ژن ها در مقابل شیوه زندگی

ژن ها در مقابل شیوه زندگی

یک مطالعه جدید اثر زندگی سالم بر افرادی که استعداد ژنتیکی ابتلا به زوال عقل دارند را بررسی کرد. دکتر Elżbieta Kuźma و دکتر David Llewellyn از دانشگاه اکستر در انگلستان ، نویسندگان راهنمای این مطالعه جدید هستند که در مجله JAMA منتشر شد.

در این مقاله نویسندگان توضیح دادند که با اینکه دانشمندان میدانند که ژن ها و روش زندگی هر دو اثر قابل توجهی بر خطر ابتلا به آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل دارند ، اما هنوز نمیدانند که چطور انتخاب روش زندگی سالم می تواند خطر ژنتیکی را جبران کند.

طبق یک مطالعه جدید ، انتخاب شیوه زندگی سالم میتواند خطر ژنتیکی زوال عقل را جبران کند.

برای مثال ، تحقیقات نشان دادند که دارا بودن واریانت E4 ژنی که آپولیپوپروتئین E را کد میکند ، باعث خطر سه برابری ابتلا به زوال عقل در فردی که یک کپی از آن را به ارث میبرد و خطر 15 برابری برای کسی که دو کپی از ژن را به ارث میبرد ، میشود.گرچه ، بخش قابل توجهی از تحقیقات نیز به این حقیقت اشاره دارند که افرادی که سیگار نمیکشند ، از نظر فیزیکی فعال هستند ، بطور متعادل الکل مصرف میکنند و از یک رژیم غذایی سالم پیروی میکنند در خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل میباشند.

بنابراین ، برای پی بردن به اینکه چگونه شیوه زندگی میتواند خطر ژنتیکی را تحت تاثیر قرار دهد ، Llewellyn و همکارانش اطلاعات 196.383 شرکت کننده اروپایی تبار با سن حداقل 60 سال که در ابتدای مطالعه دچار زوال عقل نبودند را بررسی کردند.

 

ارزیابی شیوه زندگی و خطر ژنتیکی

شرکت کنندگان در مطالعه زیست بانک اوکراین در سال 2006 تا 2010 ثبت نام کرده بودند و محققان این افراد را از نظر بالینی تا سال 2017 – 2016 مورد پیگیری قرار دادند.Llewellyn و گروهش امتیاز خطر چند ژن را برای هر فرد محاسبه کردند. این امتیاز نمره واریانت های ژنتیکی شایع مرتبط با خطر بیماری آلزایمر و زوال عقل مربوط به هر فرد بود.  محققان تمام عوامل خطر ژنتیکی زوال عقل را که مطالعات تا کنون تایید کردند را در نظر گرفتند و میزان قدرت این عوامل خطر بر ابتلا به بیماری آلزایمر را محاسبه کردند.سپس ، شرکت کنندگان را به گروه های کم خطر ، متوسط و پر خطر تقسیم کردند.

برای ارزیابی روش زندگی شرکت کنندگان ، محققان یک امتیاز برای زندگی سالم در نظر گرفتند که شامل وضعیت استعمال سیگار ، ورزش ، رژیم غذایی و استعمال الکل بود. این امتیاز امکان تقسیم بندی شرکت کنندگان به سه گروه مطلوب ، متوسط و نامطلوب  فراهم کرد.

 

ژنتیک ابتلا به زوال عقل را قطعی نمیکند

در حین دوره پیگیری ، 1769 فرد دچار زوال عقل شدند. بطور کلی ، تحقیقات نشان دادند که انتخاب روش زندگی سالم با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل بدون توجه به میزان خطر ژنتیکی ارتباط دارد.در گروه پرخطر ژنتیکی ، 1.13 درصد شرکت کنندگانی که دارای شیوه زندگی مطلوب بودند دچار زوال عقل شدند و 1.78 درصد افرادی که دارای شیوه زندگی نامطلوب بودند دچار زوال عقل شدند.یعنی کاهش دقیق خطر زوال عقل در روش زندگی مطلوب نسبت به نوع نامطلوب 0.65 درصد بود.

Llewellyn و همکارانش توضیح دادند که : " کاهش میزان خطر نشان میدهد که اگر روش زندگی انتخابی باشد ، در هر ده سال  از هر 121 نفر که دارای خطر بالای ژنتیکی باشند و روش زندگی خود را از نامطلوب به مطلوب تغییر دهند ، 1 نفر از زوال عقل نجات میابد.

Kuźma ، نویسنده راهنما همکار گفت : " این اولین مطالعه است که چگونگی جبران خطر ژنتیکی زوال عقل را از طریق روش زندگی سالم بررسی میکند."وی افزود : " یافته های ما نشان میدهند که ما میتوانیم در جهت جبران خطر ژنتیکی ابتلا به زوال عقل تلاش کنیم. انتخاب یک روش زندگی سالم بدون توجه به خطر ژنتیکی ، با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل همراه خواهد بود."

Llewellyn همچنین در مورد تاثیر بالای یافته های این مطالعه اظهار کرد :

" این مطالعه نوید دهنده یک پیام واقعا مهم است که دیدگاه معتقد به سرنوشت در مورد زوال عقل را زیر سوال میبرد. برخی افراد بر این باورند که به علت ژنتیکشان حتما دچار زوال عقل خواهند شد. با این حال ، به نظر می رسد که شما با داشتن یک زندگی سالم، می توانید خطر ابتلا به زوال عقل را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}