تاثیر سن، نژاد و وزن مادر بر غلظت هورمون ها در دوران بارداری

هورمون های بارداری

هورمون ها در مراحل اولیه رشد، نقشی اساسی در سلامت انسان و خطر ابتلا به بیماری دارند.طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه Rutgers انجام شده است ، غلظت هورمون ها در حین رشد اولیه جنین - که ممکن است بر رشد کودک تأثیر گذاشته و خطر ابتلای مادر به سرطان پستان و تخمدان را در سالهای بعدی افزایش دهد - به میزان قابل توجهی تحت تأثیر سن ، شاخص توده بدنی و نژاد مادر قرار می گیرد و تحت تاثیر روش زندگی وی نیست.

این یافته ها در مجله سلامت مادر و کودک ( Maternal and Child Health ) منتشر شده اند.محققان به بررسی ارتباط غلظت استروژن ها و تستوسترون در 548 زن سالم در سه ماهه اول بارداری با سبک زندگی آنها پرداختند تا بهتر بفهمند چه چیزی باعث افزایش هورمونهای جنسی در دوران رشد جنین می شود.

پروفسور Emily Barrett  ، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه Rutgers و عضو هیئت علمی مؤسسه علوم بهداشت حرفه ای و محیط در دانشگاه Rutgers ، گفت  : "هورمون های مراحل اولیه رشد نقشی اساسی در سلامت انسان و خطر ابتلا به بیماری ها دارند. از آنجا که ما قادر به اندازه گیری مستقیم هورمون ها در جنین های در حال رشد نیستیم ، بهترین راه ، بررسی هورمون های مادر میباشد زیرا این هورمون ها می توانند به جنین منتقل شوند.

مطالعات قبلی حاکی از آن است که قرار گرفتن بیش از حد جنین در برابر استروژن ها و آندروژن ها ، که هورمون های جنسی مردانه مانند تستوسترون هستند ، ممکن است در خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تولید مثل و سایر بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، اندومتریوز ، سرطان پروستات و کیفیت مایع منی در آینده نقش داشته باشد.

در این مطالعه جدید ، محققان زنان را در دوران اولیه بارداری ثبت نام کردند و از آنها یک نمونه خون برای اندازه گیری هورمون ها گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه ها را با موضوعاتی در مورد مشخصات جمعیتی و همچنین عوامل سبک زندگی از جمله مصرف الکل یا دخانیات و عوامل استرس زا در زندگی تکمیل کردند.

بیشتر زنان ، سفید پوست ، متاهل و دارای تحصیلات عالی بودند و میانگین سنی آنها 31 سال بود. کمتر از 5 درصد مشروبات الکلی مصرف میکردند و کمتر از 8 درصد سیگار می کشیدند. محققان دریافتند که مادران مسن تر و زنانی که قبلاً زایمان داشتند ، میزان استروژن و تستوسترون کمتری دارند. آنها همچنین دریافتند که زنان سنگین تر میزان استروژن کمتری دارند اما سطح تستوسترون بالاتری نسبت به زنان لاغرتر دارند. آنها با تأیید نتایج حاصل از تحقیقات قبلی ، دریافتند که زنان سیاه پوست نسبت به زنان سایر نژادها دارای تستوسترون بالاتری هستند ، تفاوتی که ممکن است به توضیح تفاوتهای سلامت در سرطانهای دستگاه تولید مثل و سایر بیماریهای حساس به هورمون کمک کند.

براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، زنان سیاه پوست و سفید پوست تقریباً به میزان مشابهی به سرطان پستان مبتلا می شوند ، اما تعداد زنان سیاه پوستی که در اثر سرطان پستان میمیرند بیشتر از زنان سفید پوست میباشد.

این مطالعه هیچ ارتباطی بین غلظت هورمون های مادران و جنس جنین ، وقایع استرس زا در زندگی حین دوران بارداری یا عوامل شیوه زندگی مانند استعمال سیگار و استفاده از الکل نشان نداد که این امر نشان میدهد غلظت هورمون ها تحت تأثیر رفتارهای مادر یا جنسیت جنین قرار نمیگیرد.

دکتر Barrett که تحقیقاتش بر قرار گرفتن در معرض مختل کننده های غدد درون ریز ( عواملی که با فعالیت طبیعی هورمون ها در بدن مداخله میکنند ) در دوارن پیش از تولد متمرکز است ، گفت : "مشخص كردن غلظت استروئيد های جنسي در دوران بارداري ممكن است بينش مهمي در مورد خطر ابتلا مادر به بيماري در آینده را به ما بدهد زيرا مشخص شده است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض استروژن متعاقبا خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزايش مي دهد."

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}