحیه تناسلی یا مقعد دارند. آنها یکی از شایع ترین انواع عفونت مقاربتی هستند. آنها همچنین به عنوان Condylomata acuminata شناخته می شوند و در اثر ویروس پاپیلومای انسانیHPV ایجاد می شوند و نشانه ویروس HPV هستند. زگیل های تناسلی که توسط یک لایه ضخیم و بیرونی پوشانده شده است، می توانند در اطراف مقعد و آلت تناسلی مرد یا روده، دهانه رحم، مهبل یا مقعد زن ظاهر شوند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی به شکل برآمدگی های به رنگ قرمز در اطراف ناحیه تناسلی هستند و معمولا وقتی آن ها را لمس می کنیم حس نرمی دارند. ویروس پاپیلوما انسانی یا همان hpv یکی از شایع ترین انواع بیماری هایی است که از طریق روابط جنسی منتقل می شوند و در ایالات متحده آمریکا آمار بالایی را برای خود ثبت کرده است. اگر شخصی به ویروس اچ پی وی مبتلا شود دیگر نمی تواند از شر آن خلاص شده و تا پایان عمر در بدن باقی می ماند. زگیل تناسلی درواقع یک نوع بیماری عفونی است که عامل به وجود آورنده این عفونت ویروسی DNA دار به نام HPV می باشد و این ویروس از طریق تماس مستقیم و در اثر رابطه جنسی انتقال می یابد. 

زگیل تناسلی درواقع حاصل عفونتی با نام hpv می باشد که باعث رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی می شود. بیش از 100 نوع ویروس hpv وجود دارد که برخی از این عفونت ها باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی دیگر می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند البته بیشتر عفونت های hpv منجر به سرطان نمی شوند اما برخی از انواع اچ پی وی که در دستگاه تناسلی به وجود می آید، می توانند باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود بشوند. برای انجام آزمایش hpv در آزمایشگاه آنلاین مندل که جهت تشخیص وجود زگیل تناسلی است، می توانید برروی لینک کلیک کنید.

پیشگیری از ایجاد زگیل تناسلی چگونه است ؟

با تغییر الگوها و عادات جنسی افراد در جوامع امروزی متاسفانه سن شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته و به مرز 12 سال رسیده است. میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه است و در فاصله ی سال های 12 تا 35 زندگی که افراد معمولا از نظر جنسی فعال هستند احتمال ابتلا به این بیماری بسیار افزایش می‌یابد. بهترین راه پیشگیری از این بیماری، واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی است که علاوه بر ویروس HPV، از ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می ‌کند.

به طور کلی پیشگیری از عفونت های hpv که موجب ایجاد زگیل های رایج می شود دشوار می باشد. اگر زگیل های رایج دارید، می توانید با دست نزدن به زگیل ها، نجویدن ناخن ها و ... از پخش شدن عفونت و تشکیل زگیل های جدید جلوگیری کنید. اگر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را می خواهید در نواحی تناسلیتان کاهش دهید می بایست مواردی را از جمله تک شریکه در یک رابطه جنسی، استفاده از کاندوم و کاهش شریک های جنسی رعایت کنید.

زگیل تناسلی چیست

نواحی که زگیل تناسلی ممکن است ایجاد شود؟

به طور کلی نواحی که در برقراری روابط جنسی درگیر می شوند احتمال ابتلا به ویروس HPV یا همان زگیل تناسلی را دارند. این نواحی عبارتند از :

  1. ناحیه مقعدی که دچار زگیل تناسلی ناشی از ارتباط جنسی می شود.
  2. ناحیه مربوط به دهان که شامل لب، زبان و گلو است که این ناحیه هم مستعد زگیل تناسلی به دلیل ارتباط جنسی دهانی می باشد.
  3. ناحیه تناسلی که از طریق رابطه جنسی واژینال منتقل می شوند.

علائم زگیل تناسلی چگونه است؟

  • در افرادی که رابطه جنسی دهانی داشته ‌اند این زائده‌ ها ممکن است در اطراف نواحی دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد شده باشد.
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل ‌های تناسلی
  • رنگ زگیل ‌های تناسلی غالبا به رنگ پوست است ولی در برخی موارد ممکن است تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد باشد.
  • اگر زائده ‌ه‍ا در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند می‌ توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند.
  • احساس خارش و سوزش در محل زگیل ‌ها
  • وجود زائده های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل ‌هایی پراکنده و ریز و یا برآمدگی های بزرگ تر به شکل خوشه‌ ای و متمرکز هستند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}