درمان سرطان تخمدان با مهار یک آنزیم

درمان سرطان تخمدان با مهار یک آنزیم

سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا (HGS) ، شایع ترین نوع سرطان تخمدان میباشد. در بیشتر افراد ، این سرطان نسبت به شیمی درمانی مقاوم است و عود میکند. در حال حاضر ، یک مطالعه جدید نوید دهنده نوع جدیدی از درمان میباشد.

دانشمندان در حال کار با محیط های کشت سلولی متوجه شدند که آنزیمی که آنها آن را ایزوسیترات دهیدروژناز 1 (IDH1) مینامند ، تکثیر سلولهای سرطان سروزی تخمدان را تحریک میکند.زمانیکه آنها این آنزیم را مهار میکنند ، خواه از روش شیمیایی یا از طریق خاموش کردن ژن آن ، سلولهای سرطانی توانایی تقسیم و تکثیر شدن را از دست میدهند.به نظر میرسد از دست دادن فعالیت آنزیم ، سلول های سرطانی را به حالت پیری میبرد. سلولهایی که وارد این حالت خاموش میشوند نمیتوانند چرخه سلولی خود را کامل کنند.

تحقیقات جدید ممکن است چشم انداز آینده افراد مبتلا به سرطان تخمدان را بهبود دهند.مقاله اخیری که در مجله تحقیقات مولکولی سرطان چاپ شده است جزئیات این مطالعه را شرح داده است.

دکتر Katherine M. Aird ، نویسنده ارشد این مطالعه و پروفسور فیزیولوژی سلولی و مولکولی در دانشکده پزشکی ایالت پن میگوید : " یکی از برزگترین مشکلات سلولهای سرطانی این است که آنها بدون تحریک رشد میکنند."وی میگوید : " با القای پیری ، سلول ها دیگر نمیتوانند تقسیم شده و رشد کنند."

 

نیاز به انواع جدید درمان سرطان تخمدان

سرطان بیماری است که زمانی ایجاد میشود که سلول های غیرطبیعی بدون کنترل رشد کرده و یک توده یا تومور تشکیل میدهند. زمانیکه سلول هایی که خارج از کنترل رشد میکنند در تخمدان ها وجود دارند ، باعث ایجاد سرطان تخمدان میشوند.

در حدود 1 در هر 78 زن طی دوره زندگی خود به سرطان تخمدان مبتلا خواهد شد. زمانیکه سرطان در مراحل بسیار اولیه تشخیص داده شود ، شانس بقای بیشتر از 5 سال بعد از تشخیص ، بیش از 90 درصد میباشد.

گرچه ، از آنجائیکه علائم مبهم هستند و هیچ آزمایشی برای تشخیص زودهنگام وجود ندارد ، تشخیص زودهنگام تنها در حدود 20 درصد موارد رخ میدهد. بیشتر افراد مبتلا به سرطان تخمدان تا زمانیکه سرطان شروع به پخش شدن نکند ، متوجه بیماری خود نمیشوند.

نگرانی های مطالعه جدید ، سرطان سروزی تخمدان با درجه بالا میباشد که شایع ترین نوع سرطان تخمدان میباشد.در حدود 70 درصد افراد مبتلا به سرطان سروزی تخمدان با درجه بالا برگشت بیماری خود را تجربه خواهند کرد زیرا این سرطان نسبت به شیمی درمانی از خود مقاومت نشان میدهد. نیاز فوری به روشهای جدید برای درمان این بیماری وجود دارد.

از آنجائیکه بیشتر زنان مبتلا به سرطان سروزی تخمدان با درجه بالا تا شروع پخش بیماری تشخیص داده نمیشوند ، تشخیص دقیق منشا سرطان در این افراد دشوار است.سابقا ، پزشکان معتقد بودند که این سرطان از بافتی که سطح داخلی تخمدان ها را میپوشاند شروع میشود. گرچه ، اخیرا ، عقیده بر این است که احتمالا لوله فالوپ منشا سرطان باشد.

 

هدفگیری چرخه اسید سیتریک

دکتر Aird و همکارانش برای مطالعه خود ، چگونگی استفاده از قند در سلول های لوله فالوپ سالم و سرطانی را مقایسه کردند. محققان با اندازه گیری محصولات جانبی متابولیسم سلولی ، توسط اسپکترومتری جرمی این مقایسه را انجام دادند.

با استناد به نتایج اسپکترومتری ، گروه متوجه شد که سلول های سرطانی از طریق چرخه اسید سیتریک از قند استفاده میکنند. برخلاف سلول های سرطانی ، سلول های سالم با استفاده از گلیکولیز هوازی قند را به لاکتات تبدیل میکردند که این روش رایج تر است.بسیاری از درمان های سرطان گلیکولیز را هدف قرار میدهند زیرا سلولهای سرطانی از این روش استفاده میکنند تا نیاز بالای خود به انرژی را تامین کنند.

نویسنده راهنما این مطالعه Erika S. Dahl ، دانشجو دکتری در دانشکده پزشکی ایالت پن میگوید : " هدفگیری گلیکولیز ممکن است بهترین روش نباشد."وی توضیح میدهد که از آنجائیکه سلول های سالم از این روش برای تبدیل قند به انرژی استفاده میکنند ، هدف قرار دادن گلیکولیز میتواند به بافت های سالم نیز صدمه بزند.IDH1 نقشی مرکزی در چرخه اسید سیتریک ایفا میکند. اعضای این گروه متوجه شدند که با مهار کردن این آنزیم ، تقسیم سلولی را به دنبال آن متوقف میکنند.

به نظر میرسد که مهار کردن آنزیم IDH1 نه تنها سلولهای تومور اولیه را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه چرخه سلولی سلول های سرطانی که در بخش های دیگر بدن پخش شده اند را نیز متوقف میکند.این یافته ها با یافته های مطالعات دیگر که نشان دادند میزان کم آنزیم  باعث بقای طولانی تر میشود ، در یک راستا میباشند.

از آنجائیکه بیشتر زنانی که دارای سرطان تخمدان هستند قبل از پخش شدن سرطان تشخیص داده نمیشوند ، این مهم است که درمان های جدید بتوانند مراحل دیرتر بیماری را هدف قرار دهند.نوع IDH1 که محققان در سلولهای سرطان سروزی شناسایی کردند ، فرم وحشی یا بدون جهش آن بود.دکتر Aird  توضیح میدهد که سازمان غذا و دارو ( FDA ) پیش از این دارویی که فرم جهش یافته IDH1 را هدف قرار میدهد تایید کرده است.وی میگوید : " یکی از اهداف بلند مدت ما هدف قرار دادن دارویی که پیش از این تایید شده است به عنوان درمان برای این نوع از سرطان تخمدان میباشد."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}