محققان با حذف سلولی ، ویروس HIV را غیر فعال می کنند

ویروس HIV

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو ، با استفاده از توالی یابی ژنتیکی ، یک بازیکن اصلی سلولی که تولید مثل HIV را در سلولهای ایمنی کنترل می کند شناسایی کرده اند که در صورت خاموش شدن یا حذف ، مخازن خفته HIV را از بین می برد.

دکتر Tariq Rana ، استاد اطفال و ژنتیک در دانشکده پزشکی کالیفرنیا سن دیگو ، گفت : "این یکی از گزینه های کلیدی میباشد که عرصه HIV در طی سه دهه در جستجوی آن بوده است." "هیجان انگیزترین قسمت این کشف قبلاً دیده نشده است. با اصلاح ژنتیکی یک RNA طویل غیر کد کننده ، از عود HIV در سلولهای T و میکروگلیا به محض قطع درمان ضد رترو ویروسی جلوگیری می کنیم ، این امر نشان می دهد که ما یک هدف درمانی بالقوه برای ریشه کن کردن HIV و ایدز داریم."

ویروس HIV از طریق مایع خاصی در بدن که به سیستم ایمنی حمله کرده و مانع از مقابله بدن با عفونت ها میشود ، پخش میشود. در صورت عدم درمان ، این ویروس منجر به بیماری ایدز می شود.

درمان ضد رتروویروسی برای پیشگیری و درمان HIV استفاده می شود و به بیماران امکان زندگی طولانی و سالم را می دهد. با این حال ، این دارو بیماران را درمان نمی کند. درعوض ، ویروس در بدن غیرفعال می ماند. اگر درمان قطع شود ، ویروس بیدار شده و به سرعت تکثیر می شود.

در مطالعه‌ای که اخیرا به طور آنلاین در مجله mBio منتشر شد ، رانا و همکارانش اولین تجزیه و تحلیل گسترده بیان ژن در مورد RNA طویل غیر کد کننده (lncRNA)  در ماکروفاژهای آلوده به  HIVرا گزارش دادند – ماکروفاژ ها سلولهای ایمنی تخصصی میباشند که باعث التهاب بافت شده ، سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث خلاص شدن بدن از بقایای خارجی میشوند. به طور کلی ، lncRNA ها رمز گذاری دستورالعمل های پروتئینی که RNA های دیگر انجام می دهند را انجام نمیدهند. بلکه در عوض به کنترل اینکه کدام ژن ها در یک سلول روشن یا خاموش باشند کمک می کنند.

این تیم چگونگی تبدیل یک lncRNA به HIV-1 Enchanced LncRNA) HEAL) در افراد مبتلا به HIV را توضیح داده است. به نظر می رسد HEAL ، ژنی است که اخیرا ظاهر شده و تکثیر HIV در سلولهای ایمنی مانند ماکروفاژها ، میکروگلیا و سلولهای T را تنظیم می کند.

آنها با استفاده از ترکیب رویکردهای ژنومیک ، بیوشیمیایی و سلولی ، دریافتند که خاموش کردن HEAL یا از بین بردن آن با CRISPR-Cas9 ، مانع از عود مجدد HIV در هنگام توقف درمان ضد رتروویروسی میشود. تحقیقات تکمیلی برای تأیید این اثرات در مدلهای حیوانی انجام میشوند.

رانا گفت: "نتایج ما نشان می دهد كه HEAL نقش مهمی در آسیب زایی HIV دارد." "مطالعات بیشتری لازم است تا مکانیسمی که منجر به بیان HEAL پس از آلوده شدن فرد به  HIV میشود را توضیح دهد ، اما این یافته می تواند به عنوان یک هدف درمانی مورد استفاده قرار بگیرد."

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}