بررسی آزمایش NIPT در آزمایشگاه ژنتیک مندل

آزمایش nipt در آزمایشگاه ژنتیک مندل با گرفتن خون از مادر برروی جنین انجام می شود. این آزمایش یک روش جدید و متد غربالگری سندروم داون در جنین می باشد که می تواند اختلالات کروموزومی جنین را با دقت بالایی شناسایی کند. درواقع این آزمایش از دیگر تست های غربالگری بسیار دقیق تر عمل می کند، سایر آزمایش های غربالگری سندروم داون (شامل آزمایش Double Marker و Quad Marker) میزان مثبت کاذب بسیار زیادی دارند (حدود 5% جمعیت مورد بررسی) که همین موضوع در مادرانی که نتیجه غربالگری پرخطر دریافت می کنند باعث بروز نگرانی های عمیق و استرس بسیار زیاد می شود، همچنین آزمایشات غربالگری معمول از ارزش پیش بینی کننده مثبت و منفی مناسبی برخوردار نیست.

در طی سالهای 2005 تا 2010 آزمایشاتی تحت عنوان (NIPT (noninvasive prenatal testing یا آزمایش غیر تهاجمی برای تشخیص پیش از تولد به وجود آمد که همچنین به آزمایش cell free DNA testing هم معروف است. آزمایشگاه مندل در طی یک دوره دو ساله یعنی از سال 1395 تا 1397 پس از انجام حجم وسیعی از آزمایشات کاملا موفق به راه اندازی نسخه 100 درصد داخلی از این آزمایش انجام گردید.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

همانطور که می دانیم ، آزمایش نیپت مخفف کلمه non invasive prenatal test می باشد و درواقع ناهنجاری های تعدادی احتمالی در کروموزوم های 13، 18 و 21 جنین را با دقتی بیش از 99% بر پایه دی ان ای آزاد جنینی را مورد شناسایی قرار می دهد. البته باید بدانید که این روش قادر به شناسایی صد درصد ناهنجاری ها نیست و ممکن است در حالت های نادری آزمایش موفق به تشخیص ناهنجاری کروموزومی جنین نشود (این حالت را اصطلاحا منفی کاذب گفته می شود) و از نظر علمی دلایل بسیار متنوعی برای آن وجود دارد که در نوشته های آتی به تفصیل در مورد آن مطالبی نوشته خواهد شد.

علی رغم همه پیچیدگی های موجود در این آزمایش امروزه در برخی آزمایشگاه های داخل کشور، آزمایش NIPT برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی موجود در جنین، انجام می شود. آزمایشگاه آنلاین مندل علاوه بر خدمات آنلاین آزمایشگاهی خود آزمایش سل فری را در مدت زمان کوتاه و با صرف هزینه معقول و با رعایت کلیه استاندارد های جهانی انجام می دهد.

نکته : این آزمایش از  هفته دهم بارداری به بعد قابل انجام است و حساسیت تشخیصی آن بالای 99 درصد می باشد.

آزمایش nipt

برای ثبت درخواست آزمایش (NIPT) سل فری (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایش سل فری در منزل

 

شرایط انجام آزمایش NIPT در آزمایشگاه آنلاین مندل 

  • مدت زمان جوابدهی این آزمایش حدود پنج تا ده روز است.
  • این آزمایش با دقتی بالاتر از 99% انجام می شود.
  • آزمایش نیپت با استفاده از 10 میلی لیتر از خون مادر انجام می شود.
  • برای انجام آزمایش بهتر است که زنان باردار ناشتا نباشد و مایعات زیاد نوشیده باشند.
  • آزمایش NIPT از هفته دهم به بعد قابل انجام است.
  • حساسیت آزمایش در بارداری های دوقلو کمتر از بارداری های تک قلو است
  • آزمایش بر روی بارداری های سه قلو و یا بیشتر قابل انجام نیست

جهت انجام سفارش در آزمایشگاه مندل برای آزمایش NIPT یا سل فری بهتر است برروی لینک کلیک کرده و یا با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید.

آزمایش سل فری در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}