کمبود ویتامین D در زمان تولد خطر افزایش فشار خون را در کودکان افزایش می دهد

کمبود ویتامین D در زمان تولد خطر افزایش فشار خون را در کودکان افزایش می دهد

طبق تحقیقات جدید در مجله انجمن قلب آمریکا ، نقص ویتامین D از زمان تولد تا اوایل کودکی با افزایش خطر فشار خون بالا در مراحل بعدی کودکی و نوجوانی همراه است.

 

محققان 775 کودک را از زمان تولد تا 18 سالگی در مرکز پزشکی بوستون مورد بررسی قرار دادند. بیشتر افراد در مناطق شهری با درآمد پایین زندگی میکردند و 68 درصد آن ها آفریقایی آمریکایی بودند. میزان کم ویتامین D ، کمتر از 11 نانوگرم در میلی لیتر در خون بند ناف در زمان تولد و کمتر از 25 نانوگرم در میلی لیتر در خون کودکان در اوایل کودکی تعریف شده بود.

 

در مقایسه با کودکانی که با میزان کافی ویتامین D متولد شده بودند :

کودکانی که با میزان کم ویتامین D متولد شده بودند ، تقریبا 60 درصد بیشتر خطر افزایش فشار خون سیستولیک بین 6 تا 18 سالگی را داشتند. کودکانی که دائما دارای میزان کم ویتامین D تا اوایل دوران کودکی خود بودند دارای خطر دو برابری افزایش فشار خون سیستولیک بین 3 تا 18 سالگی بودند.
فشار خون سیستولیک همان عدد اول یا بالایی است که در فشار خون خوانده میشود. این عدد نشان میدهد که زمانی که قلب شما میزند خون شما چه مقدار فشار بر دیواره های شریان شما وارد میکند. فشار خون سیستولی بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهد ، حتی زمانی که فشار خون دیاستولیک ، عدد دوم که در فشار خون خوانده میشود ، کنترل شود.

 

به گفته دکتر  Guoying Wang، نویسنده راهنما این مطالعه و دانشمند دستیار در دانشگاه جانز هاپکینز :   "امروزه ، هیچ برنامه ای از آکادمی اطفال آمریکا برای غربالگری میزان ویتامین D در تمام زنان باردار و کودکان وجود ندارد. یافته های ما امکان غربالگری و درمان نقص ویتامین D با مصرف مکمل ها حین بارداری و اوایل کودکی را میدهد که ممکن است روشی موثر برای کاهش فشار خون بالا در مراحل بعدی زندگی باشد."

دکتر وانگ افزود : اینکه چه ترکیباتی میزان ویتامین D خون را حین بارداری و اوایل کودکی بهینه میکنند هنوز مشخص نشده است و مطالعات در این مورد باید در جمعیتهای بزرگ دیگری همانندسازی شوند.  

بدن برای جذب کلسیم به منظور داشتن استخوان های قوی به ویتامین D نیاز دارد. زمانیکه ما در معرض نور خورشید قرار میگیریم بدن ما ویتامین D میسازد و البته ویتامین D در تعداد کمی از مواد غذایی مثل تخم مرغ ، ماهی سالمون و محصولات شیر غنی شده یافت میشود. ویتامین D به صورت مکمل نیز قابل دسترس میباشد. 

فشار خون بالا ، علت قابل پیشگیری بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان میباشد. در سالهای اخیر همزمان با افزایش چاقی در میان کودکان ، شیوع فشار خون بالا در کودکان بویژه کودکان آفریقایی آمریکایی رو به افزایش بوده است. فشار خون بالا در کودکان یک عامل خطر مهم برای داشتن فشار خون بالا و ایجاد بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالی میباشد.

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}