اچ پی وی (hpv) یا پاپیلومای انسانی چیست و هر آنچه درباره ویروس hpv باید بدانید!

hpv (اچ پی وی) چیست؟

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی که مختصر شده کلمه human papilloma virus است، یکی از عفونت های متداول در بدن انسان می باشد که ممکن است برایتان این سوال به وجود آید که از چه طریقی این ویروس وارد بدن می شود ؟ در جواب این سوال باید گفت که این ویروس از طریق آمیزش جنسی و تماس پوست به پوست منتقل می شود. اچ پی وی معمولا بی خطر است و خودش از بین می رود ولی ممکن است برخی از آنها باعث زگیل تناسلی یا سرطان شوند.

درحال حاضر بیش از 100 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد و حدودا 40 نوع آن منجر به بروز عفونت در ناحیه تناسلی آقایان یا خانم ها و همچنین ایجاد زگیل تناسلی می شود. نواحی تناسلی که ممکن است زگیل تناسلی در آن نواحی ایجاد شود شامل واژن، فرج، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه و در صورت داشتن روابط جنسی دهانی در گلو و دهان هم می شود.

ایجاد شدن hpv یک اتفاق متداول است و اکثر افرادی که آمیزش جنسی دارند احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی را دارند. این ویروس در بعضی افراد نشانه ای ندارد و به نظر فرد سالم است به همین دلیل هم معمولا متوجه وجود چنین ویروسی در بدنشان نمی شوند. اکثرا ویروس های hpv که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند خطرناک نیستند و خود به خود از بین می روند.

گونه هایی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند. این زگیل ها منجر به ایجاد سرطان و ایجاد مشکلات جدی در انسان نمی شوند. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می شود و یا تعداد آن افزایش می یابد این بیماری معمولا بی خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی وارد نمی کند ولی تحمل آن آزار دهنده و ناراحت کننده است.

آزمایش hpv

تفاوت hpv با زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل‌ های موجود در ناحیه تناسلی زائده‌ هایی هستند که روی پوست نواحی تناسلی بدن به وجود می‌آیند. اکثر زگیل‌ های ناحیه تناسلی به دلیل گونه‌های ۶ و ۱۱ HPV بروز می‌کنند. این زگیل‌ ها به شکل برآمدگی‌ های گوشتی و نرم و شبیه گل‌کلم‌ های کوچک ظاهر می شوند.

این زگیل‌ ها که در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند، درد ندارند و مانند زگیل‌ های روی دست یا پا قابل برداشتن و درمان هستند. فقط پزشکان متخصص می‌ توانند این نوع زگیل‌ ها را تشخیص دهند چراکه زگیل‌ های ناحیه تناسلی شباهت زیادی به دیگر انواع مشکلات پوستی دارند. این زگیل‌ ها خطرناک نیستند و منجر به سرطان نمی‌شوند، به همین دلیل هم است که به آن‌ها HPV کم‌ خطر می گویند.

آیا همه افراد باید آزمایش HPV را انجام دهند؟

پاسخ به این سوال بستگی به سن شما دارد در ادامه به بررسی این آزمایش برای سن کمتر از 30 سال و بیشتر از آن می‌ پردازیم. زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سال توصیه می کند تا همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم را هر ۵ سال انجام دهند. البته برخی آزمایش پاپ اسمیر را هر ۳ سال توصیه می کنند. جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر می توانید برروی لینک کلیک کنید.
اگر که دهانه رحم شما به ویروس اچ پی وی آلوده شده باشد و تست پاپ اسمیر هم تغییرات سلولی را نشان دهد باید اقدامات بیشتری انجام دهید.

از کجا بدانیم زگیل تناسلی در بدن ما هست یا خیر؟

با اطمینان ترین راهی که برای تشخیص داشتن زگیل تناسلی وجود دارد، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش اچ پی وی است. در مواردی که قبلا هم به آنها مراجع شده و در زیر هم ذکر شده باید سریعا به پزشک مراجعه کرد:

  • باردار بودن یا تصمیم به باردار شدن
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • بروز علائمی در خود یا شریک جنسیتان
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده

در صورت داشتن هر یک از موارد فوق باید برای انجام آزمایش hpv اقدام کنید. اگر که قصد انجام آزمایش hpv را دارید کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

واکسن hpv

واکسن های hpv (اچ پی وی) چگونه است؟

سازمان غذا و دارو برای ویروس hpv سه واکسن معرفی کرده است که جدیدترین آن گارداسیل 9 بود که برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم و زگیل های تناسلی در افراد با سن 9 تا 45 ساله تایید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ،  واکسن های معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کند اگرچه ممکن است در سن 9 سالگی و زودتر انجام شود. برای دختران و پسران خوب است که قبل از تماس جنسی و قرار گرفتن در معرض HPV ، واکسن را بزنند. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن در سنین جوانی به شروع زود هنگام فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. زمانی که شخصی به HPV آلوده شود ، واکسن ممکن است به اندازه قبل از عفونت موثر نباشد یا ممکن است کلا اثری نداشته باشد.

نکته : پاسخ به واکسن hpv در سنین جوانتر نسبت به سنین مسن تر بهتر می باشد.

اما اگر قبل از آلوده شدن به فرد واکسن زده شود ، می تواند از بیشتر موارد سرطان گردن رحم جلوگیری کند. اکنون مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند ، همه افراد 11 و 12 ساله به جای برنامه سه دوزه که قبلا توصیه شده بود ، دو دوز واکسن HPV را حداقل به فاصله شش ماه از هم دریافت کنند. نوجوانان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می توانند برنامه به روز شده دو دوزه واکسیناسیون را دریافت کنند. تحقیقات نشان داده که برنامه دو دوزه برای افراد زیر 15 سال بهتر است. نوجوانان و جوانان که مجموعه واکسن ها را بعدا شروع می کنند ، افرادی که در سن بین 15 تا 26 سالگی هستند باید واکسن hpv را در سه دوز دریافت کنند. در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، واکسیناسیون HPV را برای تمام افراد در سن 26 سالگی که به صورت کامل واکسینه نشده اند توصیه می کنند. جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}