جلوگیری از چاقی اینبار با طعم قهوه

جلوگیری از چاقی اینبار با طعم قهوه

دانشمندان اظهار کردند که اولین مطالعه در انسان را انجام داده اند که نشان میدهد چیزی شبیه به یک فنجان قهوه میتواند اثر مستقیمی بر عملکرد چربی قهوه ای شما بگذارد.چربی قهوه ای ، چیزی که گاهی مردم به آن چربی خوب میگویند ، به بدن کمک میکند که مواد غذایی را به انرژی تبدیل کرده و گرما تولید کند. برخلاف چربی قهوه ای ، نوع دیگری از چربی وجود دارد که دانشمندان آن را چربی سفید یا زرد مینامند و از ذخیره بیش از حد کالری ها ایجاد میشود.

درحالیکه متخصصان پزشکی چربی سفید را با چاقی و اختلالات متابولیک مثل دیابت مرتبط میدانند ، چربی قهوه ای ممکن است به افراد کمک کند تا لاغر بمانند و وزن متناسب بدن خود را حفظ کنند.

 

طبق تحقیقات جدید، یک فنجان قهوه ممکن است کلید غلبه بر چاقی و دیابت باشد.

برخی دانشمندان اظهار کرده اند که تحریک بدن برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای میتواند یک راه موفقیت آمیز برای جنگ با چاقی باشد و مطالعات بر مسیرهای ویژه ای تمرکز کرده اند که بتوانند این فرآیند سوزاندن چربی را تسهیل کنند.چربی قهوه ای غذا را متابولیزه کرده و با فعالسازی باصطلاح  پروتئین 1 جفت نشده ( UCP1 ) که در میتوکندری های بافت چربی قهوه ای وجود دارد به انرژی تبدیل میکند.

مطالعات پیشین مصرف کافئین را با کاهش وزن و افزایش مصرف انرژی مرتبط ساختند. گرچه ، دانشمندان هنوز ارتباط بین قهوه و فعالسازی UCP1 را بررسی نکرده اند ، بنابراین یک گروه از محققان از دانشگاه ناتینگهام ، بریتانیا ، شروع به کار بر روی این موضوع کردند.پروفسور Michael Symonds ، از گروه پزشکی دانشگاه ناتینگهام ، یکی از ناظران و نویسنده های راهنما این مطالعه میباشد که در مجله گزارشات علمی چاپ شده است.

 

چگونه یک فنجان قهوه چربی قهوه ای را تحت تاثیر قرار میدهد

پروفسور Symonds و تیمش این آزمایشات را در محیط in vitro ( خارج از بدن ) و invivo ( داخل بدن ) انجام دادند تا اثر کافئین را بر تولید گرما یا ترموژنز چربی قهوه ای بررسی کنند.

ابتدا ، آن ها سلولهای ذخیره کننده چربی یا ادیپوسیت ها که از سلول های بنیادی نشات میگیرند را در معرض کافئین قرار دادند. آن ها متوجه شدند که وقتی این سلول ها در معرض کافئین قرار میگیرند میزان UCP1 در آن ها  افزایش پیدا کرده و متابولیسم در سلول ها تقویت میشود.این اثرات همراه با تغییرات ساختار قهوه ای شکل در میتوکندری ها و قطرات چربی میباشد.

سپس ، دانشمندان تلاش کردند تا این یافته ها را در انسان تصدیق کنند. با استفاده از تکنیک تصویربرداری گرمایی ، آن ها چربی قهوه ای  را به بدن منتقل کرده و در آنجا قرار دادند و توانایی های تولید گرمای آن ها را ارزیابی کردند.

پروفسور Symonds  اظهار میکند که : " از بررسی های قبلی خود میدانیم که چربی قهوه ای در اصل در ناحیه گردن قرار گرفته است بنابراین ما قادر خواهیم بود تصویر شخص را درست بعد از نوشیدن یک نوشیدنی بررسی کنیم تا متوجه شویم که آیا چربی قهوه ای گرم تر شده است یا خیر."

دانشمندان اثرات نوشیدن یک فنجان قهوه را با اثرات نوشیدن آب مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که " نوشیدن قهوه دمای گره های لنفاوی ناحیه گردن را که مربوط به ناحیه تجمع چربی قهوه ای در انسان میباشد ، تحریک میکند."

پروفسور Symonds گزارش میدهد : " نتایج مثبت بودند و ما در حال حاضر نیاز به تصدیق کافئین به عنوان یکی از عناصر قهوه که به عنوان محرک عمل کند یا وجود جز دیگری که به آن کمک میکند تا چربی قهوه ای را فعال کند ، داریم. ما در حال حاضر مکمل های کافئین را آزمایش میکنیم تا ببینیم اثرش مشابه است یا خیر."

" زمانیکه ما تائید کنیم کدام یک از اجزا مسئول این عمل است ، میتواند بصورت بالقوه به عنوان بخشی از رژیم های کاهش وزن یا بخشی از برنامه تنظیم قند خون ( گلوکز ) مورد استفاده قرار گیرد تا از ایجاد دیابت جلوگیری کند."

" افزایش فعالیت چربی قهوه ای ، کنترل قند خون و همچنین میزان چربی خون را بهبود میبخشد و سوزاندن کالری های اضافه به کاهش وزن کمک میکند. گرچه ، تا به حال ، هیچ شخصی راه قابل قبولی برای تحریک فعالیت چربی قهوه ای در انسان را کشف نکرده است."

" این مطالعه ، اولین مطالعه در انسان است که نشان میدهد که چیزی شبیه به یک فنجان قهوه میتواند تاثیر مستقیم برعملکردهای چربی قهوه ای داشته باشد. پتانسیل مفاهیم نتایج ما بسیار بزرگ است ، زیرا چاقی یک تهدید عمده برای سلامتی جامعه محسوب میشود و بیماری دیابت همه گیر در حال رشد است و چربی قهوه ای میتواند بالقوه بخشی از راه حل باشد."

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}