دانشمندان DNA افراد چپ دست را شناسایی کردند

ژنتیک افراد چپ دست

برای اولین بار ، دانشمندان نواحی از DNA انسان را مشخص کرده اند که به چپ دست بودن یا راست دست بودن افراد مرتبط است. دانشمندان این مناطق را با ویژگیهای مربوط به زبان در مغز نیز مرتبط دانسته اند.

پیش از این دانشمندان می دانستند كه ژن ها مسئول حدود 25٪ تعیین چپ دستی یا راست دستی ، میباشند.با این حال ، قبل از ظهور تحقیقات جدید از دانشگاه آکسفورد انگلستان ، مشخص نبود که چه ژن هایی در این امر نقش دارند.

مقاله اخیر در این باره در مجله Brain منتشر شده است.

نویسندگان در این مقاله توضیح می دهند که چگونه پس از تجزیه و تحلیل ژنوم حدود 400.000 شرکت کننده در زیست بانک انگلستان ، از جمله بیش از 38.000 فرد که اعلام کردند چپ دست هستند ، این مناطق را DNA پیدا کردند.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که مناطق خاصی از ژنوم را به تعیین دست غالب در جمعیت عمومی مرتبط میسازد.

دکتر آكیرا وایبرگ ، عضو شورای تحقیقات پزشکی در دانشگاه آكسفورد ، می گوید : " حدود 90٪ مردم دست راست هستند و حداقل 10،000 سال همین گونه بوده است. "تحقیقات جدید به ژن های مرتبط با چپ دستی اشاره کرده اند.

نواحی ژنتیکی مرتبط با پروتئین های تکوینی مغز

در بررسی های ژنتیکی ، محققان چهار ناحیه از DNA را شناسایی کردند که به شدت با دست غالب در افراد مرتبط بودند.سه ناحیه از این نواحی درون ژن هایی که " پروتئین های شرکت کننده در تکوین و الگوی مغز " را کد میکنند ، قرار گرفته یا این ژن ها را تحت تاثیر قرار میدهند.

این پروتئین ها در ساختن واحد های ساختاری داربست مانند به نام میکروتوبول ها که ساخت سلول ها را هدایت می کنند ، نقش اساسی دارند.میکروتوبول ها با تشکیل مولکول های بلند زنجیر ، اسکلت سلولی یا ساختار فیزیکی سلول های سراسر بدن را تشکیل می دهند و می توانند در پاسخ به سیگنالهای سلولی خیلی سریع اتصال پیدا کرده و از هم جدا شوند.

ژنهایی که باعث تشکیل اسکلت سلولی می شوند مسئول تفاوت های راست و چپ در رشد و نمو حیوانات نیز میباشند. به عنوان مثال این ژن ها میتوانند در چرخش صدف حلزونها به سمت چپ یا راست نقش ایفا کنند.

میکروتوبول ها همچنین زیرساخت های حمل و نقل را که آنزیم ها برای حمل بار در قسمت های مختلف سلول استفاده می کنند ، حفظ می کنند.در مورد سلول های عصبی که می توانند تا 3 فیت ( 91 سانتی متر ) طول داشته باشند ، میکروتوبول ها ممکن است در برخی مسافت های طولانی به تهیه غذا نیاز داشته باشند.

ارتباط با نواحی مربوط به زبان در مغز

محققان همچنین اسکن های دقیق مغزی  حدود 9000 شرکت کننده که DNA آنها را تجزیه و تحلیل کرده بودند بررسی کردند.آنها دریافتند که سمت چپ و راست مغز که مربوط به زبان میباشد ، در افرادی که چپ دست هستند ، با هماهنگی بیشتری کار می کند.

محققان معتقدند که این یافته سؤالاتی را برای تحقیقات آینده ایجاد می کند که آیا افرادی که چپ دست هستند ممکن است در انجام فرآیند های کلامی بهتر باشند یا خیر.این تیم با ترکیب نتایج تصویربرداری و ژنتیکی متوجه شدند که برخی از اثرات ژنتیکی مربوط به دست غالب با تفاوتهای ماده سفید مغز که شامل اسکلت سلولی است که مناطق زبانی را به هم پیوند میدهد ، ارتباط دارند.

پروفسور Gwenaëlle Douaud ، همکار ارشد این مطالعه و استادیار مرکز تصویر برداری عصبی در دانشگاه آکسفورد میگوید : "برای اولین بار در انسان ، ما توانسته ایم ثابت کنیم که این تفاوت های اسکلت سلولی مرتبط با دست غالب در واقع در مغز قابل مشاهده اند."

پروفسور  Douaud ادامه می دهد : "ما از دیگر حیوانات مانند حلزونها و قورباغه ها میدانیم که این اثرات توسط وقایع ژنتیکی بسیار اولیه هدایت می شوند ، بنابراین این امر احتمال این که ویژگی های بارز دست غالب در آینده از مغز جنین در رحم شروع میشوند را افزایش میدهد."

این تیم بین مناطق ژنتیکی گره خورده به چپ دست ها و احتمال کاهش خفیف خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و افزایش خفیف خطر ابتلا به اسکیزوفرنی ارتباطاتی پیدا کرد.

با این حال محققان تأکید می كنند كه به دلیل اینكه یافته های آنها تنها پیوندهایی را تایید کرده است ، به این معنی نیست كه داشتن این گونه ژنها حتما باعث کاهش یا افزایش خطر بیماری ها میشود. این یافته ها از آنجا که به مسیر های جدیدی برای مطالعات ژنتیکی این بیماری ها اشاره می کنند ، ارزشمند هستند.

نویسنده همکار ارشد ، Dominic Furniss ، استاد گروه Nuffield در بخش ارتوپدی ، روماتولوژی و علوم اسکلتی و عضلانی در دانشگاه آکسفورد می گوید : "در اینجا ، ما نشان داده ایم که چپ دستی نتیجه ای از زیست شناسی تکوینی مغز است ، که بخشی از آن ناشی از اثرات متقابل ژنهای زیادی است."

وی می افزاید : " این بخشی از طرح غنی است که ما را به انسان تبدیل می کند."دکتر آكیرا وایبرگ : " بسیاری از محققان اساس بیولوژیکی دست غالب را مورد مطالعه قرار داده اند ، اما استفاده از مجموعه های اطلاعاتی بزرگ حاصل از زیست بانک انگلستان به ما این امکان را داده است تا به میزان قابل توجه آگاهی بیشتری نسبت به فرآیندهای منتهی به چپ دستی پیدا کنیم."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}