آزمایش زگیل تناسلی و هرآنچه درباره زگیل تناسلی باید بدانید!

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی درواقع حاصل عفونتی با نام hpv می باشد که باعث رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی می شود. بیش از 100 نوع ویروس hpv وجود دارد که برخی از این عفونت ها باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی دیگر می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند البته بیشتر عفونت های hpv منجر به سرطان نمی شوند اما برخی از انواع اچ پی وی که در دستگاه تناسلی به وجود می آید، می توانند باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود بشوند. برای انجام آزمایش زگیل تناسلی در آزمایشگاه آنلاین مندل می توانید برروی لینک کلیک کنید.

اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می شود و یا تعداد آن افزایش می یابد این بیماری معمولا بی خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی نمی زند و تحمل آن آزار دهنده و ناراحت کننده است.

زگیل تناسلی به چه علتی به وجود می آید؟

عفونت HPV زمانی ایجاد میشود که ویروس معمولاً از طریق بریدگی ، سایش یا پارگی کوچک در پوست شما وارد بدن شما میشود. در درجه اول ویروس از طریق تماس پوستی وارد بدن می شود.

اگر ویروس hpv در قسمت ناحیه تناسلی و مقعد نفوذ کند و این نواحی را عفونی کند، زگیل تناسلی به وجود می آید. زگیل تناسلی از شایع ترین عفونت هایی است که حاصل ارتباط جنسی می باشد. و به دلیل داشتن انواع مختلف هریک بخش های مختلفی از بدن انسان را مانند دست یا پا درگیر می کنند.

آزمایش زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی و نشانه های آن چگونه است؟

در علائمی که زگیل های تناسلی از خود نشان می دهند می توان به برآمدگی ها، زائده های گوشتی، تغییرات پوستی روی ناحیه تناسلی یا داخل ناحیه تناسلی و مقعد اشاره کرد. این زگیل ها به طور کلی بدون درد هستند اما ممکن گاهی خارش یا التهاب داشته باشند.

از دیگر علائم زگیل تناسلی در مردان ایجاد زگیل هایی روی آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه یا اطراف مقعد می توان اشاره کرد.

علائم زگیل های تناسلی در زنان هم عمدتاً روی فرج مشاهده می شوند اما می توانند در نزدیکی مقعد ، گردن رحم یا واژن نیز ایجاد بشوند.

از ایجاد زگیل های تناسلی چگونه پیشگیری کنیم؟

به طور کلی پیشگیری از عفونت های hpv که موجب ایجاد زگیل های رایج می شود دشوار می باشد. اگر زگیل های رایج دارید، می توانید با دست نزدن به زگیل ها، نجویدن ناخن ها و ... از پخش شدن عفونت و تشکیل زگیل های جدید جلوگیری کنید. 

اگر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را می خواهید در نواحی تناسلیتان کاهش دهید می بایست مواردی را از جمله تک شریکه در یک رابطه جنسی، استفاده از کاندوم و کاهش شریک های جنسی رعایت کنید.

واکسن هایی هست که برای پیشگیری از ویروس اچ پی وی می باشند و سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است. جدیدترین مورد گارداسیل 9 بود که برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم و زگیل های تناسلی در افراد سنین 9 تا 45 ساله تأیید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ،  واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کنند، اگرچه ممکن است زودتر در سن 9 سالگی انجام بشود.

از وجود زگیل تناسلی چگونه مطلع شویم؟

برای اطمینان از وجود زگیل تناسلی تنها یک راه وجود دارد آن هم مراجعه به پزشک و آزمایش hpv می باشد. چنانچه قصد انجام آزمایش hpv را دارید می توانید برروی لینک کلیک کنید. در موارد زیر بهتر است شما به پزشک مراجعه کنید :

  • باردار بودن یا تصمیم به باردار شدن
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • بروز علائمی در خود یا شریک جنسیتان
  • داشتن چندین شریک جنسی

راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

جهت جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی باید ویروس hpv به بدن منتقل نشود چراکه این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند و هم آقایان و هم خانم ها می توانند حامل این ویروس باشند. این ویروس که منجر به ایجاد زگیل می شود از طریق تماس پوست به پوست، تماس نزدیک به ناحیه تناسلی فرد حامل ویروس همچنین داشتن رابطه جنسی دهانی ممکن است زگیل تناسلی برروی دهان، گلو یا روی لب ایجاد بشود. اگر زنی باردار باشد و مبتلا به ویروس اچ پی وی هم باشد به نوزاد خود ممکن است این ویروس را منتقل کند.

همچنین این نکته را یادآور شویم که زگیل تناسلی از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، شنا در استخر، استفاده اشتراکی از لیوان یا بشقاب منتقل نمی شود.

آزمایش hpv

درمان زگیل تناسلی چگونه است؟

برای شروع درمان زگیل تناسلی ابتدا باید به پزشک مراجعه کنیم و درمان زگیل های تناسلی به تعداد و محل ایجاد آنها بستگی دارد و هدف این درمان برداشتن زگیل می باشد. برخی بیماران ترجیح می دهند تحت درمان قرار نگیرند و اکثر زگیل ها پس از درمان به سرعت از بین می روند. روش های درمان زگیل تناسلی شامل موارد زیر می شود :

  • استفاده از پماد یا مایع روی زگیل ها
  • سوزاندان یا فریز کردن زگیل ها
  • درمان زگیل های تناسلی با لیزر
  • جراحی زگیل ها
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}