استرس باعث سفید شدن مو می شود

استرس و سفیدی مو

در بیشتر موارد ، موها از دهه سوم زندگی شروع به خاکستری شدن میکنند و در دهه پنجم قابل توجه می شوند ، در این زمان سر معمولا با یک پوشش سفید ، خاکستری و شاید برخی موها با رنگ اصلی پوشیده می شود. یک مطالعه جدید که در ژانویه سال 2020 در مجله Nature منتشر شد ، نشان می دهد که این فرآیند با استرس حاد مداوم در یک بازه زمانی یا با ضربه شدید ، به میزان قابل توجهی سرعت می یابد.

در سوابق تاریخی گفته می شود که موهای Marie Antoinette ، ملکه فرانسه ، تنها طی یک شب خاکستری شدند ، بعد از شنیدن خبر شکستس در زیر گیوتین ، هنگامی که انقلاب فرانسه در سال 1793 در اوج خود بود ، موهایش کاملا سفید شد.

دانشمندان این پدیده را آکروموتریشی (فقدان یا از بین رفتن رنگدانه در مو) می نامند. سهم استرس در این پدیده نقش مهمی دارد و موضوعی است که مورد قبول واقع شده اما از نظر پزشکی اثبات نشده است. محققان می گویند: "مطالعه ما ثابت كرد كه این پدیده واقعا رخ می دهد و ما سازوكارهای موجود را شناسایی كردیم. بعلاوه ، ما راهی برای قطع روند از دست دادن رنگ مو به دلیل استرس را پیدا کردیم. "

مقايسه موشهایی که به آنها درد القا شده و این امر منجر به از دست دادن رنگدانه شده است ( در پایین )  با گروه کنترل كه دارای رنگدانه تیره هستند. اعتبار تصویر: William A. Gonçalves

محقق Thiago Mattar Cunha ، توضیح می دهد : "ما با استفاده از ایجاد درد در موش های C57 سیاه ، یک سویه آزمایشگاهی با پوشش تیره ، مطالعه خود را پیش بردیم. در این مدل ، ما ماده ای به نام رزینی فراتوکسین را برای فعال کردن گیرنده ای که توسط الیاف عصبی حسی بیان میشود و درد شدیدی را القا میکند ، به کار بردیم. حدود چهار هفته پس از تزریق سیستمیک سم ، یک دانشجوی دکترا مشاهده کرد که پوشش حیوانات کاملاً سفید شده است. "

این فرآیند چندین بار پیگیری شد اما در نهایت مشخص شد که موهای خاکستری نتیجه کاربرد رزینی فراتوکسین است. این ماده شیمیایی منبع طبیعی داشته و به وفور در Euphorbia resinifera ، که یک گیاه بومی کاکتوس مانند در مراکش است ، یافت میشود.

تنظیم آزمایش مطالعه حاضر ساده بود و با هدف ارزیابی فقط یک چیز طراحی شده بود : آیا استرس برای یک عامل دردناک باعث تغییر رنگ خز می شود؟ Cunha می گوید ، " ما یک آزمایش بسیار ساده طراحی کردیم تا ببینیم که آیا این پدیده به فعال شدن الیاف عصبی سمپاتیک وابسته است یا خیر. "  سیستم عصبی سمپاتیک بخشی از سیستم عصبی خودمختار میباشد که در آن بسیاری از اعمال غیرارادی و احشایی کنترل میشوند. این سیستم از گانگلیون نخاعی یا گره های سلولهای عصبی ساخته شده است ، از محلی که الیاف برای انتقال به سرتاسر بدن منشعب می شوند.

سیستم سمپاتیک به خوبی شناخته شده است ، زیرا سطح اپی نفرین که مستقیماً روی بدن تأثیر می گذارد را کنترل می کند. این سیستم پاسخ معروف "جنگ یا پرواز" را تنظیم می کند که زمانی که بدن با یک وضعیت بسیار خطرناک روبرو میشود ، از طریق آزادسازی اپی نفرین و کورتیزول این پاسخ را بروز میدهد. تحریک سمپاتیک به معنای افزایش ضربان قلب ، افزایش فشار خون ، تنفس سریعتر و مردمک گشاد و سایر اثرات سیستمیک میباشد.

انسداد سمپاتیک و حفظ رنگ مو

ابتدا به موشها ، رزینی فراتوکسین تزریق شد و سپس با گوانتیدین ، دارویی که باعث مهار فیبرهای سمپاتیک عصبی می شود و بنابراین می تواند بیان و انتقال سیگنال های عصبی سمپاتیک را مهار کند ، تیمار شدند. دانشمندان دریافتند که گوانتیدین با مسدود کردن ورودی های سمپاتیک به دنبال تزریق القا کننده درد ، مانع از از دست دادن رنگ مو در طی هفته های بعد از القای استرس میشود.

آزمایش دیگر شامل از بین بردن الیاف سمپاتیک با جراحی به دنبال القای درد بود. هنگامی که سیستم سمپاتیک مسدود شد ، رنگ خز حفظ شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که انتقال سیگنال از طریق سیستم عصبی سمپاتیک نقش مهمی در ایجاد آکروموتریشی دارد. سپس ، آنها توجه خود را به علت این یافته معطوف کردند.

چرا استرس باعث خاکستری شدن مو می شود

با گذشت چند سال ، این Cunha بود که هنگام تحصیل در دانشگاه هاروارد ، از گروهی شنید و بعداً به آن گروه پیوست که در آنجا چیزی مشابه را کشف کرده اند. آنها بر کشف جدید خود متمرکز شدند که استرس ناشی از درد باعث سرعت بخشیدن به بلوغ سلولهای بنیادی ملانوسیت در پیاز فولیکول مو فراتر از حد طبیعی میشود. تنها سلولهای جوان که تمایز نیافته اند ملانین تولید می کنند. با بالغ شدن سلول ، سلول متمایز میشود و ترشح ملانین متوقف می شود. این محقق توضیح می دهد : "ما از روشهای مختلفی استفاده كردیم تا نشان دهیم كه فعالیت شدید سمپاتیک باعث افزایش چشمگیر سرعت تمایز می شود. بنابراین در مدل ما ، درد ، پیری سلول های بنیادی تولید کننده ملانین را تسریع کرد. "

پروفسور Ya-Chieh Hsu ، که رهبری این گروه را بر عهده دارد ، گفت : "زمانی که ما این مطالعه را شروع کردیم ، من انتظار داشتم استرس برای بدن بد باشد - اما تأثیر مخرب استرس که ما کشف کردیم فراتر از تصور من بود. پس از گذشت تنها چند روز ، تمام سلولهای بنیادی احیا کننده رنگدانه از بین رفتند. پس از از بین رفتن این سلولها ، دیگر نمی توانید رنگدانه را بازسازی کنید. این خسارت دائمی است. "

یکی دیگر از محققان ، Bing Zhang ، این پدیده را فقدان دائمی سلولهای بنیادی به دلیل استرس حاد توصیف می کند. بنابراین ، به جای پاسخ جنگ یا پرواز ، که برای موجود در کمک به زنده ماندن مفید است ، باعث صدمه طولانی مدت به موجود می شود.

چنین تأثیراتی احتمالاً بخش های دیگر بدن را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. Cunha می گوید : "من در حال حاضر با محققان دیگری در زمینه بررسی اثرات فعالیت سمپاتیک بر سایر زیرمجموعه های سلول های بنیادی همکاری می کنم."

بیان ژن و خاکستری شدن مو

محققان همچنین با استفاده از توالی یابی RNA به عنوان یک ابزار ، فرایندهایی را كه باعث افزایش تمایز سلولهای بنیادی ملانوسیت می شوند ، مورد بررسی قرار دادند و مقایسه كردند كه چگونه ژن ها در موشهایی كه به آنها رزینی فراتوكسین تزریق می شود بیان میشوند و پس از آن علائم درد ، استرس و از بین رفتن رنگ مو را نشان می دهند. نحوه بیان این ژن ها در موشهای کنترل که به آنها دارونما تزریق شده بود متفاوت بود.

هدف آنها پیدا کردن ژنهایی بود که در سطوح بسیار متفاوت پس از ایجاد استرس در حیوان بیان میشوند. آنها یک ژن که یک آنزیم مهم به نام CDK ، یا کیناز وابسته به سیکلین را کد می کند و  به تقسیم سلول کمک می کند ، شناسایی کردند.

زمانی که یک مهار کننده CDK پس از القای درد به موش ها داده شد ، نتیجه ، مهار تمایز سلول های بنیادی ملانوسیتی و از بین رفتن رنگ بود. Cunha توضیح می دهد : " این یافته نشان می دهد که CDK در این روند شرکت می کند و بنابراین می تواند یک هدف درمانی باشد. خیلی زود است بدانیم که آیا واقعاً یک روز در بالین به هدف تبدیل خواهد شد یا خیر  ، اما ارزش بررسی بیشتر را دارد. "

در یک آزمایش دیگر ، از یک محرک سمپاتیک قوی استفاده شد. در نتیجه دانشمندان دریافتند که فیبرهای عصبی پیازهای فولیکول مو ، نورآدرنالین را نزدیک به سلولهای بنیادی ملانوسیت ترشح می کنند و باعث تمایز آنها می شوند. Cunha این یافته ها را چنین توصیف می کند : "ما نشان دادیم که سلولهای بنیادی ملانوسیت پروتئین ADRB2  (گیرنده آدرنرژیک بتا 2) که توسط نورآدرنالین فعال می شود را بیان می کنند و ما کشف کردیم که سلول های بنیادی با فعال شدن این گیرنده توسط نورآدرنالین متمایز می شوند."

آنها سپس آزمایش را با موشهایی که قادر به بیان ADBR2 نبودند تکرار کردند و بنابراین نتوانستند سیگنالهای سمپاتیک را منتقل کنند. این موشها حتی پس از تزریق رزینی فراتوکسین به رنگ اصلی خود باقی ماندند.

آزمایش نهایی ، تیمار ملانوسیتهای انسانی در محیط کشت ، که آنها را از داوطلبان گرفته بودند ، توسط نورآدرنالین بود. این آزمایش اثرات تحریک سمپاتیک را تقلید می کند و باعث افزایش بیان CDK که در موش ها رخ داده است ، میشود.

کاربرد ها

محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا این یافته ها برای اهداف زیبایی شناسی واقعی ، مانند ایجاد داروی جدید برای حفظ رنگ اصلی مو مفید خواهد بود یا خیر. آنها می توانند برای این کار از مهار کننده های CDK استفاده کنند ، اما باید در جستجوی عوارض جانبی بوده و دریابند که آیا عوارض جانبی از مزایای آن فراتر هستند یا خیر. با این حال ، آنها مطمئن هستند که فهمیده اند چگونه و چرا استرس حاد ناشی از درد باعث سفید شدن موهایمان میشود.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}