دانستنی های آزمایش های ویروس کرونا

آزمایش های کرونا

به دلیل مشکلات فنی کیت هایی که در ابتدا توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) تهیه شد و سپس کمبود سواب ها ، مواد و سایر اجزای کیت های آزمایش ، انجام آزمایش ویروس کرونا برای بسیاری از افراد غیرممکن بوده است.اما با وجود این مشکلات ، آزمایشگاه ها و شرکت های خصوصی در حال ایجاد آزمایش های جدید برای تشخیص SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، می باشند. برخی از این آزمایش ها برای تشخیص ویروس بدون نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه های متمرکز طراحی شده اند. برخی دیگر ، آزمایشهای خون هستند که نشان می دهند فرد در گذشته در معرض ویروس کرونا قرار گرفته است یا خیر ، حتی اگر در آن لحظه بیمار نباشد.

آزمایش های ویروس کرونا رو به افزایش اند. در زیر انواع مختلف تست های تشخیص ویروس کرونا را بررسی می کنیم.

 

آزمایش های PCR ویروس کرونا : یک سواب و انتظار برای گرفتن نتیجه

یکی از رایج ترین آزمایش ویروس کرونا که توسط مقامات دولتی و رسانه ها مورد بحث قرار گرفت ، به آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز یا PCR معروف است. این آزمایش ها با سواب پنبه ایی از نازوفارنکس یا بینی-حلق انجام می شوند که سوابی است که وارد بینی شده و به داخل گلو برمی گردد. این سواب ، سلولهای مخاطی ، بزاق و RNA ویروسی اگر موجود باشد را جمع آوری می کند. سپس نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند ، در آنجا مواد شیمیایی را برای حذف هر چیزی جز مولکول RNA به کار می برند. سپس آنزیم ها برای رونویسی RNA به DNA اضافه می شوند. در مرحله بعد ، این DNA به همراه یک مجموعه دیگر از مواد شیمیایی در یک دستگاه (real-time PCR (RT-PCR قرار می گیرد. دستگاه RT-PCR نمونه ها را در فرآیندی که اساساً کپی DNA است ، گرم و سرد می کند و هزاران نسخه از هر ماده ژنتیکی در نمونه ها را تولید می کند.

سپس دانشمندان از مجموعه ای از قطعات DNA كه مکمل قطعات موجود در ویروس کرونا میباشند ، استفاده می كنند. در صورت وجود هر ماده ژنتیکی ویروسی ، این قطعات به آن متصل می شوند. نشانگرهای شیمیایی متصل به DNA ، هنگامی که این اتصال DNA رخ می دهد ، فلورسانس آزاد می کنند. در واقع دانشمندان از این تشعشعات فلورسانس برای تعیین وجود ویروس در نمونه استفاده می کنند.

تست های خصوصی مراکز مختلف با یکدیگر تفاوت های کمی دارند. به عنوان مثال آنها ممکن است مناطق مختلفی از ژنوم ویروس کرونا را مد نظر قرار دهند. برخی از آنها برای کار با تجهیزات RT-PCR  شرکت خاصی ایجاد شده اند. اما این تفاوت های فنی عملکرد تست ها را تغییر نمی دهند.همه آنها ماده ژنتیکی ویروسی را ردیابی می کنند.

آزمایش کرونا در منزل

شرکت های بزرگ در حال افزایش تولید آزمایش های ویروس کرونا هستند. به عنوان مثال ، به آزمایش شرکت روشه در 13 مارس مجوز اضطراری داده شد و استات نیوز گزارش داد كه این شركت می تواند 400.000 آزمایش در هفته تولید كند. به همین ترتیب ، شرکت ترمو فیشر قصد دارد تا 3 آوریل ، 5 میلیون آزمایش تولید کند.

طبق گفته های شرکت ترمو فیشر ، آزمایش های RT-PCR فقط چند ساعت طول می کشند. اما حمل نمونه ها به آزمایشگاه های مرکزی زمانبر است ، همانطور که آماده سازی نمونه ها برای انجام آزمایش نیز زمان میبرد. گزارش شده است که افراد یک هفته یا بیشتر برای گرفتن نتایج آزمایش خود انتظار میکشند.

محدودیت دیگر RT-PCR این است که فقط عفونت های فعال را تشخیص می دهد. اگر کسی قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته باشد ، RT-PCR آن را تشخیص نمی دهد.

آزمایش تشخیص سریعتر ویروس کرونا

برخی از شرکت ها در حال گسترش تست های محل درمان هستند که می توانند به طور کامل در کلینیک ها یا مطب پزشکان انجام شوند .این تست ها می توانند در صورتی که بیمار کووید 19 داشته باشد ، فوراً به متخصصان پزشکی آگاهی دهند ، که این امر می تواند موجب صرفه جویی در فضای بیمارستانی و تجهیزات محافظ شخصی (PPE)  شود. آزمایش منفی بدان معنی است که فرد میتواند بدون نگرانی از آلوده کردن دیگران به خانه فرستاده شود ، یا توسط کارمندان بهداشت و درمان بدون ماسک های N95 مراقبت شود. این آزمایش سریع می تواند به پزشک یا پرستاری که خود بیمار است کمک کند تا بداند آیا باید 14روز در قرنطینه قرار بگیرد یا اینکه می تواند با سرعت بیشتری به خط مقدم برگردد.

این آزمایش ها می توانند از PCR یا سایر روشها برای کپی کردن سریع ماده ژنتیکی در یک نمونه استفاده کنند تا هر ژن ویروسی قابل تشخیص باشد. صرف نظر از واکنش های دقیق مورد استفاده ، این تست ها به تجهیزاتی معمولاً به اندازه یک توستر و مجموعه ای از کارتریج های یکبار مصرف که شامل تمام مواد شیمیایی مورد نیاز برای این روش هستند ، نیاز دارند. نمونه بیمار معمولاً از طریق سواب نازوفارنکس که درون کارتریج تزریق میشود ، گرفته میشود. کارتریج وارد دستگاه آزمایش می شود که آن را گرم و سرد می کند تا واکنش های شیمیایی مناسب را تسهیل کند. نتایج کمتر از یک ساعت حاصل میشوند.

لائورا دالانتی ، مدیر بازاریابی Mesa Biotech ، یک شرکت مستقر در سن دیگو که مجوز استفاده اضطراری FDA برای آزمایش جدید 30 دقیقه ای ویروس کرونا را در 24 مارس دریافت کرده است ، گفت : فناوری مشابه با این قبلاً برای انجام آزمایش سریع سایر ویروس ها مانند آنفلوانزا استفاده می شد. این شرکت از پرایمرهای شیمیایی CDC به عنوان یک نقطه شروع ، به همراه تجهیزاتی که پیش از این برای آنفولانزا و RSV ( یک ویروس تنفسی که در نوزادان و کودکان نوپا شایع تر است)  وجود داشت ، استفاده کرد.

Cepheid ، یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در کالیفرنیا نیز مجوز اضطراری برای تست سریع PCR خود را دریافت کرده است. طبق گفته Cepheid ، این آزمایش می تواند نتایج را در 45 دقیقه آشکار کند. این شرکت ارسال آزمایش ها را  این هفته آغاز می کند.

با اینکه آزمایش های سریع دارای مزایایی هستند ، اما احتمالا آزمایش اصلی در آزمایش های روز افزون ویروس کرونا نخواهند بود. برای مثال ، آزمایش ابوت می تواند 5 دقیقه ای یک نمونه را آزمایش کند ، اما این فقط یک نمونه است. انجام آزمایش با دستگاههای PCR سنتی در آزمایشگاههای مرکزی ممکن است چند ساعت طول بکشد ، اما یک ماشین می تواند تعداد زیادی آزمایش را همزمان انجام دهد. بسیاری از دستگاه ها از صفحات استاندارد 96 چاهکه استفاده می کنند ، بنابراین می توانند 96 نمونه را به طور همزمان اجرا کنند. بنابراین ، یک آزمایش سریع ممکن است بتواند پاسخ سریع تری را برای یک بیمار به تنهایی ارائه دهد ، اما این روش ها نمی توانند تعداد زیادی آزمایش که برای رسیدن به تصویری واضح تر از همه گیری مورد نیاز هستند را مدیریت کنند.

تست های سرولوژیک ویروس کرونا

فراتر از تشخیص عفونت های فعال ، مدیریت یک بیماری همه گیر نیاز به آزمایش هایی دارد که بتوانند هر فردی را که تاکنون در معرض SARS-CoV-2 قرار گرفته ، تشخیص دهند - حتی اگر افراد بدون نشان دادن علائم با ویروس مبارزه کرده باشند. این آزمایشات ، که آزمایش های سرولوژیکی نامیده می شوند ، خون را برای  وجود آنتی بادی های علیه ویروس کرونا مورد بررسی قرار میدهند.

دانستن این که چه کسی قبلاً به این ویروس آلوده شده است به سه دلیل مهم است. اولا ، کارمندان بهداشت و درمان که در معرض خطر بوده و ایمنی ایجاد کرده اند می توانند با ترس کمتر به محل کار بروند و شاید نسبت به افرادی که هنوز در معرض قرار نگرفته اند از PPE (تجهیزات محافظ شخصی) کمتری استفاده کنند. با آزمایش جمعیت عمومی ، افراد ممکن است بتوانند فاصله اجتماعی خود را کاهش داده و به کار خود برگردند. در نهایت ، کسانی که بیمار بوده اند ممکن است بتوانند به درمان کسانی که به شدت بیمار هستند کمک کنند.

 از آزمایش سرولوژی به طور بالقوه می توان برای شناسایی افرادی که ایمنی محافظتی دارند و می توانند به دیگران کمک کنند ، استفاده کرد.

این روش ، درمان با پلاسما بهبود یافته نامیده می شود و براساس یک اصل ساده کار می کند : افرادی که با عفونت مبارزه کرده اند ، آنتی بادی هایی در خون خود دارند که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا کرونا را از بین ببرد. این آنتی بادی ها را می توان از خون بیماران بهبود یافته جدا کرد و سپس به افرادی که بیمار هستند تزریق کرد. امید است که آنتی بادی ها ، سیستم ایمنی بیماران را تحریک کنند تا بهتر با بیماری مبارزه کنند.

برخی از شرکت ها در حال کار بر روی تست های سریع سرولوژیکی هستند که می توانند به محل درمان تحویل داده شوند. به عنوان مثال ، SureScreen Diagnostics نوار آزمایشی را برای تشخیص آنتی بادی های ویروس کرونا در خون ایجاد کرده است ؛ این تست کمی شبیه به تست حاملگی در خانه است ، با یک کاغذ خوانش و یک خط رنگی برای نشان دادن عفونت. این شرکت ، آزمایشش را به عنوان روشی برای رفع کمبود سواب مورد نیاز در آزمایش های مبتنی بر PCR معرفی میکند. پریت گفت : اما آزمایش سریع آنتی بادی احتمالا به تشخیص زود هنگام موارد کمک نمی کند ، زیرا معمولاً حدود 8 روز طول می کشد تا بدن بتواند در برابر ویروس پاسخ آنتی بادی بدهد. وی گفت ، آزمایش سرولوژیکی ممکن است در برخی موارد که شخصی بیش از 8 روز بیمار بوده و به آزمایش عفونت های فعال دسترسی نداشته باشد ، مفید باشد.

در آزمایشگاه مندل هم امکان انجام آزمایش سرولوژی کرونا با سرویس نمونه گیری در محل و دریافت جواب بصورت آنلاین وجود دارد برای انجام آزمایش کرونا در منزل یا محل کار می توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

منبع: Live Science
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}