ارتباط خمیر دندان با بروز سکته قلبی یا مغزی

خمیر دندان و سکته

چندین دهه است که محققان بر این باورند که بین سلامت دهان و دندان و بیماریهای التهابی که تمام بدن را تحت تاثیر قرار میدهند - بویژه حملات قلبی و سکته های مغزی – ارتباط وجود دارد. التهاب بطور مستقیم در آسیب زایی آترواسکلروز ( تصلب شرائین ) دخیل است و با پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا (hs-CRP) که یک نشانگر حساس برای خطرات آینده حملات قلبی و سکته های مغزی میباشد ، اندازه گیری می شود.
محققان دانشکده پزشکی اشمیت ، دانشگاه فلوریدا ، مؤسسه تحقیقات بالینی مارشفیلد و دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی ویسکانسین ، در یک کارآزمایی تصادفی با عنوان "رابطه بین سلامت دهان و دندان و التهاب سیستمیک " ( COHESION ) همکاری کردند ، تا بیشتر در این زمینه به تحقیق بپردازند که آیا پلاک HD® ، خمیردندان شناساگر پلاک دندان ، میزان پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا ( hs-CRP ) را کاهش می دهد یا خیر.
نتایج کارآزمایی تصادفی ، که پیش از چاپ به صورت آنلاین در مجله پزشکی آمریکا منتشر شد ، نشان داد که پلاک HD® از نظر آماری کاهش معنی داری در میزان پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا در بین مبتلایانی که ابتدا افزایش این پروتئین را داشتند ایجاد می کند. پلاک HD® اولین خمیردندانی است که پلاک دندان را شناسایی می کند ، بنابراین می توان پلاک های دندانی را با مسواک زدن از بین برد. بعلاوه ، فرمولاسیون اختصاصی این محصول حاوی ترکیبات و غلظت های منحصر به فردی از مواد تمیز کننده است که هسته ساختار پلاک را ضعیف می کنند تا برای افراد مشخص شوند و به طور موثرتری پلاک را از بین ببرند.
در این کارآزمایی ، به کلیه افرادی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند یک برنامه یکسان مسواک زدن و ذخیره 30 روزه از خمیر دندان پلاک HD® یا خمیر دندانی که پلاک را شناسایی نمیکند و نوعی دارونما میباشد ، داده شد. برای اندازه گیری hs-CRP ، از تکنیک تشخیصی Quest که مبنی بر روش آنزیمی ایمونوزوربنت میباشد ، استفاده شد.
دکتر Charles H. Hennekens ، نویسنده ارشد این مطالعه و مشاور ارشد دانشگاهی در دانشکده پزشکی اشمیت ، گفت : "یافته های فعلی شبیه به نتایج آزمایش قبلی ماست." "این که آیا این خمیر دندان شناسایی کننده پلاک باعث کاهش حملات قلبی یا سکته های مغزی می شود ، نیاز به یک کارآزمایی تصادفی در مقیاس بزرگ با اندازه و مدت زمان کافی دارد. این نتایج یک دلیل منطقی قوی تر برای انجام چنین آزمایشاتی را ارائه می دهند. در صورت مثبت بودن نتایج این آزمایشات ، پیامدهای بالینی بالقوه و چشمگیری برای بهداشت عمومی خواهیم داشت."
بر اساس این یافته ها ، Hennekens و همکارانش در دانشگاه فلوریدا و دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی ویسکانسین در حال تهیه یک پیشنهاد کمک هزینه تحقیقاتی از طرف محققان به مؤسسه ملی بهداشت (NIH) هستند. کارآزمایی تصادفی پیشنهادی آنها ، این موضوع که آیا پلاک HD® باعث کاهش پیشرفت تصلب شرائین در عروق کرونری و کاروتیدی ، که پیش زمینه های مهمی برای التهاب سیستمیک میباشند ، میشود را آزمایش خواهد کرد.
گزارشی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ایالات متحده نشان داد که 47.2 درصد از بزرگسالان آمریکایی 30 ساله و بالاتر دارای نوعی بیماری پریودنتال ، یک بیماری التهابی پاتولوژیک لثه ها و بافت های اطراف دندان ، میباشند. بیماری پریودنتال با افزایش سن افزایش یافته و بیش از 70 درصد بزرگسالان 65 ساله و سنین بالاتر را تحت تاثیر قرار میدهد. تحقیقات قبلی نشان دادند که بیماری پریودنتال ممکن است با انواع دیگر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی و دیگر بیماری های التهابی مانند روماتیسم مرتبط باشد. التهاب سراسر بدن ممکن است یک پیوند مهم بین بیماری پریودنتال و دیگر بیماریهای سیستمیک باشد.

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}