آیا اختلالات کروموزومی به ارث می‌رسد؟

آیا اختلالات کروموزومی به ارث می‌رسد؟

هرچند امکان دارد که برخی از انواع مشکلات کروموزومی به ارث برسد، بیشتر بیماری‌های کروموزومی (مانند سندرم داون و سندرم ترنر) از نسلی به نسل بعد ارث نمی رسند.

برخی بیماری‌های کروموزومی توسط تغییراتی در تعداد کروموزوم ها ایجاد می‌شوند. این تغییرات وراثتی نیستند، اما به صورت رخدادهای تصادفی طی تشکیل سلول‌های تولید مثلی (تخمک و اسپرم) رخ می‌دهند. خطایی در تقسیم سلولی به نام جدا نشدن صحیح [کروموزوم ها] منجر به تولید سلول‌های تولید مثلی با تعداد کروموزوم غیر طبیعی می‌شود. برای مثال یک سلول تولید مثلی می‌تواند تصادفا یک نسخه از کروموزومی را بدست بیاورد یا از دست بدهد. اگر یکی از این سلول‌های تولید مثلی در ساختار ژنتیکی کودک مشارکت کند، کودکی متولد می‌شود که دارای یک کروموزموم اضافه تر یا کمتر در هر یک از سلول‌های بدنی اش خواهد بود.   

همچنین تغییرات ساختار کروموزوم می‌تواند سبب اختلالات کروموزومی نیز بشود. برخی تغییرات ساختار کروموزوم‌ها قابل به ارث رسیدن هستند، در حالیکه سایرین به صورت حوادث تصادفی حین تشکیل سلول‌های تولید مثلی یا در اوایل دوره تکوینی جنین رخ می‌دهند. از آنجا که وراثت این تغییرات پیچیده است، افرادی که درمورد این نوع از اختلالات کروموزومی نگرانی دارند ممکن است بخواهند با یک متخصص ژنتیک گفتگو کنند. 

برخی سلول‌های سرطانی نیز دارای تغییراتی در تعداد کروموزوم‌ها یا ساختار آنها هستند. چون این تغییرات در سلول‌های سوماتیک (سلول‌هایی غیر از تخمک و اسپرم) رخ می‌دهد به نسل‌های بعدی منتقل نمی شوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}