ویروس سرماخوردگی اینبار در نقش درمان سرطان مثانه

ویروس سرماخوردگی اینبار در نقش درمان سرطان مثانه

بر اساس یک مطالعه جدید در مجله تحقیقات سرطان بالینی مشخص شده است که یک گونه از ویروس سرماخوردگی شایع بطور بالقوه سلولهای سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان مثانه را هدف قرار داده ، عفونی کرده و تخریب میکند. اثری از سرطان در یکی از بیماران که با این ویروس درمان شده است نبود.

دانشمندان دانشگاه بیمارستان بخش Surrey و Royal Surrey ، پانزده فرد مبتلا به سرطان مثانه تهاجمی غیر عضلانی ( NMIBC ) را در معرض ویروس انکولیتیک ( کشنده سرطان ) coxsackievirus  (CVA21) ، گونه ای که بطور طبیعی در سرماخوردگی های شایع ظاهر میشود ، قرار داده و ایمنی و قابلیت پذیرش این ویروس را بررسی کردند. این نوع بیماری ( NMIBC ) که در بافت سطح داخلی مثانه یافت میشود ، دهمین سرطان شایع در اوکراین میباشد و سالانه در حدود 10.000 فرد با این بیماری تشخیص داده میشوند.

درمان های کنونی این سرطان مشکل ساز هستند. برش از طریق مجرای ادراری ، یک فرآیند تهاجمی که تمام زخم های قابل رویت را حذف میکند ، دارای نرخ بالای عود تومور از رنج 50 درصد تا 70 درصد میباشد ، بعلاوه ، نرخ بالای پیشرفت تومور بین 10 درصد تا 20 درصد طی یک دوره دو تا پنج ساله وجود دارد. یک روش درمانی رایج دیگر ، ایمونوتراپی با باسیل Calmette-Guerin ، یک باکتری زنده که برای درمان سرطان مثانه مورد استفاده قرار میگیرد ، میباشد که مشخص شده در یک سوم از بیماران NMIBC عوارض جانبی جدی داشته است درحالیکه یک سوم از بیماران اصلا به این درمان پاسخ نداده اند.

طی این مطالعه ، یک هفته زودتر از برنامه جراحی برای حذف تومورها ، پانزده بیمار NMIBC از طریق سوند مثانه CVA21 را دریافت کردند. با بررسی نمونه های بافتی بعد از جراحی مشخص شد که ویروس به شدت انتخابی عمل میکند و تنها سلول های سرطانی عضو را هدف قرار میدهد و دیگر سلول ها را دست نخورده باقی میگذارد. مشخص شد که ویروس سلول های سرطانی را عفونی میکند و با همانندسازی خود باعث پارگی و مرگ سلول های سرطانی میشود. نمونه های ادراری گرفته شده از بیماران در روزهای مختلف از وجود ویروس پرده برداری کردند و مشخص شد که سلول های سرطانی آلوده به ویروس مرده اند و ویروس تازه همانندسازی کرده حمله به سلول های سرطانی بیشتری در این عضو را ادامه میدهد.

معمولا تومورهای مثانه دارای سلول های ایمنی نمیباشند به همین خاطر سیستم ایمنی خود فرد توانایی حذف سرطان در حال رشد را ندارد. شواهد نشان میدهند که درمان با CVA21 باعث التهاب تومور شده و باعث میشود سلول های ایمنی به محیط سرطان حمله ور شده ، آن را هدف قرار داده و سلولهای سرطانی را بکشند. این تومورهای عاری از سلول های ایمنی از نظر ایمونولوژیکی به عنوان نواحی سرد شناخته میشوند ؛ گرچه ، درمان با این ویروس باعث التهاب و تحریک سلول های ایمنی شده تا گرمای ایمونولوژیکی را خلق کند. تومورهای داغ از این طریق با احتمال بیشتری از طریق سیستم ایمنی طرد میشوند.

با پیگیری درمان از طریق این ویروس ، مرگ سلولی در اکثریت تومورهای بیماران شناسایی شد. در یکی از بیماران هیچ اثری از سرطان طی جراحی یافت نشد.

Hardev Pandha ، محقق اصلی این مطالعه و پروفسور انکولوژی پزشکی در دانشگاه Surrey میگوید : "سرطان مثانه تهاجمی غیرعضلانی یک بیماری بسیار شایع است که به یک برنامه درمانی پیگیرانه و اغلب طولانی نیاز دارد. درمانهای کنونی در بخشی از بیماران بی اثر و سمی بوده و نیاز فوری به درمان های تازه وجود دارد."

" Coxsackievirus میتواند به دگرگونی درمان این نوع سرطان کمک کند. کاهش بار تومور و افزایش مرگ سلولهای سرطانی در تمام بیماران مشاهده شد و ردپای بیماری به طور کامل در یک بیمار بعد از تنها گذشت یک هفته از درمان حذف شد که این موارد نشاندهنده تاثیرات بالقوه این روش میباشند. قابل ذکر است که هیچ اثر جانبی در هیچ یک از بیماران مشاهده نشد."

 

به گفته دکتر Nicola Annels ، همکار این طرح در دانشگاه Surrey  : " ویروس های قدیمی با بیماری همراه بودند ، گرچه ، در موقعیت مناسب ویروس ها میتوانند سلامت کلی ما را با تخریب سلول های سرطانی بهبود دهند. ویروس های انکولیتیک ( کشنده سرطان ) مثل coxsackievirus  میتوانند روش های درمان سرطان را تغییر داده و پیامی برای کنار رفتن درمان های پابرجاتر مثل شیمی درمانی باشند."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}