از بارداری دوقلویی یا چندقلویی بیشتر بدانیم

چندقلو ها چگونه ایجاد می شوند

گاهی یک بارداری دوقلویی یا سه قلویی بطور ناگهانی اتفاق میفتد. در موارد دیگر عوامل ویژه ای دخیل هستند. برای مثال ، احتمال رخداد یک بارداری دوقلویی با افزایش سن شما بیشتر است زیرا تغییرات هورمونی میتوانند باعث شوند که بیش از یک تخمک در یک زمان آزاد شود. استفاده از تکنولوژی های کمک باروری مثل IVF نیز شانس دوقلو زایی یا چندقلو زایی را افزایش میدهد.

  • دوقلویی ناهمسان: شایع ترین نوع دوقلو ها ، زمانی اتفاق می افتد که دو تخمک جدا با دو اسپرم متفاوت لقاح میابند. هر قل دارای کیسه آمنیوتیک و جفت مربوط به خود میباشد. دوقلوها میتوانند دو دختر ، دو پسر یا یک پسر و یک دختر باشند.
  • دوقلویی همسان: زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک لقاح یافته منفرد تقسیم میشود و به دو جنین تبدیل میشود. دوقلوهای همسان ممکن است یک جفت و یک کیسه آمنیوتیک را با هم شریک شوند یا یک جفت را با هم شریک شوند و هر یک دارای کیسه های آمنیوتیک مخصوص به خود باشند. این دو نوزاد از نظر ژنتیکی یکسان هستند. این دو نوزاد جنسیت یکسانی داشته و صفات و ویژگیهای فیزیکی یکسانی را شریک میشوند. ندرتا ، دوقلوهای همسان در جدایی کامل و تبدیل شدن به دو فرد دچار مشکل میشوند. این نوزادان به عنوان دوقلو های به هم چسبیده شناخته میشوند.سه قلویی ها و دیگر چندقلویی ها میتوانند همسان ، ناهمسان یا ترکیبی از هر دو باشند.

تشخیص بارداری دوقلویی

بیشتر بارداری های دوقلویی یا چندقلویی حین سونوگرافی تشخیص داده میشوند. حین این آزمایش از  امواج صوتی برای ایجاد تصاویر رحم و نوزاد یا نوزادان شما استفاده میشود.گاهی یک بارداری دوقلویی ظاهرا طبیعی متعاقبا به یک نوزاد تبدیل میشود. این مورد به عنوان سندرم قل ناپدید شده شناخته میشود. چنین رویداد ناگهانی میتواند غم انگیز ، نا امید کننده و گیج کننده باشد. اغلب ، توضیح واضحی برای این از دست رفتن وجود ندارد.

چندقلویی برای شما چه معنی دارد

مراقبت از خود بهترین راه برای مراقبت از نوزادانتان میباشد. اگر شما بارداری چندقلویی دارید ، میتوانید موارد زیر را انتظار داشته باشید :

چکاپ های فراوان تر. شما اغلب پزشک خود را ملاقات خواهید کرد تا رشد و تکوین نوزادان شما و علائم زایمان زودرس را بررسی کند. افزایش وزن بیشتر. وزن گیری مناسب شما برای سلامت نوزادان شما مهم است. در مورد دوقلوها ، در زنانی که دارای وزن طبیعی پیش از حاملگی هستند ، معمولا 17 تا 25 کیلو افزایش وزن توصیه میشود. این امر معمولا با خوردن بیش از 600 کالری در روز قابل انجام است. با پزشک خود مشاوره کنید تا وزن مناسب خود را پیدا کنید.
زایمان زودهنگام. اگر زایمان به خودی خود آغاز نشد ، به منظور کاهش خطر عوارض در سه ماه آخر ، پزشک شما ممکن است القای بارداری یا سزارین را در سه ماهه سوم بارداری پیشنهاد دهد.
 

عوارض قابل انتظار چندقلویی

چندقلوهای سالم هر روز به دنیا می آیند اما هنوز هم آگاهی از عوارض احتمالی مهم است. برای مثال :

  • تولد زودهنگام: هر چه تعداد جنین هایی که حمل میکنید بیشتر باشد ، احتمال پایان به موقع حاملگی شما کمتر است. اگر شما دارای علائم زایمان زودرس هستید ، ممکن است به شما داروی استروئیدی تزریق کنند به این منظور که تکوین ریه نوزادان شما را تسریع کنند. حتی بعد از آن ممکن است نوزاد شما عوارضی مثل اختلالات تنفسی و گوارش ، مشکلات بینایی و عفونت را تجربه کند. درمان های بارداری طولانی مدت مثل استراحت مطلق پیشنهاد نمیشوند زیرا ثابت نشده که استفاده از این روش ها باعث کاهش بیماری و مرگ نوزادان تازه متولد شده میشود.
  • دیابت بارداری: اگر شما بارداری چندقلویی دارید ، در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید. این بیماری باعث افزایش قند خون میشود که میتواند بارداری و سلامت نوزادان شما را تحت تاثیر قرار دهد. یک متخصص غدد درون ریز ، یک متخصص تغذیه یا یک مربی دیابت میتواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید میزان قند خون خود را حین بارداری مدیریت کنید.
  • افزایش فشار خون: اگر شما بارداری چندقلویی دارید ، شما در معرض افزایش خطر کسب اختلالات فشار خون بالا حین بارداری هستید.
  • زایمان سزارین: در مورد دوقلو ها ، اگر سر نوزاد اول در موقعیت رو به پایین باشد ، زایمان طبیعی اغلب قابل امکان است. در غیر این صورت ، سزارین ممکن است توصیه شود. در برخی موارد ، ایجاد عوارض بعد از زایمان طبیعی اولین قل ممکن است باعث زایمان سزارین قل دوم شود. برای چندقلو ها ، رایج ترین روش زایمان سزارین است.
  •  انتقال خون قل به قل: در دوقلو های همسان این امکان وجود دارد که یک رگ خونی در جفت مشترک باعث دریافت خون زیاد یک نوزاد و دریافت خون کم نوزاد دیگر شود. این امر یک عارضه خطرناک برای هر دو نوزاد است و ممکن است باعث عوارض قلبی شده و نیاز به مشاهده و بررسی درون رحمی جنین ها زمانیکه هنوز بارداری وجو دارد باشد.

مراقبت از بارداری های چندقلویی

چندقلو های سالم نیازهای مشابهی با دیگر نوزادان تازه متولد شده دارند. اما شما ممکن است به استراحت و پیشتیبانی بیشتر از آنچه تصور میکردید نیاز داشته باشید ، بویژه اگر نوزادان شما زودتر به دنیا آمده باشند یا به مراقبت های پزشکی ویژه ای بعد از تولد نیاز داشته باشند. شما نیز در معرض خطر بیشتر افسردگی بعد از زایمان هستید. اگر شما هر گونه علامتی از افسردگی پس از زایمان را تجربه کردید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: Mayo Clinic
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}