تعیین جنسیت جنین و شرایط آزمایش تعیین جنسیت

تشخيص زودرس جنسیت جنین در دوران بارداري براي بهينه سازي مديريت بارداري در خانواده هاي شناخته شده در معرض خطر بيماري هاي ارثي ضروري می باشد. نمایش DNA جنینی فاقد سلول (cffDNA) در خون مادر باعث شده است که توالی های کروموزومی Y در خون مادر شناسایی شود و تعیین جنسیت جنین غیر تهاجمی ، در سه ماهه اول انجام شود. این روش می تواند تعداد روشهای تهاجمی را برای زنان دارای جنین در معرض خطر بیماریهای وابسته به جنس جنین بطور چشمگیری کاهش دهد و مدیریت این بارداری ها را بهینه کند. روش های غیر تهاجمی به کلیه روش هایی گفته می شود که برای مادر و جنین خطری را ایجاد نمی کند.

تعیین جنسیت جنین امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی از راه های مختلفی صورت میگیرد. یکی از این راه ها تعیین جنسیت جنین از هفته هفتم از خون مادر است. که با انجام آزمایش بر روی خون مادر و شناسایی توالی های DNA آزاد جنینی در خون مادر میتوان با قاطعیت به شما گفت که جنسیت جنین چیست.

تعیین جنسیت جنین

شرایط آزمایش تعیین جنسیت جنین جنین چگونه است؟

این آزمایش از ابتدای هفته هفتم بارداری قابل انجام می باشد. مدت زمان لازم برای جوابدهی آزمایش جنسیت جنین این آزمایش حدود سه تا هفت روز می باشد. البته به دلایل فنی در مواردی لازم است تا نمونه گیری مجدد از مادر باردار صورت گیرد و به همین دلیل اعلام نتایج آزمایش کمی طولانی تر شود. سوال شایعی که بسیاری از مادران باردار می پرسند این است که مبنای محاسبه هفته هفتم بارداری چیست؟ توجه فرمایید که تعیین سن بارداری برای این آزمایش حتما باید بر اساس سونوگرافی محاسبه شود و در صورتی که بر اساس تاریخ آخرین پریود و قاعدگی محاسبه نمایید ممکن است سن جنینی به اندازه لازم نرسیده باشد و این موضوع منجر به وقوع خطا در آزمایش گردد. در طی هفت سال گذشته که این ازمایش در آزمایشگاه مندل در صفحه خدمات تعیین جنسیت جنین قابل انجام می باشد. تعداد خطاها و نتایج کاذب ایجاد شده بسیار پایین بوده و به جرات می توان ادعا نمود که دقت این تست در حال حاضر بالاتر از 98% می باشد.

برای ثبت درخواست آزمایش تعیین جنسیت جنین (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایش تعیین جنسیت در منزل

آزمایش NIPT برای تشخیص برخی بیماری ها و مشکلات در دوران جنینی و یا بارداری مادر است مانند تشخیص ناهنجاری های کروموزومی در جنین که بر پایه DNA آزاد جنینی به وجود آمده. آزمایشگاه ژنتیک و آنلاین مندل نیز افتخار می کند که شناسایی حضور توالی های کروموزوم Y به منظور تعیین جنسیت را از سال 1391 و آزمایش NIPT را از سال 1395 به مراجعین خود ارائه می کند. البته لازم به ذکر است که این روش قادر به شناسایی 100 درصد موارد نبوده و در بعضی از حالات تشخیص اشتباه نیز انجام میشود که دلیل آن وجود سلول های جنینی در خون مادر از بارداری های قبلی می باشد.

  • زمان جوابدهی تعیین جنسیت جنین بین 3 تا 7 روز می باشد.
  • آزمایش از هفته هفتم بارداری به بعد قابل انجام می باشد.
  • تعیین سن بارداری حتما باید بر اساس سونوگرافی انجام شود.
  • تعیین جنسیت با استفاده از 10 سی سی از خون مادر انجام می پذیرد.
  • برای انجام آزمایش بهتر است که فرد ناشتا نباشد و مایعات کافی نوشیده باشد.
  • آزمایش در مورد بارداری های دو قلو و بالاتر قابل انجام نیست چرا که نتایج کاذب آن افزایش می یابد.
  • دقت تعیین جنسیت جنین در آزمایشگاه مندل بین 95 تا 98% می باشد.

تعیین جنسیت از هفته هفتم از خون مادر چیست؟

تعیین جنسیت از هفته هفتم از خون یک روش جدید است که بر پایه شناسایی توالی های DNA آزاد جنینی در خون مادر با قطعیت بالایی می توان جنسیت جنین را شناسایی کرد. برای اولین بار در سال 1997 دانشمندان وجود توالی های DNA جنین به گونه قطعات کوتاه در خون مادر شناسایی کردند و در این راستا آزمایشات مفیدی مانند آزمایش nipt که در جهت شناسایی ناهنجاری های کروموزومی انجام می شود، ابداع شد. 

نکته : همانطور که گفته شد این آزمایش از هفته 7ام بارداری قابل انجام است اگر می خواهید جواب آزمایش از دقت 99% برخوردار باشد بهتر است از هفته دهم به بعد این آزمایش را انجام دهید.

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}