خواب زیاد خطر سکته مغزی را به دنبال دارد

خواب زیاد خطر سکته مغزی را به دنبال دارد
سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان و به ویژه آمریکا میباشد. مطالعه ای جدید نشان می دهد که خواب بیش از حد به میزان قابل توجهی خطر این مشکل قلبی عروقی را افزایش میدهد.سالانه در سراسر جهان 15 میلیون نفر سكته مغزی را تجربه می كنند. تقریباً 6 میلیون نفر از این افراد در نتیجه سکته جان خود را از دست می دهند و 5 میلیون نفر نیز با ناتوانی ( معلولیت ) زندگی می کنند.
در ایالات متحده آمریکا ، سالانه بیش از 795،000 نفر دچار سکته مغزی می شوند.
فهرست عوامل خطر قدیمی سکته مغزی طولانی بوده و دارای طیفی از عوامل سبک زندگی از استعمال سیگار گرفته تا بیماری های موجود مانند دیابت میباشد.
اخیراً ، محققان ، بررسی طول مدت خواب به عنوان یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه را آغاز کرده اند. برخی از تحقیقات نشان داده اند که خواب زیاد یا کم ، می توانند خطر بروز حوادث قلبی عروقی از جمله سکته مغزی را افزایش دهند.
طبق این یافته ها ، محرومیت مکرر خواب و خواب بیش از 7 ساعت در شب هر یک با افزایش خطر سکته مغزی همراه میباشند.
در حال حاضر ، یک مطالعه که در مجله نورولوژی منتشر شده است ، بین چرت های طولانی طول روز ، خواب بیش از حد و خطر سکته مغزی ارتباط پیدا کرده است.
دکتر Xiaomin Zhang ، از دانشگاه علم و فناوری Huazhong ، نویسنده این مقاله می باشد.

در افرادی که خواب شبانه و روزانه طولانی دارند 85 درصد افزایش خطر سکته وجود دارد

دکتر ژانگ و تیم وی ، اطلاعاتی را از 31.750 نفر در چین جمع آوری کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان - که به طور متوسط 62 سال سن داشتند - در ابتدای مطالعه سابقه سکته مغزی یا بیماری های جدی دیگر را نداشتند.
شرکت کنندگان به سؤالاتی در مورد الگوهای خواب و عادتهای چرت زدنشان پاسخ دادند و محققان به مدت 6 سال وضعیت بالینی این گروه را پیگیری کردند.
این تیم دریافت که 8٪ از شرکت کنندگان عادت به چرت زدن هایی داشتند که بیشتر از 90 دقیقه طول میکشید و 24٪ گزارش کردند که حداقل 9 ساعت در شب می خوابند.
در طول دوره مطالعه ، 1.557 سکته مغزی در بین شرکت کنندگان رخ داد. افرادی که هر شب به مدت 9 ساعت یا بیشتر می خوابیدند ، 23٪ بیشتر از کسانی که به طور منظم هر شب فقط 7 تا 8 ساعت میخوابیدند ، احتمال سکته مغزی داشتند.
افرادی که کمتر از 7 ساعت میخوابیدند ، بیشتر از افرادی که 7 تا 8 ساعت می خوابیدند ، خطر سکته مغزی را نداشتند.
نکته مهم این است که افرادی که هر شب بیش از 9 ساعت و هر روز بیش از 90 دقیقه می خوابیدند ، 85 درصد بیشتر از افرادی که خواب شبانه و روزانه ملایمی داشتند در معرض خطر سکته مغزی بودند.
سرانجام ، این طور به نظر میرسید که کیفیت خواب نیز در این زمینه نقش ایفا می کند - افرادی که کیفیت پایین خواب را گزارش می کردند ، 29 درصد بیشتر از کسانی که کیفیت خواب خود را خوب گزارش کردند ، احتمال سکته مغزی داشتند.
این نتایج پس از تطابق با عوامل مخدوش کننده احتمالی مانند فشار خون بالا ، دیابت و استعمال دخانیات همچنان قابل توجه بودند.
دکتر Xiaomin Zhang : " این نتایج حاکی از اهمیت چرت زدن متعادل ، مدت زمان متعادل خواب و حفظ کیفیت خواب خصوصاً در میانسالان و افراد مسن تر میباشد."محققان اذعان کردند که محدودیت هایی در این مطالعه وجود دارد و تحقیقات بیشتری نیاز است.
اولا ، به این علت که مطالعه مشاهده ای بود ، نمی توانست علت را اثبات کند. ثانیا ، این مطالعه آپنه خواب ( وقفه تنفسی در خواب ) یا سایر اختلالات خواب که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند را در نظر نگرفته بود.
ثالثا ، اطلاعاتی که توسط خود شرکت کنندگان گزارش شده است به اندازه اطلاعات ثبت شده توسط محققانی که خواب شرکت کنندگان را بررسی میکنند ، قابل اعتماد نیستند.
در نهایت ، این نتایج ممکن است فقط برای بزرگسالان چینی مسن تر و سالم و نه برای سایر جمعیت ها کاربرد داشته باشد.
دکتر Zhang افزود : " تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه چرت های روزانه و خواب های شبانه طولانی با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط میباشند مورد نیاز است ، اما مطالعات قبلی نشان داده اند که افرادی که در طول روز و شب به مدت طولانی میخوابند ، تغییرات نامطلوبی در سطح کلسترول خود داشته و اندازه دور کمر آنها افزایش میابد که هر دو از عوامل خطر سکته مغزی میباشند".
" بعلاوه ، خواب طولانی روزانه و شبانه ممکن است نشاندهنده یک سبک زندگی غیرفعال کلی باشد که این نیز به افزایش خطر سکته مغزی مربوط میباشد."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}