استرس پیش از تولد مغز نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد

استرس بارداری

تحقیقات جدید از کالج کینگ لندن نشان داده است که استرس مادر قبل و در دوران بارداری می تواند بر رشد مغزی نوزاد تأثیر بگذارد.

Alexandra Lautarescu ، محقق تصویربرداری و سلامت پیش از تولد  و پروفسور Serena Counsell ، رئیس بخش تصویربرداری عصبی پیشرفته در مطالعه خود که در مجله روانپزشکی زیستی منتشر شده است ، برای اولین بار به بررسی رابطه بین استرس مادر و رشد مغز در 251 نوزاد نارس پرداختند.

آنها شواهدی را مبنی بر اختلال در توسعه ماده سفید مغز نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری استرس بیشتری را تجربه کرده اند ، یافتند.

مادران پرسشنامه ای را درمورد تجربیات خود درمورد حوادث استرس زا ، که طیفی از استرس های روزمره مانند ترک خانه یا امتحان دادن تا عوامل استرس زای شدیدتر مانند تجربه فقدان ، جدایی یا طلاق بود ، تکمیل کردند. نمره شدت استرس بر اساس تعداد استرس آنها و همچنین میزان شدت عوامل استرس زا محاسبه شد. این همان چیزی است که مربوط به مغز کودک میباشد. محققان از یک تکنیک تصویربرداری پزشکی به نام تصویربرداری تنسور پخش استفاده کردند که بطور خاص برای بررسی ساختار ماده سفید ایجاد شده است. پیش از این ماده سفید در اختلالات اضطرابی مورد بررسی قرار میگرفت - بزرگسالانی كه دارای اختلال اضطرابی هستند ممکن است تغییراتی در این ماده  نشان دهند.

Alexandra Lautarescu  ، محقق راهنما از دانشکده کینگ لندن ، گفت : "ما دریافتیم كه در نوزادان مادرانی كه در دوران بارداری و دوره قبل از تولد استرس بیشتری داشتند ، ماده سفید تغییر یافته است."

دانشمندان می گویند این مطالعه اهمیت پشتیبانی از مادران باردار را خاطر نشان می کند ، همانطور که مطالعات قبلی نشان دادند ،  مداخلاتی مانند درمان شناختی رفتاری می توانند به کاهش پیامدهای نامطلوب در کودک کمک کنند. پزشکان هنگام صحبت با مادران باردار نقش مهمی ایفا میکنند. با اینکه سؤالاتی در مورد علائم افسردگی پرسیده می شود ، در مورد استرس عمومی و اضطراب سؤالات کمی مطرح می شود. زنانی که در طول دوران بارداری با وقایع استرس زای زندگی دست و پنجه نرم میکنند ، اغلب توسط پزشکان عمومی یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شناسایی نمی شوند.

Alexandra Lautarescu  گفت : " این بیماری آن اندازه كه باید ، در دوران بارداری تشخیص داده نمیشود و ما در تلاش هستیم تاكید كنیم كه سلامت روان مادر در دوران بارداری می تواند بر رشد مغزی كودك تأثیر گذاشته و ممكن است بر سرنوشت وی در مراحل بعدی زندگی نیز تاثیر داشته باشد." "هیچ کس از این زنان در مورد استرس سؤال نمی کند و از این رو آنها هیچ حمایتی دریافت نمی کنند."

"مراقبان پیش از تولد باید بدانند که مهم است در مورد استرس مادرها فکر کنیم و در اینجا باید از مادرانی که تشخیص می دهند استرس دارند ، به نوعی حمایت کنیم. اگر سعی کنیم به این خانمها در دوران بارداری یا در اوایل دوره پس از زایمان کمک کنیم ، با نوعی مداخله ، نه تنها به مادر کمک کرده ایم بلکه ممکن است از اختلال در رشد مغز کودک نیز جلوگیری کرده و به طور کلی سرنوشت وی را بهبود بخشیم. "

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند اگر مادران در دوران بارداری از سلامت روانی ضعیفی برخوردار باشند ، پیامد های دیگری همچون وزن کم نوزاد در زمان تولد یا زایمان زودرس نیز بوجود می آیند. سلامت روانی ضعیف مادر ممکن است منجر به تغییر رفتارهای اولیه مانند گریه مکرر نیز شود.

مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا تغییرات مشاهده شده در رشد مغز این نوزادان منجر به پیامدهای منفی در مراحل بعدی زندگی آنها خواهد شد یا خیر.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}