نوشیدنی های انرژی زا : نیرو دهنده های سریع یا تهدید کننده های سلامت ؟

نوشیدنی های انرژی زا : نیرو دهنده های سریع یا تهدید کننده های سلامت ؟

 

با روی آوردن بیشتر مردم به نوشیدنی های انرژی زا زمانیکه کمی احساس کسالت میکنند، فروش این نوشیدنی ها به طرز عجیبی از سال 1994 تا 2013 ، 5000 درصد افزایش پیدا کرده است، بسیاری از متخصصان سلامت نگران این هستند که این نوشیدنی ها انتخاب خطرناک تری نسبت به قهوه یا دیگر منابع کافئین بویژه برای نوجوانان و جوانان باشند.

گرچه افراد بین 18 تا 38 سال بیشترین مشتریان نوشیدنی های انرژی زا هستند و تقریبا یک سوم نوجوانان بین سنین 12 تا 17 سال از این نوشیدنی ها مرتبا استفاده میکنند.

مطالعات و گزارش های موردی به ارتباط نگران کننده نوشیدنی های انرژی زا و یک سری بیماریها ، بویژه مشکلات قلبی ، در افراد جوان اشاره دارند. خواه این نوشیدنی ها از کافئین ، دیگر عناصر یا تلفیق مبهم این مواد منشا بگیرند ، دوز بالای کافئین به تنهایی میتواند سمی باشد.

در سال های اخیر ، حداقل دو پسر نوجوان بعد از مصرف نوشیدنی های انرژی زا دچار حمله قلبی شدند و حداقل دو فرد دیگر دچار فیبریلاسیون دهلیزی ، نوعی نامنظمی در ضربان قلب ، شدند.

 

Sean and Heidi Cripe از کارولینای جنوبی ، افرادی که پسرشان دیویس را 2 سال پیش از دست دادند ، بر اجرای لایحه ممانعت از فروش این نوشیدنی ها به کودکان زیر 18 سال اصرار داشتند. قانونگذاران ایالت کانکتیکوت یک لایحه مشابه آن که فروش نوشیدنی های انرژی زا را برای کودکان زیر 16 سال ممنوع اعلام کرد را مطرح کردند.

به گفته متخصصین سلامت : " چه این لایحه ها به قانون تبدیل شوند یا خیر ، والدین باید به فرزندان خود توصیه کنند که از نوشیدن این محصولات امتناع کنند ، جوانان نیز لازم است محتاط باشند ".

به گفته دکتر Holly J. Benjamin پروفسور دانشگاه شیکاگو و نویسنده همکار یک بیانیه خط مشی دهنده در مورد نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا  از آکادمی اطفال آمریکا ( AAP ) : " AAP شدیدا معتقد است که به جوانان و نوجوانان حتما توصیه شود که به طور مرتب از نوشیدنی های انرژی زا استفاده نکنند ". " اثرات و دوزهای واقعی که بسیار خطرناک هستند مشخص نمیباشند ؛ بنابراین بسیار سخت است که گفته شود چه میزان از مواد محرک واقعا برای نوجوانان یا جوانان امن است. تشنج ،  بیماری های قلبی و آسیب های عضلانی-اسکلتی مرتبط با مصرف نوشیدنی های انرژی زا گزارش شده اند ".

 

دوزهای خطرناک

انجمن نوشیدنی آمریکا میگوید : " کافئین ، کافئین است " و اینکه از کجا تهیه شود واقعا مهم نیست. این گروه صنعتی میگوید نوشیدنی های انرژی زا اگر متعادل خورده شوند امن هستند.

دکتر Robert Segal ، کاردیولوژیست و موسس کاردیولوژی منهتن میگوید : " اگر در حال خواندن برای امتحان هستید و مجبور هستید چند بار در سال کل شب را بیدار بمانید اینکه در این شرایط یک عدد مصرف کنید احتمالا مشکلی ندارد. اما بیشتر طرفداران نوشیدنی های انرژی زا این نوشیدنی ها را در مواقع ضروری مصرف نمیکنند و بعد از نوشیدن یک قوطی نوشیدن را کنار نمیگذارند. "

دکتر سگال میگوید : " مشکل اصلی این است که بیشتر نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین بیشتری از حالت استاندارد یک فنجان قهوه میباشند. یک فنجان 1/31 گرمی جو دارای حدود 100 میلی گرم کافئین است.  با اینکه برخی برند های  نوشیدنی های انرژی زا ممکن است حاوی میزان یکسانی کافئین باشند ، دیگر نوشیدنی ها دارای بیش از 350 میلی گرم کافئین در هر قوطی یا شات میباشند. "

 

به گفته دگتر سگال : " مصرف کم تا متوسط کافئین خوب است زیرا میتواند خلق و خوی شما را تقویت کند و به شما کمک کند که هوشیار تر باشید. مصرف زیاد کافئین منجر به کاهش توانایی اتساع رگ های خونی میشود. اگر این رگ ها منقبض و تنگ شوند ، فشار خون شما بالا میرود. اگر رگ های خونی شما منقبض شوند و خون نتواند از آن ها عبور کند میتواند باعث سکته های قلبی و مغزی و آسیب به دیگر اندام های حیاتی شود."

در یک مطالعه جدید که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد ، مشخص شده است که نوشیدنی های انرژی زا الگوی الکتریکی قلب را نیز تحت تاثیر قرار میدهند که میتواند خطرناک یا حتی کشنده باشد.

 

مخلوط رازآلود نوشیدنی های انرزی زا

اگر فکر میکنید تنها برندی را مصرف میکنید که به اندازه قهوه کافئین دارد ، باید بدانید که این موضوع در این حد ساده نیست. گرچه ، میزان کافئین یک نگرانی کاملا مهم است اما اگر میزان کافی از کافئین را در یک دوره کوتاه مصرف کنید میتواند باعث مرگ شما شود ، بعلاوه متخصصین در مورد مواد دیگری که معمولا در این محصولات یافت میشوند نیز تردید زیادی دارند.

شکر یکی از این موارد میباشد : شما ممکن است یک یا دو قاشق چای خوری شکر به فنجان قهوه خود اضافه کنید ، نوشیدنی های انرژی زا اغلب دارای 7 تا 17 قاشق چای خوری شکر هستند ، گرچه بسیاری ار برندها نوع بدون شکر را نیز تولید میکنند. مصرف مرتب این میزان شکر در نوشیدنی های شیرین با افزایش خطر ابتلا به دیابت ، چاقی و بیماری قلبی مرتبط است.

نوشیدنی های انرژی زا دارای مواد افزودنی دیگری نیز هستند که به عنوان مکمل های غذایی طبقه بندی میشوند. نوشیدنی های انرژی زا دومین مکمل های غذایی معروف بعد از مولتی ویتامین ها هستند که توسط نوجوانان و جوانان مصرف میشوند. عناصری مثل گوارانا ، تائورین و جنسینگ مکمل هایی نیستند که لزوما بیشتر مشتریان نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند.

به گفته Jen Bruning ، متخصص تغذیه و سخنران آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ، : " جنسینگ خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که خوب است اما اگر شما در جستجوی بهبود حافظه خود هستید بهتر است توت آبی ( بلو بری ) بخورید و بازی های فکری بکنید ". " شما باید بدانید زمانیکه این ماده به صورت مکمل های گیاهی فراهم میشود ، این عناصر به خوبی تنظیم نشده اند ".

وی افزود که گوارانا منبع طبیعی کافئین است که نباید در برچسب غذایی فاش شود ؛ به این معنی که شما ممکن است کافئین بیشتری از آنچه فکر میکنید مصرف کنید.

سگال میگوید : " سازمان غذا و دارو ( FDA ) در واقع همه این محصولات را بررسی نمیکند ، بنابراین بسیاری از شواهد روایت است اما زمانیکه شما کافئین ، شکر ، جنسینگ ، گوارانا ، تائورین و مواد دیگر را مخلوط میکنید ، قطعا پتانسیل بیشتری برای آسیب رساندن به بدن را دارد ".

 مصرف بیش از حد کافئین یا تلفیق کافئین و دیگر عناصر رایج هر دو اشتباه است ، نوشیدنی های انرژی زا به طور واضح به برخی مصرف کنندگان آسیب میرسانند. واکنش های مربوط به مصرف این محصولات رنجی از سر درد و عصبانیت تا مشکلات قلبی و تشنج را دارند. پذیرش اورژانس مربوط به مصرف کنندگان نوشیدنی های انرژی زا بین سال های 2007 تا 2011 دوبرابر شد.

گرچه موادی که در نوشیدنی های انرژی زا یافت میشوند خودشان ممکن است مشکل ساز باشند ، زمانیکه به این معادله الکل اضافه شود بسیار خطرناک تر میشود.  در سال های اخیر کوکتل هایی که از نوشیدنی های انرژی زا استفاده میکنند معروف تر شده اند.

به گفته سگال : " الکل اثرات افسرده کننده ای روی مغز دارد و نوشیدنی های انرژی زا این اثرات را تحریک میکنند ".

 

با اینکه شما فرض میکنید تلفیق این مواد تعادل ایجاد میکند ، نمیدانید مکانیسم عملش چگونه است؟

به گفته Bruning : " این نوشیدنی میتواند به فرد احساسی دهد که متوجه میزان مست کنندگی واقعی نوشیدنی نشود ".

این گسستگی بین احساس شما و اینکه چگونه آسیب میبینید بسیار جدی است : طبق آمار مرکز ملی سلامت کامل ، افرادی که الکل و نوشیدنی های انرژی زا را مخلوط میکنند بیشتر از مصرف کنندگان دیگر مستعد رانندگی در مستی یا رابطه جنسی غیر ایمن میباشند.

 

کودکان در معرض خطر

همانطور که نگرانی بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه معطوف به چگونگی اثر نوشیدنی های انرژی زا بر مصرف کنندگان آنها است ، کودکان و نوجوانان بسیار آسیب پذیر تلقی میشوند. همچنان تولیدکنندگان در حال تبلیغات خود در وب سایت ها ، رسانه ها و کانال های تلویزیونی هستند که برای کودکان و نوجوانان تهیه شده است. آن ها همچنین در ورزش ها و دیگر وقایعی که محبوب جوانان است نیز تبلیغ میکنند.

بنجامین میگوید : " کافئین دارای اثراتی بر جسم در حال رشد است ، از سر تا پا ، ". میزان کافئین یافت شده در نوشیدنی های انرژی زا میتواند تکوین مغز ، قلب ، عضلات و استخوان کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعاتی که در آمریکا و سوئد انجام شد نیز مصرف نوشیدنی های انرژی زا را به پوسیدگی دندان های کودکان مرتبط ساخت بویژه نوشیدنی های محتوی قند بالا.

در ضمن ، آکادمی اطفال آمریکا نگران است که گاهی کودکان این نوشیدنی ها را انتخاب میکنند زیرا تولیدکنندگان آنها را  با نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت ( مثل گاتورید ) فریب داده یا با واژه " انرژی " گمراه میشوند.

بنجامین میگوید : " انرژی خوب است ، زمانی که از طبیعت بیاید ، منابع اصلی انرژی مثل کربوهیدرات ها در میوه ها و سبزیجات یافت میشوند. "

منبع: WebMD
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}