4 ژنی که به پیش بینی نتایج سرطان کمک می کنند

4 ژنی که به پیش بینی نتایج سرطان کمک می کنند

تحقیقات گسترده در مورد نقش مهارکننده تومور p53 ، درک بیشتری از جهش های ژنتیکی که در انواع مختلف سرطان نقش ایفا میکنند ارائه میدهد و همچنین چهار ژن که ممکن است به پیشبینی آینده فرد کمک کنند ، شناسایی میکند.

ژن TP53 مسئول کد کردن چیزیست که دانشمندان آن را پروتئین توموری p53  مینامند ، پروتئین p53 یک سرکوبگر تومور است که میتواند تقسیم و تکثیر سلول ها را به سرعت متوقف کند.محققان TP53 ( نگهبان ژنوم ) را به علت نقش اساسی اش در ممانعت از تومور ها و نظارت بر تقسیم سلولی ، دوبرابر کردند.سرطان های انسانی مکررا جهش هایی را در ژن TP53 نشان میدهند که باعث شکست یکی از مکانیسم های دفاعی ضروری  ضد سرطان میشوند. 

اولین مطالعه ای که نشان داد جهش های TP53 در سرطان های انسانی ظاهر میشوند در دهه 1980 بود و از آن موقع به بعد ، دانشمندان زمان و منابع زیادی را به روشن شدن نقش آن در سرطان اختصاص داده اند.

یک مطالعه جدید نشان میدهد که افزایش بیان چهار ژن میتواند به پیشبینی نتایج سرطان هایی که یک جهش p53 دارند ، کمک کند.در حال حاضر ، بزرگترین مطالعه در نوع خودش از نمونه های توموری بیش از 10.000 بیمار سرطانی استفاده کرده است و به بررسی 32 نوع مختلف سرطان میپردازد به این منظور که نقش TP53 را بهتر درک کند.

دکتر Larry Donehower ، پروفسور ویروس شناسی و میکروب شناسی مولکولی در دانشکده پزشکی بیلور در شهر هوستون ، این مطالعه جدید که در مجله Cell Reports منتشر شده است را هدایت کرده است.  

دکتر Donehower  و گروهش از اطلاعات پنج برنامه مختلف استفاده کردند تا 10.225 نمونه از 32 نوع سرطان مختلف را استخراج کنند. با استفاده از اطلس ژنوم سرطان ( TCGA ) ، محققان قادرند بطور جامع نقش مسیر p53 را در این 32 سرطان ارزیابی کنند.

دکتر Donehower و همکارانش سپس اطلاعات TCGA را با دیگر پایگاه اطلاعاتی حاوی 80.000 جهش ژنتیکی که دکتر Thierry Soussi ، پروفسور زیست مولکولی در دانشگاه سوربن پاریس ، فرانسه ، طی یک دوره 30 ساله جمع آوری کرده بود ،  مقایسه کردند.محققان متوجه شدند که جهش های ژن TP53 اغلب در افرادی که دورنمای ضعیف تری دارند رخ میدهند. بعلاوه ، این بررسی ها نشان داد که " بیش از 91 درصد سرطان ها که دارای جهش های TP53 میباشند ، از دست دادن هر دو الل عملکردی TP53 را نشان میدهند ".

دکتر Donehower توضیح میدهد : " در برخی از ژن های سرطان ، شما مشاهده میکنید که یک کپی از دو ژن از دست رفته یا جهش میابد ، اما بیش از 91 درصد " تمام " سرطان ها هر دو ژن TP53 را از دست میدهند."طبق نوشته های نویسندگان ، از طریق جهش ، حذف کروموزومی یا از دست رفتن هتروزیگوسیتی که به آن مضاعف شدن ژن میگویند ، الل دوم از دست میرود.  محقق راهنمای این مطالعه نیز اشاره میکند که این فرآیند از دست رفتن هتروزیگوسیتی ( مضاعف شدن ژن ) بسیار فراوان تر از آنچه پیش از این انتظار میرفت رخ میدهد. 

نکته مهم اینکه این مطالعه چهار ژن را که در تومورهای TP53 جهش یافته ، بیش بیان نشان میدادند شناسایی کرد. طبق گفته های این محققان ، این چهار ژن میتوانند "بگویند"  که فرد دارای سرطان ، آینده خوبی دارد یا نه.

دکتر Donehower : " اگر در بیمار شما این چهار ژن افزایش بیان نشان دهند ، شما دارای بیماری هستید که با احتمال بیشتری دارای نتایج بدتر میباشد و برعکس ، اگر بیان این ژنها بسیار پایین باشد ، این فرد احتمالا بیشتر عمر میکند و نتایج بهتری خواهد داشت."

وی افزود : " این امر به شما تصویر بهتری از حال بیمار میدهد در مقایسه با اینکه فقط بدانید بیمار دارای جهش TP53  میباشد یا خیر."در نهایت ، این مطالعه به شدت جهش های TP53 را با ناپایداری ژنومی مرتبط ساخت ، این یافته با نقش عمومی TP53 به عنوان " نگهبان ژنوم " هم راستا میباشد.دکتر Donehower به منحصر به فرد بودن این مطالعه اشاره میکند و میگوید : " بیشتر مطالعات TP53 بر روی یک نوع سرطان تمرکز دارند."" با  بررسی 32 نوع مختلف سرطان ، مشاهده میکنید که این الگوهای خاص بدون توجه به نوع سرطان وجود دارند."

نویسنده همکار این مطالعه و مدیر ژنومیکس سرطان دانشکده پزشکی بیلور هوستون ، دکتر David Wheeler  ، نیز به اهمیت این یافته ها اشاره میکند.

وی میگوید : " از آنجائیکه TP53 یکی از مهمترین پاسداران ژنوم در ممانعت از سرطان میباشد ، هر چه بیشتر این ژن را بشناسیم ، بهتر قادر خواهیم بود تا اساس زیست شناسی سرطان را درک کنیم. که این امر منجر به اتخاذ روش های درمانی بهتر میشود."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}