چگونه ایمنی مادر به نوزاد منتقل می شود؟

 چگونه ایمنی مادر به نوزاد منتقل می شود؟

واکسیناسیون یکی از موفق ترین مداخلات در کاهش بیماری های عفونی در سراسر جهان است. اما استفاده از آن در محافظت از یک گروه از نوزادان بیمار هنوز محدود است.

در حال حاضر یک مطالعه در موسسه Ragon MGH، در دانشگاه های MIT و هاروارد مشخص کرده است که چگونه ایمنی ناشی از واکسن زدن مادر باردار ،به فرزندش منتقل می شود، که پیامدهای آن برای توسعه واکسن های مؤثرتری از مادر مفید است.این گزارش در شماره 27 ژوئن مجله ی Cell منتشر خواهد شد.

Galit Alter، از موسسه Ragon و گروه پزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) ، یکی از نویسندگان مقاله می گوید: "نوزادان در اولین روز از زندگی خود ،با سیستم های جدید ایمنی به دنیا می آیند که مانند خود کودکان باید یاد بگیرند که با محیط و میکروب های مفید و مضر کنار بیایند"، درواقع سیستم ایمنی نوزاد تازه متولد شده برای کمک به ایمنی نوزاد باید یاد بگیرد که بین دوست و دشمن تبعیض قائل شود، و مادران از طریق جفت این آنتی بادی ها را به نوزادان انتقال می دهند.سازوکاری که از طریق آن، جفت این عمل مهم را انجام می دهد، ناشناخته است، اما اگر رمزگشایی شود، می تواند یک روش ارزان وکلیدی برای تولید واکسن های قوی تر و محافظت از بیماران باشد.

در حالی که آنتی بادی های مادر در برابر برخی از بیماری ها مانند سرخک می تواند به نوزاد منتقل شود، ولی تا زمانی که کودک به اندازه کافی واکسیناسیون نشده، آنتی بادی های بیماری های جدی نظیر بیماری فلج اطفال باید بطور موثرتر از طریق واکسن به نوزاد منتقل شود.

برای بررسی مکانیسم هایی که از طریق آن آنتی بادی ها از مادر به کودک منتقل می شود ،  آلتر و تیمش از یک روش جدید به نام سرولوژی سیستم به منظور مقایسه مقادیر و کیفیت آنتی بادی های سیاه سرفه در نمونه های خون مادران و طناب های بند ناف که خون، مواد مغذی و عوامل ایمنی را از جفت به نوزاد تحویل می دهند ،استفاده کردند.

تحقیقات آنها نشان داد که جفت، آنتی بادی هایی را که ترجیح میدهد انتخاب میکند و آن را از مادر به نوزاد منتقل می کند و آن ها نیز سلول های قاتل طبیعی بنام NK cell ها را که عناصر کلیدی سیستم ایمنی ذاتی هستند، فعال می کنند.

در حالی که چندین سلول ایمنی مهم در نوزادان وجود دارند که بیش از حد نابالغ هستند تا برای محافظت موثر باشند، سلول های NK در میان اولین سلول های ایمنی بدن ،فراوانترین و کارآمدترین سلول ها برای محافظت در طول روزهای اول زندگی هستند. دانشمندان یک نمونه ترجیح مشابه از انتقال جفتی برای آنتی بادی های فعال NK علیه آنفلوانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی که یک بیماری شایع در دوران کودکی است و همچنین شناسایی ویژگی های آنتی بادی که به نظر می رسد برای تنظیم ترجیح جفت ضروری است پیدا کردند،که این ویژگی ها احتمالا می تواند به واکسن های ساخته شده نسل بعدی برای انتقال بهتر آنتی بادی از مادر به کودک کمک شایانی کنند.

Laura Riley,،همکار ارشد این پروژه می گوید: اکنون ما این فرصت را برای ایجاد واکسن های بهتر از مادر فراهم خواهیم کرد و آنها را در زمان ایده آل در دوران بارداری به مادر تزریق میکنیم تا محافظت حداکثری نوزادان را زمانی که بیشترین آسیب پذیری را دارند به ارمغان بیاورد.

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}