بزودی سرطان ریه از طریق یک آزمایش خون تشخیص داده می شود

تشخیص سرطان ریه

یک مطالعه جدید ارائه شده در کنگره ESMO 2019 نشان می دهد که یک آزمایش خون پیشرفته برای برداشتن DNA تومور در حال گردش می تواند به زودی از بیوپسی بافت در برخی از بیماران مبتلا به سرطان ریه جلوگیری کند. برای تصمیم گیری در مورد درمان مناسب ، معمولاً بیوپسی بافت مورد نیاز است. در عوض ، یافته های آزمایش BFAST بر مزیت "بیوپسی مایع" در این شرایط اشاره دارند. این به معنی تهیه نمونه خون برای جستجوی اثری از DNA تومور که از سلولهای تومور به جریان خون جاری شده و تجزیه و تحلیل آن برای درک ویژگیهای تومور میباشد.

مرحله II/III آزمایش BFAST به منظور بهره گیری از فن آوری های جدید ژنومی که اجازه می دهد مقادیر کمی از DNA با سرعت بالا و هزینه کم شناسایی ، تقویت و تجزیه و تحلیل شوند ، انجام میشود. بنابراین ، از روش های تعیین توالی DNA نسل بعد برای شناسایی "جهش های محرک" استفاده میشود. جهش های محرک ، تغییرات پیچیده ای در DNA سلول توموری هستند که باعث تحریک پیشرفت تومور از مراحل اولیه تا پیشرفته می شوند. این جهش ها رفتار تومور و پاسخ آن به درمان را با درمان خاص یا هدفمند با مولكولهایی كه برعلیه پروتئین خاصی عمل می كنند پیش بینی می كنند. با اینکه این جهش ها می توانند توسط داروهای خاصی مورد هدف قرار گیرند ، به دست آوردن نمونه ای از تومور که امکان چنین تحلیلی را برآورده کند ، دشوار است. بنابراین ، مزیت آزمایش فعلی که از نمونه خون برای استخراج DNA و تجزیه و تحلیل آن استفاده میکند ، کاملا مشخص است.

آزمایش BFAST شامل بیش از 2200 بیمار مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) و بدون سابقه درمان قبلی بود. NSCLC شایعترین نوع سرطان ریه است که حدود 85٪ از کل موارد را تشکیل می دهد. آنها در برابر شیمی درمانی سنتی مقاومت می کنند و پیش آگهی ضعیفی دارند.

از بیماران نمونه خون گرفته شد تا DNA تومور در گردش  ، بویژه ، جهش ALK که یک جهش محرک پیچیده میباشد ، بررسی شود. وجود این جهش باعث می شود پروتئین حاصل به طور خودکار عمل کرده و باعث ایجاد تومور شود. این جهش در حدود 12٪ از بیماران جوان بدون سابقه استعمال سیگار یا سابقه تنها استعمال کم سیگار ، اما فقط 2٪ از افراد سیگاری وجود داشت.

تقریباً 2200 بیمار برای وجود DNA تومور در گردش نتایج مثبتی را نشان دادند و وجود جهش ALK در حدود 5٪ از بیماران (تقریباً 120 بیمار) ثابت شد. به گفته متخصصان سرطان ، تشخیص این جهش دشوار است ، بنابراین این واقعیت که می توان آن را از طریق یک آزمایش خون تشخیص داد ، بسیار دلگرم کننده است.

بعلاوه ، ALK نسبت به درمان با آنتی بادی مونوکلونال آلکتینیب بسیار حساس است (اگرچه ایجاد مقاومت درمانی سریع نیز شایع است). در آزمایش فعلی ، 87 بیمار با این دارو تحت درمان قرار گرفتند و بیش از یک سال تحت پیگیری قرار گرفتند. پس از چنین درمانی ، این مطالعه نشان داد که بیش از 78٪ از بیماران تا 12 ماه بعد از درمان دارای یک بیماری پایدار ، بدون علائم پیشرفت بیماری ، بودند. میزان پاسخ عینی (ORR) بیش از 87٪ بود. این بدان معناست که این درصد از بیماران براساس معیار حاضر که از پیش تعیین شده بود ، کاهش اندازه تومور را نشان دادند. تأثیر درمان حداقل برای مدت زمان 12 ماه در 75٪ از بیماران به طول انجامید. عوارض جانبی بیش از حد انتظار برای این دارو وجود نداشت.

به گفته انکولوژیست Alberto Bardelli ، هر دو این یافته ها - حساسیت قابل مقایسه تشخیص جهش های ALK با بیوپسی مایع ، همراه با اثربخشی درمان با مهار کننده ALK - یک پیشرفت مهم است.

یکی از محققین ، Shirish Gadgeel ، میگوید : " این دلگرم کننده است که تعداد فزاینده بیماران مبتلا به سرطان ریه می توانند از بیوپسی مایع برای شناسایی جهش بیماری خود به جای نمونه بافت استفاده کنند. در حال حاضر این فناوری بسیار گران است اما با استفاده گسترده تر از آن ، احتمالاً هزینه کم می شود به طوری که این آزمایش مقرون به صرفه تر و در دسترس تر می شود. "

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}