آزمایش ژنتیک چرا باید انجام شود؟

آزمایش ژنتیک چیست ؟

آزمایش ژنتیک به همه آزمایش های درخواستی گفته می شود که جهت پیشگیری از بروز بیماری های ژنتیک در بارداری ها انجام می شود. آزمایش های ژنتیک بر اساس مشاوره ژنتیک دقیق بر اساس شجره خانوادگی و بررسی بیماری های ژنتیکی در خانواده زوجین انجام می گیرد. امروزه با توجه به پیشرفت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی شما می توانید از داشتن فرزندان معلول جلوگیری کنید به شرطی که قبل از بارداری و حین بارداری آزمایش های مربوط ژنتیکی را انجام دهید.

آزمایش ژنتیک طیف بسیار وسیع و متنوعی از آزمایش های مختلف و متنوع می باشد که هدف همگی آنها شناسایی وجود هرگونه تغییر در ژنهای فرد آزمایش شونده است. آزمایش ژنتیک ممکن است برای خانواده هایی که سابقه ناهنجاری های ژنتیکی در آنها وجود داشته باشد و قصد ازدواج یا بچه دار شدن داشته باشند ضرورت پیدا کند. همچنین برای کسانی که ازدواج فامیلی کرده اند و یا در پیشینه خانوادگی آنها بیماری های ژنتیکی وجود دارد توصیه میشود. افرادی که به هر نحو در معرض خطر بیماری های ژنتیکی قرار دارند و در حال حاضر باردار هستند و یا قصد دارند باردار شوند ممکن است نیاز به انجام اینگونه ازمایش ها را داشته باشند. این افراد باید با مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم انجام آزمایش های مربوطه نسبت به بارداری خود اقدام کنند.

شما می بایست جهت انجام آزمایش ژنتیکی در آزمایشگاه مندل ابتدا مشاوره ژنتیکی انجام دهید تا به صورت دقیق مشخص شود چه آزمایشی را انجام دهید بنابراین برای انجام آزمایش های ژنتیکی می توانید برروی لینک مشاوره ژنتیکی کلیک کنید و یا با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید.

آزمایش ژنتیک


مشاوره ژنتیک در موارد زیر توصیه می‌شود :

مشاوره قبل از ازدواج به خصوص در افرادی که ازدواج خویشاوندی کرده اند برای تعیین میزان خطر بروز بیماری های ارثی و مادرزادی مخصوصا اگر در فامیل فرد مبتلا دیده شده باشد.

بررسی ژنتیکی فرد مبتلا به بیماری ارثی و مادرزادی مانند عقب ماندگی ذهنی و جسمی، بیماری های عصبی عضلانی،  بیماری های خونریزی دهنده، بیماری های متابولیک نوزادی 

  • والدین و دیگر افراد خانواده از جمله برادر و خواهر
  • وجود ناهنجاری مادرزادی در نوزاد
  • مرده زایی
  • مرگ بعد از تولد بدون دلیل و یا به علت ابتلا به بیماری ژنتیکی
  • سرطان ارثی در خانواده
  • سقط مکرر
  • نازایی و ناباروری
  • ناقل بودن یکی از افراد فامیل
  • تشخیص قبل از تولد برای پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا در خانواده با سابقه بیماری مشخص
  • حاملگی پر خطر از جمله سن بالای 35 سال مادر هنگام بارداری
  • تشخیص قبل از لانه گزینی برای پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا در خانواده با سابقه بیماری مشخص   

نکته : مشاوره ژنتیک بهتر است قبل از ازدواج انجام شود تا خطر بیماری های ژنتیکی و ارثی و مادرزادی مشخص شود و یا افرادی که در فامیل به آن بیماری مبتلا هستند را مورد بررسی قرار دهند. بیماری های ارثی در هر زمانی از طول زندگی ممکن است بروز کنند و حتی بروز آنها در سنین بالاتر، ارثی بودن آنها را رد نمی کند. در صورت بروز بیماری قبل از تولد به آن بیماری یا اختلال مادرزادی گفته می شود ولی باید به این نکته توجه کنید که تمام اختلالات مادرزادی، ژنتیکی و ارثی نیستند و عوامل گوناگونی می توانند باعث بروز اختلالات مادرزادی بشوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}