آزمایش HPV چیست؟

تفاوت آزمایش HPV و پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر نوعی بررسی سلولی برای شناسایی تغییرات احتمالی سلول های دهانه ی رحم است و آزمایش hpv تشخیص وجود ویروس پاپیلوما (یا زگیل تناسلی) در این بافت است.

همانطور که گفتیم این آزمایش برای تشخیص ویروس HPV است نه تغییرات یاخته ای یا سلولی. جالب است بدانید این آزمایش بر روی همان نمونه پاپ اسمیر انجام می شود و نیازی به گرفتن نمونه جداگانه وجود ندارد. در نتیجه بسته به صلاحدید پزشک معالج می توانید همزمان هم آزمایش پاپ اسمیر و هم آزمایش HPV را با یک بار نمونه گیری انجام دهید. به انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست hpv که به آن co-testing می‌گویند و روشی برتر برای یافتن زود هنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی در زنان بالای ۳۰ سال می باشد.


آیا همه افراد می‌بایست آزمایش HPV را انجام دهند؟

پاسخ به این سوال بستگی به سن شما دارد در ادامه به بررسی این آزمایش برای سن کمتر از 30 سال و بیشتر از آن می‌پردازیم.

آزمایش hpv

افرادی که سن آنها کمتر از 30 سال است؟

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند زنان بین ۲۱ تا ۲۹ سال هر ۳ سال یک بار (در سنین ۲۱، ۲۴ و ۲۷ سالگی) تست پاپ اسمیر برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی انجام دهند. این دسته از زنان نیازی به انجام همزمان آزمایش HPV با تست پاپ اسمیر (co-testing) ندارند؛ چرا که این ویروس در این سنین آنقدر شایع است که انجام این تست به آن ها کمکی نمی کند. اما اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، ممکن است انجام تست HPV هم لازم باشد. شایع ترین نتیجه‌ای که در تست پاپ اسمیر وجود دارد، ASC-US نام دارد که معمولا پیش بدخیم نیستند اما کاملا طبیعی هم نمیباشند اگر در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما ASC-US وجود داشته باشد امکان این هست که آزمایش HPV را هم برای شما انجام دهند تا بتوانند تشخیص بدهند اچ پی وی باعث تغییرات یاخته ای شده یا خیر اگر که این اتفاق افتاده باشد و جواب آن مثبت باشد به آنها توصیه میشود کولپوسکوپی انجام دهند.

اگر سن شما بین 30 تا 65 سال است ؟
انجمن سرطان آمریکا برای زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سال توصیه می کند تا همزمان تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم را هر ۵ سال انجام دهند. البته برخی تست پاپ اسمیر را هر ۳ سال توصیه می کنند.
اگر که دهانه رحم شما به ویروس اچ پی وی آلوده شده باشد و تست پاپ اسمیر هم تغییرات سلولی را نشان دهد باید اقدامات بیشتری انجام دهید.

اگر که دهانه رحم به اچ پی وی آلوده شده باشد ولی پاپ اسمیر نرمال باشد به این معنی است که شما فقط به ویروس اچ پی وی تناسلی مبتلا هستید و تغییراتی در سلول های شما ایجاد نشده است. اگر که این اتفاق افتاده باشد دو راه دارید که به شرح زیر می باشد:

حالت اول : آزمایش HPV را انجام دهید و تست پاپ اسمیر ۱۲ ماه بعد انجام دهید.

حالت دوم : انجام آزمایش تخصصی برای پیدا کردن نوع ویروس HPV.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}