آزمایش سل فری یا آزمایش نیفتی Nifty

آزمایش سل فری یا نیفتی یکی از آزمایشاتی است که مورد تایید و استقبال متخصصان زنان و ژنتیک قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم با این آزمایش بیشتر آشنا شویم. آزمایشگاه ژنتیک مندل یکی از موفق ترین آزمایشگاه های ایران در زمینه آزمایش نیفتی و یا آزمایش سل فری می باشد به منظور کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید برروی لینک آزمایش NIPT کلیک کنید.

امروزه به منظور تشخیص اختلالات کروموزومی در جنین در دوران بارداری مادر، سونوگرافی و آزمایش خون غربالگری به صورت روتین برای همه خانم های باردار انجام می شود. اما علی رغم همه این اقدامات غربالگری ها قادر به تشخیص صد در صد ناهنجاری های موجود در جنین نیستند. از این رو در صورت مثبت شدن نتایج آزمایش غربالگری انجام بررسی های بیشتر باید مد نظر قرار بگیرد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

مایعی که در طول بارداری جنین را احاطه می کند به نام مایع آمنیون (یا آمنیوتیک) شناخته می شود، در مواردی که خطری جنین را تهرید نماید و نیاز به بررسی ژنتیکی جنین وجود داشته باشد از طریق آمنیوسنتز این مایع گرفته می شود و با جداسازی سلولهای جنینی موجود در آن و یا از طریق استخراج DNA این سلول ها، اختلالات کروموزومی جنین بررسی می شود. البته این روش بی خطر نیست و فرآیند گرفتن آمنیون (آمنیوسنتز) خطراتی را نیز ممکن است برای مادر و یا جنین ایجاد کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • سقط جنین (حدود نیم درصد)
  • خونریزی
  • پارگی کیسه آب
  • عفونت پرده های اطراف جنین

امروزه می توان با روش کم خطرتری به DNA جنینی دست پیدا کرد و آزمایش سل فری یا آزمایش NIPT ما را به این هدف نزدیک می کند.

برای ثبت درخواست آزمایش (NIPT) سل فری (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایش سل فری در منزل

چه کسانی باید آزمایش نیفتی یا آزمایش سل فری را انجام دهند؟

  • زنان بارداری که آزمایش غربالگری مثبت دارند.
  • زنان بارداری که در سن بالا باردار شده اند.
  • زنان بارداری که یک فرزند مبتلا به سندروم داون دارند.
  • مادرانی که نتیجه آزمایش غربالگری آن ها در محدوده خطر قرار گرفته است.

آزمایش سل فری

آزمایش سل فری یا آزمایش نیفتی چیست؟

آزمایش nifty یا آزمایش سل فری یکی از آزمایش هایی است که پیش از تولد به منظور تشخیص اختلالات کروموزومی در جنین انجام می شود و برای این آزمایش از نمونه خون مادر استفاده می شود.

اساس آزمایش سل فری وجود DNA آزاد جنینی در پلاسمای خون مادر است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که از هفته 5 الی 7 بارداری، DNA جنین وارد خون مادر می شود و از طریق جداسازی این DNA می توان اختلالات کروموزومی در جنین را بررسی کند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}