آیا همه باید برای کاهش شیوع ویروس کرونا از ماسک استفاده کنیم؟

ماسک کرونا

این سؤال توسط هیئت مشاوران سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارزیابی می شود.این گروه درمورد اینکه آیا ویروس میتواند بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد انتشار یابد تحقیقاتی انجام داد ؛ یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که سرفه ها می توانند تا 6 متر دورتر و عطسه ها میتوانند تا 8 متر دورتر انتشار یابند.

رئیس هیئت مدیره ، پروفسور David Heymann ، به بی بی سی نیوز گفت که تحقیقات جدید ممکن است منجر به تغییر توصیه در مورد ماسک شود.مدیر سابق WHO توضیح داد : " WHO بحث خود را دوباره آغاز می کند و به دنبال شواهد جدید است تا ببیند آیا باید تغییری در نحوه استفاده از ماسک ها ایجاد شود یا نه."

 

توصیه در حال حاضر در مورد استفاده از ماسک چیست؟

 سازمان بهداشت جهانی WHO توصیه می کند برای جلوگیری از خطر ابتلا به عفونت ، حداقل یک متر از هر کسی که سرفه یا عطسه میکند فاصله بگیرید.WHO اعلام کرد ، افرادی که مریض هستند و علائم را نشان می دهند باید از ماسک استفاده کنند. اما اخیرا سازمان CDC آمریکا پوشیدن ماسک در اماکن عمومی که امکان رعایت فاصله گزاری اجتماعی ممکن نیست را توصیه نمود. در این توصیه نامه ذکر شده است که این ماسک ها تا حدی از انتقال بیماری جلوگیری می کنند و البته نباید برای کودکان زیر دو سال و یا افرادی که هوشیار نیستند و یا مشکل تنفسی دارند استفاده شود.

 

چه کسانی باید از ماسک استفاده کنند؟

ایالات متحده استفاده از ماسک های پارچه ای را به عموم پیشنهاد میکند.ایالات متحده توصیه می کند که افراد سالم فقط در صورت مراقبت از سایر افراد مشکوک به عفونت یا در صورتی که خودشان سرفه یا عطسه میکنند ، باید ماسک بپوشند و تأکید می کند که ماسک ها تنها در صورتی موثر هستند که همزمان با شستشوی مکرر دست ها باشند و به درستی از آنها استفاده شده و دور انداخته شوند.

انگلیس به همراه سایر کشورها از جمله ایالات متحده توصیه می کند که حفظ فاصله اجتماعی به معنای حفظ  فاصله به میزان حداقل 2 متر است.این توصیه براساس شواهد و مدارکی است که نشان می دهند ویروس ها فقط در هنگام حمل شدن توسط  قطرات مایع منتقل می شوند.مفهوم این موضوع این است که اکثر آن قطره ها یا تبخیر می شوند یا در نزدیک شخصی که آنها را آزاد کرده است ، به زمین سقوط می کنند.

 

نتایج تحقیقات جدید

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در کمبریج ، ایالات متحده ، از دوربین های پرسرعت و حسگر های دیگر برای ارزیابی دقیق اتفاقات بعد از سرفه یا عطسه استفاده کردند.آنها دریافتند كه بازدم باعث ایجاد ابر كوچك و پرتحرکی از گاز ها می شود كه می تواند حاوی قطرات مایع با اندازه های مختلف باشد - و کوچکترین آنها می تواند در مسافت های طولانی با ابر حمل شود.

این مطالعه - که در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است - نشان داد که سرفه ها می توانند قطرات مایع را تا 6 متر دورتر و عطسه ها که سرعت بسیار بالاتری دارند ، می توانند قطرات مایع را تا 8 متر دورتر انتشار دهند.

 

پیامدهای این مطالعه چیست؟

دانشمندی که این مطالعه را پیش برد ، پروفسور Lydia Bourouiba  از MIT ، گفت که نگران مفهوم فعلی "فاصله امن" است.وی گفت : " آنچه ما در بازدم ، سرفه یا عطسه ترشح می کنیم ابر گازی است که شتاب بالایی دارد و می تواند به مسافت دورتر برود ، قطرات با اندازه های مختلف را به دام می اندازد و آنها را در داخل اتاق حمل می کند.بنابراین این ایده نادرست داشتن ایمنی در فاصله یک تا دو متری ، که قطره فقط در آن فاصله به زمین سقوط می کند ، براساس آنچه که ما مستقیماً اندازه گیری و تجسم کرده ایم نیست."

 

آیا این امر توصیه در مورد ماسک ها را تغییر می دهد؟

نظر پروفسور Bourouiba این است که در مواقع خاص به خصوص در داخل اتاقهایی با تهویه ضعیف ، پوشیدن ماسک باعث کاهش خطرات می شود.به عنوان مثال ، هنگام مواجهه با شخصی که به ویروس مبتلا شده است ، ماسک ها می توانند کمک کنند که جریان نفس و بار ویروس وی از دهان شما منحرف شوند.پروفسورBourouiba گفت : "ماسک های شل  نمیتوانند از استنشاق کوچکترین ذرات موجود در هوا ممانعت کنند زیرا آنها در این حد تصفیه را فراهم نمی کنند."

"اما آنها به طور بالقوه می توانند ابری را که با شتاب زیاد ساطع می شود ، منحرف کنند."

به گفته پروفسور Heymann ، تحقیقات جدید MIT و سایر موسسات ، ارزیابی خواهند شد زیرا نشان می دهند قطرات سرفه و عطسه می توانند بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می شود انتشار یابند.

وی گفت : اگر شواهد مورد تأیید قرار گیرند ، پس "ممکن است استفاده از ماسک به اندازه رعایت فاصله مؤثر یا حتی مؤثرتر باشد."

اما وی افزود که باید ماسک ها به درستی استفاده شوند و روی بینی محکم شوند. پروفسور Heymann توضیح داد ، اگر آنها مرطوب شوند ، ذرات می توانند از آنها عبور کنند. برای جلوگیری از آلودگی دست ، افراد باید آنها را با دقت از صورت خود بردارند.وی افزود ، ماسک ها باید به طور مداوم استفاده شوند.این نیست که ماسک بپوشید و سپس تصمیم بگیرید که آن را بردارید تا سیگار بکشید یا یک وعده غذایی بخورید - باید تمام وقت استفاده شوند.

این هیئت که به عنوان گروه مشاوره استراتژیک و فنی برای مخاطرات عفونی شناخته می شود ، قرار است جلسات مجازی بعدی خود را طی چند روز آینده برگزار کند.

سخنگوی بهداشت عمومی انگلستان گفت که شواهد کمی در مورد فواید گسترده استفاده از ماسک در خارج از محیطهای بالینی وجود دارد.ماسک های صورت باید به طور صحیح پوشیده شوند ، مرتباً عوض شوند ، به درستی برداشته شوند ، با رعایت ایمنی دفع شوند و در ترکیب با رفتار خوب بهداشت جهانی مورد استفاده قرار گیرند تا اثربخش باشند.تحقیقات همچنین نشان می دهند که پیروی از این رفتارهای توصیه شده هنگام استفاده از ماسک های صورت به مدت طولانی ، به مرور زمان کاهش می یابد."

منبع: BBC
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}