یک آزمایش خون ساده می تواند خطر ابتلا به بیماری های کلیوی و قلبی عروقی را پیش بینی کند

آزمایش خون

محققان با استفاده از یک آزمایش خون ساده که مقرون به صرفه نیز میباشد ، روش بهتری برای تشخیص بیماریهای کلیوی پیدا کرده اند و اگرچه در آزمایشگاه های NHS در دسترس است هنوز مورد استفاده گسترده قرار نگرفته است.

در مطالعه‌ای که اخیرا در Nature Medicine منتشر شده و توسط دانشگاه گلاسگو رهبری شده است ، محققان تأکید کردند که یک آزمایش خون ساده - که به راحتی و به طور معمول در NHS قابل انجام است - روش بهتری را برای اندازه‌گیری خطر ابتلا به بیماری های کلیوی و قلبی و عروقی فراهم میکند زیرا ارائه دهنده  یک تشخیص دقیق تر بوده و می تواند منجر به نتایج بهتری برای بیمار میشود.

بیماری مزمن کلیه که با از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه در طی زمان شناسایی می شود ، شایع بوده و حدود 10٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری با بیماری قلبی عروقی زودرس و مرگ نیز همراه میباشد و ندرتا تا حدی پیشرفت میکند که بیماران به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا میکنند.

در بین مبتلایان بیماری مزمن کلیه ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به تشخیص دقیق ، شناخت خطر ، شناسایی زود هنگام و درمان عوامل خطر بستگی دارد.

دکتر جنیفر لیز ، از انستیتوی علوم پزشکی و قلبی و عروقی دانشگاه گلاسکو ، گفت : " با توجه به اینکه عملکرد کلیه می تواند منجر به افزایش خطر بروز یک بیماری قلبی عروقی شود ، مطالعه ما تأکید می کند که عملکرد کلیه برای سلامت عمومی بسیار مهم است.

"یافته های ما نشان می دهند که بیماران با استفاده از آزمایشی به نام تست سیستاتین C از پیشبینی با ارزشتری بهره مند می شوند. امیدواریم که این روش به عنوان روش اصلی تشخیص بیماری مزمن کلیه به ویژه برای بیمارانی که دارای عوامل خطر بیماری قلبی عروقی مانند دیابت ، فشار خون بالا یا چاقی هستند مورد استفاده قرار گیرد. "

پروفسور  Paddy Mark، استاد نفرولوژی ، افزود : " با هزینه نسبتاً کم - حدود 2.50 پوند برای هر آزمایش — پزشکان می توانند از این آزمایش استفاده کنند تا درک کاملاً واضح تری از سلامت کلیه بیمار و همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی به دست آورند. با این دانش پزشکان می توانند عوامل خطر را زودتر شناسایی و درمان کنند و امیدواریم در این روند جان افراد بیشتری را نجات دهند. "

در این مطالعه از داده های بیش از 400.000 بیمار در زیست بانک انگلستان استفاده شده و به بررسی سه آزمایش متفاوت عملکرد کلیه برای eGFR ، نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی ، پرداخته شده است تا تعیین کنند که کدام یک برای پیشبینی بیماری قلبی عروقی و مرگ از نظر بالینی آگاهی دهنده تر میباشد.

محققان با استفاده از مدلهای آماری برای مقایسه نتایج ، فرمول سیستاتین C را در مقایسه با روش قدیمی کراتینین سرم ، در پیش بینی خطر بیماری قلبی و عروقی بهترین اعلام کردند.

آزمایش سیستاتین C بیش از 10 سال است که در NHS موجود است و دارای چندین مزیت بالقوه نسبت به کراتینین سرم میباشد و تصور می شود که یک اندازه گیری حساس تر برای تخمین عملکرد کلیه داشته باشد. با این حال ، سیستاتین C حدود 10 برابر گرانتر از کراتینین سرم ، 2.50 پوند در هر آزمایش در مقایسه با 0.25 پوند برای آزمایش کراتینین سرم میباشد. در حال حاضر سیستاتین C فقط در تنظیمات بسیار تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد و در کلیه بیمارستان ها در دسترس نیست.

دکتر لیز افزود : " برخلاف توصیه ای که توسط موسسه ملی سلامت و مراقبت های ویژه (NICE) انجام شده است ، اندازه گیری سیستاتین C در آزمایش بالینی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نگرفته است و احتمالاً این امر به دلیل گران تر بودن این آزمایش است."

"ما امیدواریم که مطالعه ما نشان دهد که انجام این تست ساده ، تشخیص پزشکی دقیق خطر بیماری های کلیوی و قلبی عروقی را برای پزشکان فراهم می کند."

این مطالعه ، ( نرخ فیلتراسیون گلومرولی با اندازه گیری های مختلف ، آلبومینوری و پیش بینی بیماری های قلبی عروقی ، مرگ و میر و مرحله نهایی بیماری کلیوی ) ، در Nature Medicine منتشر شده است.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}