راه جدیدی برای درمان سرطان در کودکان

سرطان در کودکان

یک تحقیق بین المللی به رهبری استرالیا با کشف یک هدف جدید و در عین حال ناشناخته در سلول های سرطانی که میتوان داروهای درمانی را برای آن استفاده کرد ، زمینه های تازه ای در کشف درمانهای مؤثرتر برای سرطان نوروبلاستوم کودکان ایجاد کرده است.

نوروبلاستوم بیش از هر سرطان دیگری کودکان زیر 5 سال را می کشد. یکی از عواملی که نوروبلاستوم را در یک کودک پر خطر میسازد ، میزان بالای یک مولکول میباشد که به عنوان انکوژن MYCN شناخته میشود. اما برخلاف دانستن اهمیت MYCN ، دانشمندان هیچ دارویی را پیدا نکرده اند که بتواند آن را مورد هدف قرار داده و اثرات آن را حذف کند. در عوض ، تمرکز بر یافتن مولکولهایی است که با MYCN تعامل میکنند زیرا ممکن است هدف قرار دادن آنها آسانتر باشد.

این تحقیق جدید که توسط دانشمندان موسسه سرطان کودکان با همکاری دانشمندان آمریکایی ، اروپایی و چینی انجام شده و در ماه جاری در مجله Nature Communications منتشر شده است ، یکی از این مولکولهای هدف را شناسایی کرده است. محققان با تجزیه و تحلیل صدها نمونه تومور در کودکان مبتلا به نوروبلاستوم ، دریافتند که سطح بالایی از RNA غیر کد کننده ( به نام lncNB1 ) یک نشانگر برای پیش آگهی ضعیف است ، به عبارت دیگر ، کودکانی که تومورهای آنها دارای میزان بالای lncNB1 است ، نسبت به سایر کودکان مبتلا به نوروبلاستوم بدتر عمل میکنند.

به طرز جالبی ، دانشمندان نه تنها نشان دادند كه lncNB1 به طور فعال رشد و بقای سلولهای نوروبلاستوم را افزایش میدهد ، بلكه همچنین نشان دادند که "پایین آمدن" یا مهار بیان این مولكول باعث مرگ سلول های نوروبلاستوم شده ، رشد تومورها را متوقف کرده و تومور ها در موش های مبتلا به این بیماری عقب نشینی میکنند.

پروفسور تائو لیو ، رهبر گروه در موسسه سرطان کودکان ، گفت : " این تحقیق زمینه را برای ایجاد روشهای درمانی جدید هدفمند باز می کند و امیدواریم بتواند تا آزمایشات بالینی در کودکان مبتلا به نوروبلاستوم پرخطر پیشرفت کند." "روشهای درمانی هدفمند برای هدف قرار دادن اختصاصی سلولهای سرطانی و نه سلولهای سالم طراحی شده اند و از این رو بسیار مطمئن تر و همچنین موثرتر از شیمی درمانی قدیمی هستند. آنها نمایانگر یک گام مهم به جلو و پیشرفت به سوی آینده هستند."

در چند دهه گذشته ، تعدادی از ژنهای کد کننده پروتئین شناسایی شده اند که در رشد تهاجمی تومور ها با MYCN همکاری تنگاتنگی دارند. با این حال ، در مورد نقش مولکولهای طویل RNA غیر کد کننده در سرطانهای ناشی از MYCN  ، اطلاعات بسیار اندکی وجود دارد. مطالعه حاضر علاوه بر کشف نقش lncNB1 ، نشان داد که چندین RNA غیر کد کننده طویل دیگر در سلولهای نوروبلاستوم ناشی از MYC  بیش از حد بیان  میشوند و احتمال اینکه بتوان اهداف درمانی بیشتری را در آینده نزدیک شناسایی کرد ، افزایش میدهند.

پروفسور لیو گفت : " ادامه تحقیقات اختصاصی منجر به ایجاد درمان های بهتر برای کودکان مبتلا به سرطان می شود." "در نهایت ، این بدان معناست که ما نه تنها قادر خواهیم بود کودکان بیشتری را درمان کنیم ، بلکه به زندگی بازماندگان نیز کیفیت بالاتری خواهیم داد." 

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}