ارتباط استفاده از دستگاه های برنزه کننده و خطر ابتلا به سرطان پوست

خطرات برنزه کردن

تحقیقات ، تا پیش از این ، برنزه کردن با دستگاه را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی پوست مرتبط دانسته اند. با این حال ، تاکنون ، دانشمندان نمی دانستند که دفعات و مدت زمان استفاده از دستگاه برنزه کننده بر خطر ابتلا به این نوع سرطان چه تاثیری دارد.در سطح جهان ، سرطان سلول سنگفرشی پوست ( SCC ) یکی از رایج ترین انواع سرطان است.یک سری از مطالعات تأیید کرده اند که ارتباطی بین SCC و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UVR) خورشید وجود دارد.

تا به امروز ، تنها مطالعات اندکی بررسی کرده اند که آیا اشعه فرابنفش ناشی از دستگاه برنزه کننده خطر ابتلا به SCC را افزایش می دهد یا خیر.بیشتر مطالعات بر روی ملانوم متمرکز شده اند ، زیرا اگرچه شیوع کمتری نسبت به SCC دارد اما باعث عمده مرگ و میر های ناشی از سرطان پوست می شود.مطالعات کمی که ارتباط بین ابتلا به SCC و برنزه کردن با دستگاه را مورد بررسی قرار داده اند ، نتیجه گرفته اند که این عمل ممکن است خطر ابتلا به SCC را افزایش دهد.

با این حال ، تاکنون ، دانشمندان بررسی نکرده اند که آیا برنزه کردن با دستگاه ، خطر ابتلا به SCC را به صورت وابسته به دوز افزایش می دهد یا خیر. به عبارت دیگر ، مشخص نیست که استفاده بیشتر از این دستگاه و در دوره های طولانی تر احتمال ابتلا به SCC را افزایش می دهد یا خیر.برای پاسخ به این سؤال ، یافته های مطالعه اخیر در مجله JAMA Dermatology منتشر شده اند.

مطالعه اخیر به بررسی ارتباط برنزه کردن با دستگاه و خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی پرداخته است.

دانشمندان - از دانشگاهها و مؤسسات مختلف در نروژ ، انگلستان و استرالیا - اطلاعاتی را از 159.419 زن دریافت كردند كه همگی بین سالهای  1927تا 1963 متولد شدند و در مطالعه سرطان و زنان نروژی كه از سال 1991 تا 2015 انجام شد ، شركت كردند.

در کنار سوابق پزشکی شرکت کنندگان ، محققان به اطلاعات زیادی از جمله وضعیت استعمال سیگار ، رنگ مو ، اینکه در حین حمام آفتاب دچار کک و مک شده اند ، رنگ طبیعی پوست و تعداد آفتاب سوختگی سالانه ، دست یافتند.

در اولین پرسشنامه ، محققان میزان استفاده کنونی شرکت کنندگان از برنزه کردن با دستگاه را مشخص کردند و از آنها پرسیدند که در دوران کودکی و نوجوانی چند بار از دستگاه برنزه کننده استفاده کرده اند. آنها این اطلاعات را با دو پرسشنامه در یک مطالعه 15 ساله تکمیل کردند.

شرکت کنندگان یکی از گزینه های فراوانی برنزه کردن با دستگاه که در زیر آمده است را انتخاب کردند:هرگز ؛ به ندرت ؛ یک ، دو یا سه تا چهار بار در ماه ؛ یا بیشتر از یک بار در هفته.

محققان با استفاده از این اطلاعات ، تصویر دقیقی از عادات برنزه کردن با دستگاه در هر یک از شرکت کنندگان طی دهه ها ایجاد کردند. به عنوان مثال ، آنها ، تعداد جلسات کلی ، اینکه چند سال از زمان برنزه کردن میگذرد و سن فرد در اولین جلسه برنزه کننده را محاسبه کردند.

بررسی آمار مطالعات

در طول مطالعه ، 597 زن به SCC  مبتلا شدند. دانشمندان دریافتند که با افزایش تعداد جلسات برنزه کردن با دستگاه ، خطر ابتلا به SCC افزایش میابد. این اثر حتی پس از تطابق سایر عوامل مانند تعداد آفتاب سوختگی و حمام آفتاب ، قابل توجه ماند.

هنگامی که دانشمندان افرادی که از دستگاه برنزه کننده بیشترین استفاده را کرده اند با افرادی که هرگز از این دستگاه استفاده نکردند ، مقایسه کردند ، خطر نسبی ابتلا به SCC  ، 83 درصد افزایش یافته بود.

با این حال ، به نظر می رسد تفاوتی در خطر ابتلا به SCC برای استفاده در مدت زمان بیشتر یا سن کمتر در زمان شروع استفاده وجود ندارد ، همانطور که نویسندگان ذکر میکنند :"ارتباط بین تعداد دفعات استفاده از دستگاه برنزه کننده و خطر ابتلا به SCC بدون تاثیر مدت زمان استفاده و سن شروع ، یکسان بود."به عبارت دیگر ، به نظر میرسد تعداد دفعات کلی جلسات برنزه کردن است که مهمترین نقش را در افزایش خطر ابتلا به SCC ایفا می کند.

نویسندگان به محدویت های خاصی در این مطالعه اشاره کردند. به عنوان مثال ، دانشمندان در مورد مدت زمان هر جلسه برنزه اطلاعاتی نداشتند. همچنین ، دستگاههای برنزه کننده از نظر شدت اشعه فرابنفش متفاوت هستند و نویسندگان به این جزئیات دسترسی نداشتند.

از آنجا که آنها اطلاعات مربوط به عادات گذشته برنزه کردن را جمع آوری کردند  ، احتمال اینکه برخی از اطلاعات نادرست باشند وجود دارد. همچنین ، این مطالعه تنها بر روی زنان متمرکز شده است ، بنابراین ممکن است نتایج در مورد مردان صدق نکنند.

در کل ، همانطور که نویسندگان می نویسند ، نتایج آنها " از ایجاد سیاست هایی که برنزه شدن با دستگاه را کنترل کنند ، حمایت می کند." با وجود بیش از 8 میلیون بزرگسال در ایالات متحده که سالانه از دستگاه برنزه کننده استفاده می کنند ، این امری ضروری است.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}