جهش مستعد کننده ابتلا به سرطان پانکراس شناسایی شد

سرطان پانکراس

بافت شناسی سرطان پانکراس

دانشمندانی که خانواده هایی با استعداد بالای ابتلا به سرطان را مورد مطالعه قرار دادند ، جهش ژنی نادر و ارثی را شناسایی کردند که به طرز چشمگیری خطر ابتلا به سرطان پانکراس و دیگر سرطان ها را افزایش می دهد.      

کشف جهشی که پیش از این ناشناخته بود در مجله Nature Genetics توسط محققان مرکز سرطان زنان و  Dana-Farber/Brigham گزارش داده شد. این امر میتواند منجر به انجام آزمایش روتین در افراد با تاریخچه خانوادگی مستعد به سرطان پانکراس شود تا مشخص شود که افراد دارای جهش در ژن RABL3 میباشند یا خیر. اگر اینگونه باشد ، آنها میتوانند برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس غربال شوند و این مرحله به طور بالقوه درمان پذیرتر میباشد.  دکتر سحر نیسیم ، متخصص ژنتیک سرطان و متخصص گوارش در موسسه سرطان Dana-Farber و بیمارستان زنان و Brigham و نویسنده اول این مطالعه ، گفت : "شواهدی وجود دارد که نشان میدهد تشخیص سرطان پانکراس از طریق غربالگری افراد پرخطر ممکن است نتایج را بهبود دهد ." بعلاوه ، خویشاوندان این افراد میتوانند در مورد انجام آزمایش که نشان میدهد حامل جهش هستند یا خیر ، تصمیم بگیرند." نویسنده ارشد این گزارش ، دکتر Wolfram Goessling ، رئیس بخش گوارش بیمارستان عمومی ماساچوست میباشد.

حدود 10 درصد از سرطانهای پانکراس دارای یک الگوی خانوادگی میباشند و در بیشتر موارد نقص ژنتیکی مشخص نمیباشد ، اگرچه برخی جهش ها مشخص شده اند. یکی از جهش های ارثی که می تواند افراد را در معرض ابتلا به سرطان پانکراس قرار دهد ، در ژن BRCA2 رخ می دهد ، این ژن همچنین به عنوان علت برخی از سرطان های پستان و تخمدان نیز شناخته شده است. جهش تازه شناسایی شده در ژن RABL3 نیز احتمال بروز سرطان را در طول زندگی فرد افزایش می دهد.

محققان گفتند : "سرطان پانکراس یک بیماری چالش برانگیز با گزینه های محدود درمانی میباشد." "سرطان پانکراس خانوادگی که در آن یک جهش ژنتیکی ارثی مسئول چندین مورد در یک خانواده منفرد است ، ممکن است نقطه نظرات ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهد که این امر گزینه های جدیدی را برای پیشگیری و درمان سرطان پانکراس ایجاد می کند."

جهش RABL3 هنگامی مشخص شد كه دانشمندان در حال بررسی خانواده ای با پنج فرد خویشاوند مبتلا به سرطان پانکراس و همچنین خانواده هایی با اعضای مبتلا به سرطان های دیگر بودند - الگویی كه نشانگر یک جهش ارثی و مستعد کننده ابتلا به سرطان است. این بررسی ها شامل توالی یابی DNA یکی از اعضای خانواده  که در سن 48 سالگی به سرطان پانکراس مبتلا شده بود  و عموی وی که در سن 80 سالگی با سرطان پانکراس تشخیص داده شده بود ، میباشد . جهش RABL3 در برخی اعضای خانواده های دیگر که به سرطان مبتلا شده بودند و در یکی از اعضای خانواده که دارای سرطان نبود نیز یافت شد.

تأیید اینکه جهش ژنتیکی جدید با استفاده از رویکردهای اپیدمیولوژیک باعث ایجاد سرطان می شود ، به مطالعه طولی و دراز مدت ( سالها ) خانواده های مشابه در سراسر جهان نیاز دارد. بنابراین ، دانشمندان به مدل ماهی گوخری روی آوردند. این تیم با بررسی مجدد جهش ژنتیکی در جمعیت های بزرگ ماهی گورخری ،   میتوانند مطالعات سریع اپیدمیولوژیکی را در این مدل حیوانی انجام دهند تا تأثیر جهش در خطر ابتلا به سرطان را ارزیابی کنند. در واقع ، مثل افراد خانواده بیمار ، ماهی های گورخری که دارای جهش RABL3 بودند ، به طور چشمگیری دارای نرخ بالاتری از سرطان بودند.

برخلاف جهش های ژنتیکی "پیکری" که در طول زندگی اتفاق می افتند و می توانند باعث بدخیم شدن سلول ها شوند ، جهش در RABL3 یک جهش ژنی مستعد کننده به سرطان است که فرد با آن متولد می شود و این ژن خطر ابتلا به سرطان را در مراحل بعدی زندگی افزایش میدهد. به طور خاص ، محققان گفتند جهش RABL3 حرکت یک پروتئین شناخته شده سرطان پانکراس ، KRAS ، را درون سلول تسریع می کند. این تغییرات قرار گرفتن KRAS در غشای سلولی را تسهیل می کند و باعث ایجاد یک سری از وقایع می شود که رشد سرطانی را ارتقا میدهد. دانشمندان بیان کردند ، از آنجائیکه فعالیت KRAS در بیشتر سرطانهای پانکراس تغییر میکند ، ادامه مطالعه بر روی اثر جهش RABL3 بر فعالیت KRAS می تواند بینش مهمی در مورد ایجاد سرطان پانکراس و همچنین یک استراتژی جدید برای درمان هدفمند ارائه دهد. دکتر نیسیم گفت : "این امر قدرت مطالعه و درک سندرم های نادر خانوادگی را نشان میدهد : تنها با استفاده از اطلاعات یک خانواده ، ما نکات گسترده مهمی را در مورد سرطان پانکراس و اینکه چگونه ممکن است بهتر از آن جلوگیری کرده یا آن را درمان کنیم ، کشف کرده ایم."

محققان تأکید کردند که جهش RABL3 در جمعیت عمومی نادر است ، اما آزمایش برای تشخیص آن و جهش های دیگر در ژن RABL3  ممکن است استعداد ژنتیکی را در سایر خانواده های دارای سندرم سرطان ارثی درمان نشده نشان دهد. شناسایی یک جهش در این خانواده ها می تواند به راهنمایی این که کدام یک از خویشاوندان باید برای سرطان پانکراس غربال شوند ، کمک کند.

دکتر نیسیم گفت: "در حالیکه آزمایش برای این جهش ژنتیکی خاص روی پانل های آزمایش ژنتیکی تجاری فعلی موجود نیست ، ما پیش بینی می کنیم که آزمایش های تجاری جهشهای این ژن را در پانل های آینده بگنجانند." "ما پیشبینی می کنیم که آزمایش برای این جهش ژنتیکی به هر فرد با سابقه خانوادگی بالای سرطان پانکراس توصیه خواهد شد."

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}