آزمایش پاپ اسمیر چیست و نحوه انجام آن چگونه است؟

آزمایش پاپ اسمیر که نام لاتین آن Pap Smear test می باشد یکی از بهترین روش ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد، سرطان رحم چهارمین دلیل مرگ در بین زنان دنیا می باشد. آزمایش پاپ اسمیر می تواند انواع خاصی از عفونت های ویروسی مثل عفونت hpv یا همان زگیل تناسلی را تشخیص بدهد. جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر می توانید برروی لینک کلیک کنید. جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

این آزمایش نوعی تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم می باشد که برای بررسی سلول های پیش سرطانی، و سرطانی از این آزمایش کمک گرفته می شود. برای انجام این آزمایش از سلول های دهانه رحم نمونه گیری می شود. هرچند در زمان انجام این فرآیند ممکن است مختصری ناراحتی پیش آید ولی بعد از آن هیچ درد بلند مدتی فرد متوجه نخواهد شد.

آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی مناسب است؟

زنان بالای 21 سال باید هر از چند گاهی این آزمایش را انجام دهند و اگر شرایطی که در زیر به آن می پردازیم را دارید باید آزمایش های بیشتری بدهید :

  • ایمنی بدنتان در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو کاهش یافته است.
  • hpv مثبت دارید.

زنانی که بالای 21 سال دارند و رابطه جنسی ندارند نیاز به انجام این آزمایش ندارند و زنانی بالای 21 سال دارند هم باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. 

جدول پایین مشخص کننده سن انجام آزمایش پاپ اسمیر و زمان انجام آن است :

آزمایش پاپ اسمیر

 

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

این آزمایش در مطب پزشک و فقط در چند دقیقه انجام می شود. برای این تست درآوردن کامل لباس ها یا بخش پایین تنه کافی می باشد. سپس در حالی که زانو ها خم است بیمار باید روی تخت آزمایش به صورت طاقباز دراز بکشد و پزشک به آرامی وسیله ای شبیه به برس یا فرچه را در داخل واژن فرو برده و به آرامی سلولهای دهانه رحم و انتهای واژن را بر می دارد.

نمونه برداری از رحم خطری نخواهد داشت. تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی است از کاردک و قلم ‌مو، بستگی به آزمایشی که انجام می شود پزشک نمونه های جمع آوری شده را به داخل ظرفی که حاوی مایعی مخصوص برای حفظ نمونه است (تست پاپ اسمیر با پایه مایع) یا داخل یک اسلاید شیشه ای (تست پاپ اسمیر مرسوم) انتقال می دهد.

نمونه ها به آزمایشگاه انتقال داده می شود و برای شناسایی ویژگی های سلول هایی که نشان دهنده سرطانی یا پیش سرطانی بودن رحم هستند، زیر میکروسکوپ آزمایش می شوند. موارد غیر تشخیصی مانند سلول های خون، سلول های التهابی و موکوس حذف می شوند و آزمایشگر تنها سلول های دهانه رحم را منتقل می کند.

جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر چه آمادگی لازم است؟

برای مطمئن شدن از میزان کارایی و اثرگذاری آزمایش، قبل از انجام آن مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • 2 روز قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از دارو های واژنی یا فوم های اسپرم کش و کرم و ژل خودداری کنید چون این مواد می توانند سبب دور شدن سلول های غیر عادی شده یا آن ها را بپوشانند.
  • در دوران قاعدگی این تست نباید انجام گیرد، درصورت امکان اجازه دهید این دوران سپری شود زیرا در این دوران احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد.
  • بعد از زایمان باید 12 هفته صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.
  • آرامش خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید.
  • از بابت هزینه این آزمایش نگران نباشید چون اکثر بیمه ها هزینه انجام این آزمایش را تامین میکنند. (به طور کلی در آزمایشگاه مندل هزینه انجام آزمایش پاپ اسمیر با قیمت بسیار مناسب و در سریع ترین زمان انجام می شود.)

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

نتایج آزمایش های پاپ اسمیر بسیار دقیق می باشد و تا 80 درصد موجب کاهش نرخ ابتلا به سرطان دهانه رحم می شود.

درواقع این آزمایش راه بی خطری برای غربالگری سرطان دهانه رحم می باشد که عاری از خطا و عوارض نیست. بعضی از موارد مانند تعداد کم سلول های غیر نرمال، جمع آوری کم سلول ها، وجود خونی که سلول های غیر نرمال را پنهان می کند و یا التهابی که این سلول ها را پنهان کند، می تواند موجب نتایج منفی کاذب شود.

چند حالت برای نتایج آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد :

جواب عادی در آزمایش پاپ اسمیر

اگر در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر فقط سلول های عادی رحم دیده شود، جواب آزمایش منفی می شود و تا آزمایشات بعدی دیگر نیازی به درمان یا آزمایش خاصی نیست.

جواب غیر عادی در آزمایش پاپ اسمیر

اگر در آزمایش جواب غیر عادی باشد یعنی جواب آزمایش مثبت باشد، این مثبت بودن به معنای داشتن سرطان دهانه رحم نیست و این جواب به نوع سلول های شناسایی شده در آزمایش بستگی دارد و کارهای زیر باید انجام شود:

سلول های غیر عادی پولکی با اهمیت نامشخص

  • ضایعه پولکی درون مخاطی

در این حالت اگر ویروس های پرخطری در کار نباشد، سلول های غیر عادی دیده شده در نتیجه تست نگرانی خاصی ایجاد نخواهد کرد.

  • سلول های غده ای غیر عادی

در این حالت به دلیل این که در قسمت ورودی دهانه رحم به صورت خلط تولید می شوند و رشد می کنند زمان تبدیل شدن آنها به سلول های پیش سرطانی مشخص نمی باشد و نیاز به آزمایشات بیشتری است.

  • سلول سرطانی پولکی یا سلول های غده ای سرطانی

سلول های جمع آوری شده احتمال داشتن سرطان و تشخیص آن توسط پزشک در این حالت بسیار بالاست.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}